Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar?

Hej Utsidan!

Jag planerar en vandring med vänner om några veckor, och vi är sugna på att ta oss upp både på Helagsfjället och Storsylen.

Tror ni att detta går att göra på 4 (eller 3.5 snarare då vi måste köra från Stockholm första dagen) dagar eller blir det för mycket av en dödsmarsch?

Vi är en grupp relativt vältränade 28-åringar, om det hjälper.

Som det är tänkt nu skulle vi lämna bilarna i Kläppen för att sen traska till Sylarna och tillbaka, med stopp i Helags.

Tacksam för all visdom!

/Felix
 
Senast ändrad:
Hur pass fjällvana är ni? Distansen Helags till Sylarna är typ en dagsmarsch, så kläppen - helags - helags topp - till sylarna - till toppen storsylen - och tillbaka är _väldigt_ ambitiöst på den tiden. Det skulle vara lite av ett rekord.

Turen från fjällstationen i Sylarna upp till Storsylen kan göras på lite olika sätt, och de är lite olika långa - men ska man gå kortare blir det också brantare och mer tekniskt. Den toppturen är säkert åtminstone 5 timmar (om man är jättesnabb) och utan några speciella orsaker (annat än att man är lite långsam och försiktig om man känner sig lite ovan i terrängen) kan den vara uppe i 8-9 timmar utan att något är konstigt, så...

Hur bor ni? Om ni bor på fjällstationerna behöver man givetvis inte lika mycket grejer - å andra sidan behöver man vara vid rätt ställe vid rätt tidpunkt och Era toppturer kommer att börja och sluta vid respektive fjällstation, snarare än vid bergets fot. Bor man i tält ska man ju släpa på det, och kök, och sovsäckar och grejer och man blir givetvis långsammare av det, å andra sidan hamnar man "närmare starten" på toppturer och man kan ta sina lägerplatser lite när och var man finner lämpligt och måste inte vara på något speciellt ställe vid något speciellt klockslag.

Tre och en halv dag är VÄLDIGT lite tid för en sådan tur - och man ger sig inte själv någon tid för att t.ex. stanna upp, ta någon längre paus eller ifall någon skulle trampa snett eller man får knasigt väder eller... Ja, du hajar.

Är man ett gäng som är samspelta, har vandrat mycket i fjällen tillsammans tidigare och har alla rutiner och så för hur och när man går och hur och när man pausar och så vidare är det inte helt omöjligt.

Är man nybörjare ska man nog välja ett annat fjälläventyr. Och ge sig själv betydligt längre tid. Annars tror jag risken är stor att man inte tycker att det är så kul att gå i fjällen att man vill fortsätta med det sedan.
 
Ni vet att bara körningen vanligtvis tar runt 8 timmar?

Med det sagt så tror jag att det går att få den turen njutningsfull med de tidsrestriktionerna. Men det kräver att ni packar superlätt, bor på fjällstation och ser det som fjällöpningstur. För toppturerna förutsätter detta dock, som Kotten nämnde, att ni har en del bergsvana för att kunna hålla högt tempo även i exponerad terräng.

Ser ni fortfarande på det hela som en vandringstur, ja då tror jag risken är stor att det kommer kännas precis som en dödsmarsch :)

Jag känner inte till er situation, men skulle jag varit i samma sits hade jag försökt skramla fram en extra dag.
 
Absolut så går det, det hjälper om ni har tur med vädret, är i bra fysisk form, inte bär 25kg på ryggen och att ni har huvud för det.

Om ni kommer upp sent till Kläppen så skulle jag lägga upp turen så här:
Dag 1: Kläppen-Helags.
Dag 2: Helagstoppen tidigt sen vidare till Sylarna efter en rejäl lunch.
Dag 3: Topptur Storsylen sen tillbaka mot Helags, tälta på vägen.
Dag 4: Tältläger-Helags-Kläppen.

Kommer ni i hygglig tid till Kläppen så kanske ni hinner med Helagstoppen dag 1.
Det blir en slitsam tur men det går.
 
The BostonRag: Tycker du själv att det verkar rimligt att först göra Helagstopptur och sedan direkt gå vidare till Sylarna? Och efter en sådan dag göra inte bara topptur till Storsylen utan också, när man kommit ned, gå direkt vidare mot Helags utan vidare vila? Enligt vilken topptur mot Storsylen tänker du dig det då? Själva toppturen i Sylarna tar ju - oavsett hur vältränad du är, oavsett hur mycket du varit i fjällen och oavsett hur många gånger du gjort just DEN toppturen förut och kan terrängen - ganska många timmar? Och är du då dessutom trött för att du dagen innan inte bara gjort topptur utan dessutom - ovan på det - gått från Helags till Sylarna...

Jag vet inte, jag. Det låter tungt.

Jag säger inte att det är (helt) omöjligt - bara att det låter tyngre än vad det skulle vara kul, om man nu inte är jättefjällvan, har gjort just den här turen några gånger tidigare och nu är ute efter att slå något slags rekord (så som flest kilometer/höjdmeter/whatever per dygn i Jämtlandsfjällen, eller något liknande).

En liten sedelärande historia: Jag har gått i de här fjällen (västra Jämtlandsfjällen) - i både vålådalen och runt Storulvån/Snasahögarna/Triangeln - i princip varje sommar (jag har missat två) de senaste 21 åren. Min sambo och jag har gått sträckan Storulvån - Sylarna flera gånger... Förra sommaren blev det emellertid värmerekord. En sträcka som brukar (för oss) ta 5-6 timmar tog 10-11 timmar. Vi fick vätskebrist och kramp och kom fram mygg- och bromsbitna, med huvudvärk, kramp i vader och mådde allmänt kymigt. Efter en _väldigt_ mycket mer lättvandrad sträcka, med _mycket_ kortare distanser än de som måste in för att få det här att gå ihop.

Visst - vi är inte i 25-30-årsåldern längre (vi är i 45-50-årsåldern) men vi är dugligt fjällvana - och har snorkoll på just den här fjällterrängen och har gott här OFTA förut.

Det behövs bara att en i ett gäng mådde som vi gjorde en dag, eller en del av en dag - för att det tidsschemat med den här turen på 3 och en halv till 4 timmar ska bli vedervärdig, eller farlig, eller i alla fall så jobbig att man aldrig mer vill se fjäll...

Det är lite mer krav än att man "inte bär 25 kg på ryggen och har huvud för det".

(Som en passus kan nämnas att vi hade 12,6kg respektive 15,2 på ryggen förra sommaren.)

Du har möjligen andra erfarenheter än jag (jag har aldrig gjort en helagstopptur och sedan samma dag gått vidare mot sylarna för att sedan - utan vilodag - göra topptur igen på Storsylen och sedan gå tillbaka mot Helags) så du har kanske andra ingångsvärden för vad du tycker är "rimliga distanser" och "rimliga dagar" att hålla på och gneta. _Min_ erfarenhet är att _jag_ inte skulle tycka att det var "kul nog" att utsätta mig för det. Det är en jättefin tur. Och det är - på pappret - inte omöjligt att få in alla distans och höjdmeter på den tiden - men: lägg därtill tid för att t.ex. ta sig hem från Kläppen igen. Skulle du vilja sätta dig i bilen och köra en sisådär 8 timmar direkt på en sådan tur?
 
Jag förstår dina argument till 100%, jag vill bara belysa om att det går men man ska ha ett visst huvud för det.
Tänk på att folk går Kläppen-Helags-Helagstoppen-Kläppen på en dag, det finns alltså folk som har den här mentaliteten. Jag har inte det men min vandringskompis har det och jag hakar på bäst jag kan när vi går tillsammans.

För att svara på din fråga så gick jag och kompisen denna tur förra året:
Dag 1: Kläppen-Helags.
Dag 2: Topptur Helags + Helags-Sylarna. Jag var rätt slut efter den här dagen men det gick OK.
Dag 3: Sylarna-Gåsåns vindskydd. Kompisen tog topptur på Storsylen men jag vilade i tältet istället.
Dag 4: Gåsån-Ljungan-Ljungris-Kläppen. Även detta en lång dag men gick bra.

Båda runt 30 år. Vikt på ryggen: cirka 17 kg för mig. Kompisen har lite tyngre grejer så säkert runt 20 kg.
Han gjorde alltså båda topparna och tillbaka på 4 dagar, jag var för omotiverad för Sylarna så jag gjorde bara Helags.
Den här turen hade nog inte varit möjlig vid dåligt väder, vi hade väldigt tur med vädret.


I slutet av Juni i år så gick jag och mina bröder också i området:
Dag 1: Kläppen-Helags via Kesudalen.
Dag 2: Helagstoppen sen till Kläppen över kalfjället - Jobbigt men det var värre att gå Helags-Sylarna.
Mådde rätt dåligt efter vi var klar med dag 2 pga att solen hade legat på hela tiden, vätskebrist i kombination med solbränna gjorde att det tog någon dag att återhämta sig efter den här turen.
 
Senast ändrad:
Stort tack för alla svar! Vi planerar att tälta, och dom flesta av oss har inte fjällvana. Så det låter som att vi borde skippa Sylarna. Sparar den rutten tills jag känner mig manad att kuta hela vägen och bo i stugor istället.

Har ni några tips på en annan runda som vi kan göra efter att vi har blivit klara med Helags? Är det fint att gå norr mot Härjångsfjällen istället, och sen tillbaka till Kläppen längs med Ljungan? Eller borde
 
efter att ni är klara med Helags kan ni stanna i Helags! :) Detta för att med guide spana på en fjällrävslya. Man måste inte "bara" prestera i fjällen tänker jag, blanda o ge :)
 
Dag 1 (halvdag): Kläppen-Helags
Dag 2: Om fint väder: Topptur Helags. Om regnväder som ej möjliggör topptur: Gör någon dagstur t ex till glaciären eller en bit mot Sylarna och tillbaka.
Dag 3: Reservdag för toppturen. Annars dagstur.
Dag 4: Åter till Kläppen

Om vädret inte tillåter topptur alls, kan ni gå till Sylarna och tillbaka dag 2 och 3 istället. Ta den storslagna stigen förbi Ekorrdörren en av vägarna.

Helags-Sylarna är rätt dryg vandring även om det är längs led. I mitt tycke i längsta laget. Tar hela dagen i anspråk. Likaså toppturen till Sylarna, den är rätt tuff.

Däremot tror jag absolut att det är rimligt att gå från Helags till Kläppen (12 km), direkt efter en topptur på Helags, om ni är vältränade. I så fall kan ni vandra t o r Sylarna dag 2 och 3, och göra toppturen dag 4 innan ni går tillbaka till Kläppen. Jag skulle dock inte njuta av det. Jag är helt slut efter toppturer. Skulle definitivt inte orka köra bil efter en sådan pärs.
 
Däremot tror jag absolut att det är rimligt att gå från Helags till Kläppen (12 km), direkt efter en topptur på Helags, om ni är vältränade.

Ta det från säker källa, det går att göra även som halvfet 50-åring. Helags fjällstation-Kläppen är svag nedförslut hela vägen förutom sista 500m. Så topptur och tillbaks till Kläppen är relativt enkelt även om man inte är i toppform. Om man är otränad så tar det upp till 8 timmar bara för toppturen. Sedan är det ca 12km ned till Kläppen. Men sommarnatten är ljus så det är ingen större brådska om man inte har en tid att passa.
 
Ta det från säker källa, det går att göra även som halvfet 50-åring. Helags fjällstation-Kläppen är svag nedförslut hela vägen förutom sista 500m. Så topptur och tillbaks till Kläppen är relativt enkelt även om man inte är i toppform. Om man är otränad så tar det upp till 8 timmar bara för toppturen. Sedan är det ca 12km ned till Kläppen. Men sommarnatten är ljus så det är ingen större brådska om man inte har en tid att passa.
Ja, och så kan man ju resonera så här: Upplägget med toppturen sista dagen är inte så dumt, ifall det finns både fjällvana och fjällovana i sällskapet. Några är kanske helt slut efter att ha vandrat till Sylstationen och tillbaka och vill hellre softa vid tältet eller se sig om i omgivningarna, medan de som orkar går upp på Helags innan vandringen till Kläppen görs. Särskilt om man inte riktigt vet i förväg hur mycket man kommer att orka, tror jag på det upplägget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Brig Kläppen Helags med sexåring Fjällvandring 9
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
bergdahl.olle Kläppen - Ljungans vindskydd Fjällvandring 5
CathrineC Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag?? Fjällvandring 19
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
Crimper Ljungris till Kläppen Fjällvandring 6
bertilstenfeldt Vålåstugorna till Kläppen Fjällvandring 3
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.