Klättra everest solo

Tjena,

Jag har läst om en del klättrare som tagit sig upp till Everest summit solo, ett exempel var Göran Kropp.

Hur mycket betalar en person som klättrar Everest solo (permit etc).? Är klättringen helt solo, alltså utan rep, utan sherpas utan någon som helst hjälp ?

Hur en sådan klättring går till finns det i princip lika många svar på som antalet soloklättringar på Everest (hmm... troligen fler).

Kropp beskrev i sin bok hur han gick tillväga, och strikt så kan man säkert anse att han inte klättrade solo. Dels hade ha ju visst sällskap av en sherpa, dels utnyttjade han en del som andra expeditioner hade byggt.

Tror inte att det finns nån riktig anledning att sträva mot att definier vad solo betyder och sedan klättra enligt definitionen.

Solo i sådana här sammanhang betyder att man inte är fler som bygger successiva läger, att man går utan att vara inknuten med någon annan osv. Att man inte på något vis säkrar sig i någon passage behöver det inte betyda, och dessutom krävs det ju att man väljer en ganska egen led, för att man ska kunna påstå på ett rimligt sätt att man inte haft fördel av befintliga fasta rep. På de två vanligaste lederna byggs det väl led med stegar och rep, innan de fina toppförsöksdagarna kommer, och det är ju en extra komplikation att ta sig runt dessa anordningar utan att nyttja dem.

Kostnader vet jag inget om, men Kropp liksom andra har nog köpt en andel i större expeditioner, men inte deltagit i denna i praktiken. Tillstånden brukar väl vara för flera deltagare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fördel av andras närvaro

Klättrar men Everest solo under högsässong har man nytta av att inte vara ensammen även om man gör en solobestigning. Det finns andra människor i närheten om problem skulle uppstå. Man kan låna någon annans tält om sitt eget blåst sönder osv. Enda sättet att klättra solo är att välja en annan tid på året eller egentligen skippa Everest helt och hållet...

De som solar Everest utnyttjar till fullo det de andra expeditionerna åstadkommer. De går vägen som andra byggt genom isfallet (och betalar ofta för det). De går i steg som andra sparkat upp. Och, om det behövs så säkrar de sig säkert i eventuella fasta rep.

Man ska komma ihåg att normalvägen på Everest är möjligen svår för första ascentionister, som bygger en väg genom snön och isen och inte minst sparkar upp en stig som innebär att man inte plumsar upp till midjan i varm snö. Men för de som kommer efter är det lätt i tekniskt avseende. Det är lite klättring vid Hillarysteget. Men såvitt jag förstår är det inte värre än Östra leden på Keb.

Därmed vill jag på intet sätt föringa insatsen. Det finns andra svårigheter: höjden, snön, isen, kylan, vinden, och inte minst att det måste bli en bra dag då man kan ta sig upp utan att bli bortblåst av iskalla vindar som håller orkanstyrka.

Per

IslandTraveller; sa:
Gäller det även West Ridge route? Den torde dock vara svårsmält för en soloklättrare...(?)

Mitt intryck är att de väljer rutter med mkt folk på: i v f gjorde Göran Kropp det. Projektet blir oändligt mkt svårare om man utöver att ta sig upp på toppen ska sparka upp en väg, ta sig över glaciär full med sprickor utan att ngn annan lagt ut en väg, etc, etc.

Per

ipg289h; sa:
Det är lite klättring vid Hillarysteget. Men såvitt jag förstår är det inte värre än Östra leden på Keb.
full_EX065DS.jpg
(Från http://www.dougscottmountaineering.co.uk )

Snömängden ska tydligen vara mycket varierande.

Lasse Nilsson; sa:
http://www.dougscottmountaineering.co.uk )

Snömängden ska tydligen vara mycket varierande.

Jo, för förstaascentionister är det säkert PD.

Har f ö träffat Dough Scott. Var vid Tenboche samtidigt med den internationella 1972 expeditionen. Det var utomordentligt dålig stämning i denna, så Dogh Scott och en annan legendar Hamisch Macinnes och ytterligare någon engelsktalande brukade komma över till vårt ytterst enkla hotel och dricka chang med oss på kvällarna och berätta klätterhistorier och inte minst jämra sig över expeditionens ledning.

De avskydde ledaren som pesten. Expeditionen leddes av en tysk som året innan hade gett ett par klättrare grönt på Nanga Parbat trots att väderrapporten hade sagt att det skulle bli dåligt väder. Minst en klättrare hade omkommit!

Per

Solo på Everest

Den enda jag känner till som gjort en Solo-Expedition till Everest är Messner 1980. Han klättrade helt solo från nordsidan, hade bara sällskap av en dam i baslägret, annars var han helt själv på berget. Strongt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips