Klätterskor

Vad ska man tänka på när man köper kläterskor att ha inne?
Är nybörjare och tänkte köpa mig ett par nu till jul...

Tack så mycket för hjälpen! :)

Alex
 
Finns nog en o annan tråd om det.. men jag tycker de ska vara tighta och sköna. En bra ambition är att du ska kunna ha på skorna i nån halvtimme utan att må dåligt.

1. Nej du kommer inte klättra dåligt om skorna inte är mega-tighta.
2. Nej du kommer inte klättra dåligt om du kan ha strumpor i skorna.

Klättring handlar om teknik, psyke och fingerstyrka.. inte tighta skor. :)
Ett tips är att ha strumpor i skorna när du klättrar, så slipper du äcklig lukt helt.


Edit: Köp inte för mjuka skor heller. Vissa skor är väldigt mjuka, och är hemska att använda på vertikalt eller sva.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Får du ner fötterna i skorna utan plastpåsar är de för stora skor. Ja, du klättrar sämre om du har för stora skor, ja du klättrar sämre med strumpor i skorna, ja om du har för stora skor kommer jag titta på dig och skratta inombords. Alla tar av sig skorna hela tiden, därför att det är obekvämt att ha på sig klätterskor. Kan du gå normalt i dina skor är de för stora. Dina första skor kanske du sliter ut på två månader på grund av dålig teknik, så köp de billigaste du har råd med, tills du har lärt dig att titta på fötterna. Dina andra par skor håller oftast längre.

Prova skorna på klättergrepp, på klättervägg, gör det inte ont att stå på klättergrepp så är det inte för små skor (även om du knappt kan gå ifrån kamratkontroll fram till väggen utan att svära inombords). Skor luktar inte illa om du tar av dig dem varje gång du säkrar.

Ett varning bara: köp inte för små skor!
 
Köp ett par billiga bekväma skor, dock ska det inte vara för stora utan sitta bra på foten. Det finns ingen anledning att köpa skor för över tusenlapen som första skor. Du kommer ändå inte märka någon skillnad i början.

Mad Rock må vara utskrattade och ganska dåliga skor, men som första skor duger det alldeles utmärkt.

När det är dags att köpa ditt andra par så kommer du veta mer vilken typ du vill ha, beroende av klätterstil och disciplin
 
Köp absolut inte för små skor utan ett par trånga och något obekväma. Det kan vara bra med en nybörjarsko med lite styvare sula. När du klättrat halva skons livslängd så köper du ett par nya som kanske är en halv storlek mindre. De första paret sparar du som långturskor.

Som nybörjare finns risken att man snabbt tröttnar på klättring om man konstant har ont i tårna. För 10 år sedan var det vanligt att skorna blev större efter ett par månaders klättring men de senaste åren har skorna blivit betydligt formstabilare. Tyvärr finns det därför försäljare (som inte klättrar själva) som har hört att man ska köpa jätte, jättesmå skor. Men så tycker jag inte det är idag.
 
Satt i precis samma sits som du som nybörjare, och frågade runt och provade lite. Jag kan inte ge några riktiga råd om vad du ska välja, där är jag för grön men jag kan säga vad det blev för mig.

Jag köpte till slut ett par La Sportiva Scorpion för strax under 900 spänn, och har klättrat ett par gånger i dem. De är tillräckligt stora för att inte göra ont när jag sätter på mig dem, och tillräckligt små för att vara lite obekväma och ha stortån lätt krökt. De sitter inte skönt, men jag kan ha dem ett boulderingpass en timme eller två utan att lida.
 
Jag hyrde skor ett par gånger. Både på klätterdomen och på klätterlabbet (de har lite olika märken på skor).
Hyrde ett par skor av märket La Sportiva från labbet och tyckte att de kändes kanon. Har haft de nu sedan februari och är jättenöjd! =)
Så mitt tips är att hyra skor några gånger från de ställen du klättrar på för att få en känsla för hur olika skor känns och passar foten.
//Hanna
 
Något som jag rätt snabbt lärde mig, men som sällan känns på lite enklare skor, är om du har Morton's tå

http://en.wikipedia.org/wiki/Morton's_toe

Så när du som andra sko kanske väljer en lite mer aggressiv skor bör du vara uppmärksam om din stortå är kortare. Mina miuras plågade mig länge tills jag glömde att ta med mina syntetsko till Mallorca för dws. Lite medelhavsvatten gav mig det där lilla extra. Men jag har kortare stortå och vet att det finns modeller som är väsentlig vänligare mot mina fötter än de där superagressiva modeller och som dessutom har en bättre passform.
 
Skor och borrbultar är väl de klassiska evighetsdiskussionerna. Bägge utan facit och rätt eller fel.

Det finns numera en uppsjö märken och modeller att välja på så omsorgsfull provning är nyckeln till ett par bra skor. Kan du hyra och prova "skarpt" så är det ju jättebra.

Köp inte s.k. "nybörjarskor". Dom saknar den precision som du vill ha efter ett tag. La Sportiva Miura är en bra allround sko som dock tyvärr inte passar alla fötter pga. asymmetrin men funkar den för dig så kan den rekommenderas.

Beträffande storlek så finns det många åsikter. Jag tycker att man skall kunna använda ett par skor hela träningspasset utan att behöva ta av dom efter varje klättrad led, men det finns dom som tycker annorlunda. Den storlek som är "precis" i affär brukar jag tycka är för liten när jag kommer på klippa eller vägg. Återigen, kan du prova "skarpt" så hjälper det mycket. Klättring skall vara kul, inte smärtsamt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips