Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klättermusen, kvaliitet?
- Trådstartare PederNutti
- Start datum
Alla som har goda erfarenheter är "fanboys". Skönt att kunna klassificera människor så enkelt.
KM har under olika perioder haft mycket ojämn kvalitet, främst i techmaterialen. När det gäller funktion och detaljlösningar har de ofta varit banbrytande och de har också legat i toppklass prismässigt.
Jag har sedan drygt tjugo år erfarenheter av en bomullsanorak, ett par damasker och en ryggsäck, samt under en tiodagars vintertur några prototyper av annat slag, tex ett tiomans tunneltält. Detta under makarna Ersares tid.
Allt har hållt ypperst tänkbara klass i hållbarhet och är att betrakta som outslitligt.
Därmed inte sagt att andra kan ha haft stora problem.
KM har under olika perioder haft mycket ojämn kvalitet, främst i techmaterialen. När det gäller funktion och detaljlösningar har de ofta varit banbrytande och de har också legat i toppklass prismässigt.
Jag har sedan drygt tjugo år erfarenheter av en bomullsanorak, ett par damasker och en ryggsäck, samt under en tiodagars vintertur några prototyper av annat slag, tex ett tiomans tunneltält. Detta under makarna Ersares tid.
Allt har hållt ypperst tänkbara klass i hållbarhet och är att betrakta som outslitligt.
Därmed inte sagt att andra kan ha haft stora problem.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag reagerade också på att om man bara har goda erfarenheter så är man tydligen avspisad som "fanboy". Does not make sense. Jag har köpt 3 brallor och en anorak, bara 1 par byxor till fullpris, och KM har varit mycket snabba med hjälp per mail och telefon fast det handlar om REA-prylar. Kan tillägga att min sambo också är kanonnöjd med sina Megin-skalbrallor. De är inte använda tillräckligt för att ropa hej än men det känns lite tufft att såga KM totalt pga att några här på Utsidan fått undermåliga skalplagg och sen inte tyckt sig fått korrekt hjälp.
För mig har det i princip alltid löst sig och speciellt när det gäller friluftsprylar så är de flesta märken mycket måna om gott rykte med tanke på mun-mot-mun-metoden som både kan vinna och förlora kunder i framtiden. Jag har bl.a. fått ny ryggsäck utan kvitto och utan att Lundhags funderade på saken, nytt Exped-underlag utan kvitto och nya sulor på mina tre år gamla Lundhags också utan kvitto (fick betala frakt). Jag må vara naiv men jag tror inte att KM är sämre.
För mig har det i princip alltid löst sig och speciellt när det gäller friluftsprylar så är de flesta märken mycket måna om gott rykte med tanke på mun-mot-mun-metoden som både kan vinna och förlora kunder i framtiden. Jag har bl.a. fått ny ryggsäck utan kvitto och utan att Lundhags funderade på saken, nytt Exped-underlag utan kvitto och nya sulor på mina tre år gamla Lundhags också utan kvitto (fick betala frakt). Jag må vara naiv men jag tror inte att KM är sämre.
Reklamation
Jag har reklamerat två stycken Bifrost jackor pga den typ av materialfel som andra i tråden nämner.
Inget att anmärka på varken bemötande eller handläggningstid.
Klättermusen har också varit hjälpsamma och skickat nya spännen till min Ratatosk ryggsäck gratis efter att jag ringt till dom.
Känner mig dock tveksam till att köpa fler membranplagg från KM efter själv reklamerat två jackor och hört flera med samma problem.
Åandra sidan har jag råkat ut för delaminerande Haglöfs, Marmot och Tierra plagg också. Åven dessa reklamtioner har skötts bra av företagen.
Ulf
Jag har reklamerat två stycken Bifrost jackor pga den typ av materialfel som andra i tråden nämner.
Inget att anmärka på varken bemötande eller handläggningstid.
Klättermusen har också varit hjälpsamma och skickat nya spännen till min Ratatosk ryggsäck gratis efter att jag ringt till dom.
Känner mig dock tveksam till att köpa fler membranplagg från KM efter själv reklamerat två jackor och hört flera med samma problem.
Åandra sidan har jag råkat ut för delaminerande Haglöfs, Marmot och Tierra plagg också. Åven dessa reklamtioner har skötts bra av företagen.
Ulf
Det är ett litet helsike med andasmaterial och olika typer av laminering. Jag kommer personligen aldrig mer att köpa membrankängor och såna här "vattentäta" dragkedjor blir ju riktigt fula och tappar funktionen med åren, både på jackor, byxor och ryggsäckar. Just nu hoppas jag att mina Megin skalbyxor ska stoppa många år så jag slipper två par byxor på höstjakten men vi får se.
Jag vet åtminstone två återförsäljare av KM som valt att helt och hållet sluta sälja KMs membranplagg på grund av alla reklamationer och långa väntetider. De sa själva att de som seriösa outdoor butiker inte kunde fortsätta med KM membranplagg pga av alla problem. Jag tror att de har rätt bra koll.
Sedan har jag en kompis som under två år fick reklamera två gånger pga delaminering, under dessa två år fick han 3 månader effektivt användande av sina Megin byxor, resten av tiden gick åt till att vänta på reklamation... han älskar KM och har en Bifrost som han aldrig haft problem med men likväl valde han att sluta med KM membran efter allt trassel med sina Megin.
Själv fick jag vänta i sex månader på en KM jacka som aldrig kom, efter dessa sex månader hävde jag köpet, Northstar som jag köpt från beklagade och sa att de haft stora leveransproblem från KM, detta var 2002.
Så det finns både solskens historier och rena mardrömshistorier om KMs membran plagg. Jag väljer att sätta min tillit till de två återförsäljarna som jag känt under många år och som jag vet är seriösa återförsäljare, speciellt som de bara slutat sälja KM membran och fortsatt med KMs bomull och dun.
Sedan har jag en kompis som under två år fick reklamera två gånger pga delaminering, under dessa två år fick han 3 månader effektivt användande av sina Megin byxor, resten av tiden gick åt till att vänta på reklamation... han älskar KM och har en Bifrost som han aldrig haft problem med men likväl valde han att sluta med KM membran efter allt trassel med sina Megin.
Själv fick jag vänta i sex månader på en KM jacka som aldrig kom, efter dessa sex månader hävde jag köpet, Northstar som jag köpt från beklagade och sa att de haft stora leveransproblem från KM, detta var 2002.
Så det finns både solskens historier och rena mardrömshistorier om KMs membran plagg. Jag väljer att sätta min tillit till de två återförsäljarna som jag känt under många år och som jag vet är seriösa återförsäljare, speciellt som de bara slutat sälja KM membran och fortsatt med KMs bomull och dun.
Med tanke på priset så är detta ju förståss ett underbetyg av monumentala mått för Klättermusen att deras membrankläder inte håller måttet. Eller kanske det är deras inköpta tyger till kläderna.
Jag har iallafall haft en Klättermusen Bifrost-jacka och ett par Fimbull (heter dom va?)-byxor i drygt 10 år som är det bästa jag nånsin haft. Nu är dock Jackan utbytt. Inte till KM tyvärr då jag vid tiden för bytet hade lite sämre ekonomi. Nu när vi båda börjat jobba igen efter föräldraledigheter så börjar jag så smått spana mot en ny KM-membranjacka. Men jag blir lite tveksam när jag läser detta.
Jag har iallafall haft en Klättermusen Bifrost-jacka och ett par Fimbull (heter dom va?)-byxor i drygt 10 år som är det bästa jag nånsin haft. Nu är dock Jackan utbytt. Inte till KM tyvärr då jag vid tiden för bytet hade lite sämre ekonomi. Nu när vi båda börjat jobba igen efter föräldraledigheter så börjar jag så smått spana mot en ny KM-membranjacka. Men jag blir lite tveksam när jag läser detta.
Ni som råkat ut för dålig plagg, är det länge sedan eller helt aktuella grejer? Jag tänker att både tyger och kanske leverantörer kan ha bytts ut. Mycket av det jag läst här är från 2002 och 2003.
2001-2006 är den period jag hört mest negativt om KM membranplagg. Att det slutar ganska tvärt 2006 kan ju också bero på att de butiker jag använder mest slutat med KM membran vid det laget och därför inte längre fick in stora mängder undermåliga KM plagg. Hönan eller ägget liksom.
Vad gäller delamineringen så är det antingen eller som jag fattat det. Antingen har du en jacka som kommer hålla i 100 år, som min kompis Bifrost, eller så delaminerar plaggen inom någon månad, troligtvis i första tvätten, som min kompis Megin.
Personligen har jag haft fel på en membranjacka, en bomullsjacka och två ryggsäckar (den andra var en ny på garantin, som alltså ocksa fallerade, och då hade jag den bara som backpackingväska...). Men alla dessa plagg var från 2001-2006, kanske har de stilat sig. Oavsett kommer jag inte handla KM mer. Haft mindre problem med grejer från ITAB.
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg