Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus)

Hej,

Jag har väldigt nyligen startat upp en klätterförening (knutet till skolans kår). Då jag och övriga i föreningen är nybörjare, har vi en fråga gällande vilken typ av utrustning som lämpar sig bäst för inomhusklättring, utrustnign som även kan användas utomhus då vi så småningom ämnar testa även det.

Den typen av råd jag efterfrågar är exempelvis; bör vi satsa på en manuell eller mekanisk repbroms, om ja, vilken typ? Vilken typ av sele lämpar sig bäst för den typen av klättring jag beskrev ovan?

P.S. Om ni undrar varför ett gäng som bara har klättrat en eller två gånger i sitt liv vill starta upp en förening: vi testade klättring en gång i Nacka och blev frälsta på sporten.

Det bästa (om än lite tjuriga) svaret är: Sök i forumet. Den frågan har ställts rätt många gånger.

Ett mer hälpsamt svar är: Skaffa skor och sele som sitter bra på just dig. Det är den allra viktigaste egenskapen.
När det gäller broms, så köp en vanlig manuell (typ ATC eller reverso.) De automatiska är bekväma, men kräver faktiskt lite mer vana för att vara säkra. Dessutom är de manuella betydligt billigare, och du kommer iallafall behöva en manuell för att fira på dubbla rep utomhus.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!
Är det inte vettigt att gå en kurs om alla i föreningen är nybörjare?
Går du en med auktoriserad instruktör får du alla svar du behöver. Det brukar finnas vid de flesta inomhusväggar.
Lycka till med klättrandet!
Robert

Jag ber om ursäkt för det förhastade inlägget; mycket riktigt finns det information om vilken typ av utrustning en nybörjare behöver köpa in. Tack för ert tålamod och svar!

En fråga fick jag dock ej klarhet på:
Hur många karbiner ska jag köpa in om vi är 10 som klättrar? Och är låskarbiner bättre än enkla?

Frågan är väl karbiner till vad?
Var ska ni klättra? År det en inomhusvägg med redan uppsatta topprep räcker en SKRUVkarbin per replag, dvs 5 för er del. Ska ni sätta upp egna topprep utomhus så går det åt kanske 5-6 st per replag, dvs 30st. Och som det låter på ert behov så är det bara skruvkabbar som gäller.

Men när du gått en kurs så klarnar det nog...

Som jag har förstått det så ska ni tillsammans bilda en klättersektion inom er studentkår för att börja klättra inomhus och sedan vidare till klippa.

För att klättra inomhus räcker det med ett startpaket innehållande sele, skor, repbroms, skruvkarbin och kritpåse. Såna paket finns hos alla större nätbutiker och i de flesta "riktiga" butiker som säljer klätterprylar. För att klättra ute på klippa behövs ytterligare utrustning om ni inte följer med någon som har prylar.

Se till att samtliga i gänget går kurs med aktoriserad instruktör. De flesta större klättergym har detta som krav för att man ska få klättra på egen hand. Till kurserna kan man låna utrustning i hallen och instruktören kan ge tips på vilka prylar som funkar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips