Klätterkurs med UCPA

Funderar på att åka på en klätterkurs med UCPA i sommar till antingen Sormiou eller Verdon. Är det någon som har varit på någon av dessa kurser och i så fall kan berätta hur det var?
 
Vad du än väljer blir det bra

Har hört gott om båda ställena. Jag håller själv på och velar mellan dem. När tänker du åka? Alltid kul om det är fler svenskar med. Vi funderar på vecka 29 eller 30, troligtvis.
 
Vad är det för klätterkurs?

Vore kul att höra mer om, kursinehåll och lite om priser osv. Berätta för en nyfiken!
 
fredholm_mikael; sa:
Funderar på att åka på en klätterkurs med UCPA i sommar till antingen Sormiou eller Verdon. Är det någon som har varit på någon av dessa kurser och i så fall kan berätta hur det var?

Jag har varit i Sormiou och kan verkligen rekommendera det stället. Passar nybörjare till medelgoda klättrare. Verdon har jag varit vid men inte gått klätterkurs. Enligt instruktörerna på Sormiou så bör man klättra 7- leder för att få ut något av vistelsen där.

Sormiou är en fantastisk havsvik med kristallklart vatten och fina klippor att klättra på. Mycket fransmän, avslappnad stämning. Vi var fem svenskar när jag var där, vilket kändes som lagom. Det var inte riktigt som på skidresor där det är två "läger", utan alla umgås på ett trevligt vis.

Ett tips: Kom inte för tidigt till Sormiou, det finns inga restauranger som serverar mat utan att du bokat bord långt i förväg. Stanna hellre i Marseille tills sista minuten!

Ett tips till: Var beredd på dåliga toaletter och sandsörja i sovrummet. Det är priset man får betala för att ha 2 (två) meter till beachen!

Ett tips till: En bit in i "byn" i Sormiou finns en boulebana där man kan förnedra fransmän på kvällarna om man vill :)
 
Grader

hakan_l_borg; sa:
Enligt instruktörerna på Sormiou så bör man klättra 7- leder för att få ut något av vistelsen där.

På ucpa-sidan står det 6A vilket altså är en 6 eller 6-. Men det varierar ju beroende på vilken tabell man kollar. 7- kan annars vara UIAA garderingen (troligt), vilket altså skulle motsvara 6+.

Guiderna menade kanske att det är bäst att klara lite extra så att man inte pajar fingrarna första dan.

Grader:
http://www.highsport.se/news/grader/route.html

Själv ska jag med UCPA till Argentiere på Högalpin klättring 13/7. Hoppas på mer klättring än alpinism, pulsa i snö kan jag göra på gården i vinter :).
 
När åka

hakan_l_borg; sa:
Jag har varit i Sormiou och kan verkligen rekommendera det stället. Passar nybörjare till medelgoda klättrare. Verdon har jag varit vid men inte gått klätterkurs. Enligt instruktörerna på Sormiou så bör man klättra 7- leder för att få ut något av vistelsen där.

Jag funderar oxå på Sormiou i sommar. När är det "bäst" att åka? Dvs blir det tok för varmt i juli/augusti?? Nån som har något bra tips på hur man tar sig till Marseille billigt?
/Louise
 
Re: När åka

oestberg; sa:
Jag funderar oxå på Sormiou i sommar. När är det "bäst" att åka? Dvs blir det tok för varmt i juli/augusti?? Nån som har något bra tips på hur man tar sig till Marseille billigt?
/Louise

Vad gäller billigt: Jag har åkt Eurolines bussar, bl.a. Paris - Stockholm (vilket innebär att man må ta tåget till Marseille, och sedan taxi ???) och det var iofs helt okej bortsett från att jag vart uttråkad de sista 4 timmarna (28h totalt).

Frågan är om jag inte skulle kunna tänka mig att ta med mig bilen ned - men det skulle i så fall kräva att flera delar bensinkostnaden - intresserade ??? Bara att ta med all utrustning skulle göra det intressant så att säga... Kanske passa på att köra förbi något annat trevligt ställe på vägen...

Btw. Om man skall dömma av graderingensfunderingarna nämnda ovan så är jag enbart intresserad av Sormiou (jag klättrar 6or men vill inte knäcka fingrarna på 7or) - tidpunkten är i princip helt fri...
 
Re: När åka

oestberg; sa:
Jag funderar oxå på Sormiou i sommar. När är det "bäst" att åka? Dvs blir det tok för varmt i juli/augusti?? Nån som har något bra tips på hur man tar sig till Marseille billigt?
/Louise

Vi var där i börja av augusti och det var väldigt varmt, men inte så varmt att det störde. Klättringen sker mestadels i skugga - ja, principen är som på skidresorna: instruktören vet var det är lämpligt att klättra :).

Jag skulle tro att det billigaste från Stockholm är att hitta en billig resa till Nice till exempel med Goodjet eller vad de heter och sedan ta tåget till Marseille.
 
Re: Re: När åka

larhed; sa:
Frågan är om jag inte skulle kunna tänka mig att ta med mig bilen ned - men det skulle i så fall kräva att flera delar bensinkostnaden - intresserade ??? Bara att ta med all utrustning skulle göra det intressant så att säga... Kanske passa på att köra förbi något annat trevligt ställe på vägen...

Kolla på tyska järnvägens biltåg. Är man fyra eller fem i bilen kan det löna sig. Åk från Hamburg till Frejus eller Avignon till exempel.
 
Jag är också intresserad av att åka. :) Delar gärna bil om tider och önskemål stämmer. Har ni några mer fasta tankar om vilka tider som passar er? Hela juni, v23-26, är jag ledig, ev lite längre.

Vad gäller för graderna på de olika ställena? Om det är minst 6a (fransk grad) på Verdon för att njuta där så åker jag gärna dit. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraholvid Klätterkurs med UCPA i Sormiou Klättring allmänt 2
LouiseE Klätterkurs i Göteborg Klättring allmänt 5
Höga berg Klätterkurs Frankrike? Klättring allmänt 1
logik vill gå klätterkurs Klättring allmänt 1
Ensåncesar klätterkurs i tradd Klättring allmänt 22
md7dani Klätterkurs i Göteborg Klättring allmänt 1
Linda-lo Längre klätterkurs? Klättring allmänt 8
Vättlefjäll Klätterkurs? Klättring allmänt 4
kessie Söker klätterkurs! Klättring allmänt 11
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
hnylander Klätterkurs i Stockholm Klättring allmänt 6
Hanna_J Angående klätterkurs Klättring allmänt 7
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
krabba74 Klätterkurs Klättring allmänt 2
larslindblad klätterkurs Skåne Klättring allmänt 3
v96andjo Jag vill gå klätterkurs... Klättring allmänt 2
catrin Klätterkurs i sydeuropa?? Klättring allmänt 0
cjonsson Klätterkurs i maj?? Klättring allmänt 2
thelleberg innomhus klätterkurs avklarad! Klättring allmänt 7
lindis13 klätterkurs Klättring allmänt 0
Klätterkurs i juli? Klättring allmänt 1
Klätterkurs Klättring allmänt 5
Millow Klippklättring i nybörjaralpinismkurs via UCPA Klättring allmänt 3
climbingfreaks Ucpa? Klättring allmänt 1
g-kvisten UCPA klättring Klättring allmänt 2
Bahman UCPA kurser Klättring allmänt 4
patrikekberg Samåkning UCPA Argentiere Klättring allmänt 1
livia Sormiou - ucpa Klättring allmänt 2
andreas.jonsson Nybörjarkurs med UCPA i Frankrike? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.