Klättersele Petzl Corax

Jag fick min Petzl Corax sele idag, Jag har nyss börjat med klättring, hur tajt måste benslingorna sitta? När jag drar åt dom max, sitter dom verkligen inte hårt. Det är inte så dom åker ner men nästan. Eftersom det är min första sele så har jag inte driekt något att jämföra med. Inga klätterpolare änn heller :( (att rådfråga) Men hur hårt måste benslingorna igentlien sitta, för att det ska bli skönt vid fall. Bara så dom sitter, eller "rekordeligt". ( och nej ska inte ge mig ut på nått solo äventyr, utan kunskaper eller nått sånt ) bara åka lite linbana med den, men om någon kunnig sen säger, ush vad otjajt den sitter det här går ju inte o klättra i. Så är den redan använd och går ej att byta längre. Vore hemskt tacksam för svar.

//Victor Svedberg
 
Spelar ingen roll...

Spelar ingen roll för säkerheten i alla fall. Huvudsaken är att den sitter ordentligt runt midjan, så du inte kan glida ur den om du skulle råka hamna upp och ner.

/ Lennart
 
Benslingorna ska följa med utan att hasa när du rör på benen. Om jag inte missminner mig så finns Corax i olika storlekar - har du den storlek som passar dig bra?
 
aha

oki då e det lugnt, de hasar inte. Jag har den minsta storleken. Och dragit åt allt till max, men jag är väldigt small. Tack för svaren.

// Victor Svedberg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.