Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR?

Hej,
Har svårt att bestämma mig angående ovanstående jackor och tar gärna lite input från någon som har erfarenhet av båda.

jag har är alltså ute efter en lättare fodrad mellanlagers jacka som även kan användas som ytterjacka, som andas och värmer någorlunda. Nu vet jag inte ens om dessa 2 jackor är direkt jämförbara med varandra,
Eftersom Arc’teryx jackan verkar vara lite mera fodrad?

Det jag gillar med KLM är att jackan är otroligt följsam och skön, gillar även det snedställda blixtlåset vid huvan för att slippa ha det på hakan.

å andra sidan verkar Arc’teryx jackan ha lite kraftigare yttertyg så den kanske är tåligare som en ren ytterjacka? Tacksam för alla synpunkter!

Daniel

Om man ska ha den som mellanlager så skulle jag inte välja en med huva, då kommer huvan vara i vägen när man tar på sig skaljackan. Men du ville ju även kunna använda den som ytterjacka då blir det en annan sak.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Atom AR. Har denna själv, ofta ganska lagom jacka för Göteborgs höst, tidig vår-väder. o huvan är inget problem. Antingen lägger man den i huvan på skalet eller så får man ta på jackorna separat så att innerjackans luva trycks mot skuldrorna av ytterjackan. (Förstår inte folk som säger att det inte går.) Slipper halsduken dessutom elr kallras i nacken.
Kostar dessutom mindre. (Ser det ut som.)
Kontentan. Sjukt nöjd med min AR! 👍

Hej. Atom AR är varmare och tyngre än Alv, och det märks. Om du vill ha en jacka att använda som rent ytterplagg vår och höst kanske Atom är bättre. Om du vill ha ett lättpackat extraplagg "just in case" om det kan bli kyligt är nog Alv mitt förstahandsval. Samma sak om du behöver en förstärkning under skaljacka. Jag har nog landat i att mest använda Alv och en tunn dunväst som komplettering, det är väldigt anpassningsbart. Båda jackorna är bra, och du blir nog nöjd vad du än väljer. Passformen är hyfsat lika, båda är smidiga. Yttertyget är hyfsat skört på båda, inget du vandrar genom buskage med direkt. Ingen av dem är direkt prisvärda däremot, jag hittade Alv på en Stadium outlet för en billig peng vilket var ett fynd. 900 SEK tror jag den kostade...

Hej. Atom AR är varmare och tyngre än Alv, och det märks. Om du vill ha en jacka att använda som rent ytterplagg vår och höst kanske Atom är bättre. Om du vill ha ett lättpackat extraplagg "just in case" om det kan bli kyligt är nog Alv mitt förstahandsval. Samma sak om du behöver en förstärkning under skaljacka. Jag har nog landat i att mest använda Alv och en tunn dunväst som komplettering, det är väldigt anpassningsbart. Båda jackorna är bra, och du blir nog nöjd vad du än väljer. Passformen är hyfsat lika, båda är smidiga. Yttertyget är hyfsat skört på båda, inget du vandrar genom buskage med direkt. Ingen av dem är direkt prisvärda däremot, jag hittade Alv på en Stadium outlet för en billig peng vilket var ett fynd. 900 SEK tror jag den kostade...
Tack för svar! Slutade med att jag valde Alv, ATom AR kändes för overkill som mellanlager, Alv känns verkligen som luft i jämförelse och är otroligt följsam under skaljackan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips