Klämma till Tältstång

Hej,
Är det någon som vet var man kan köpa en fjäderbelastad klämma till en tältstång med krokar att hänga saker på?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vet inte exakt hur din tälstång ser ut men nedan funkar utmärkt på rör upp till 32 (10) mm.
Vet inte heller vad du vill hänga i den, men den greppar riktigt bra och kan kanske bära en valfri krok?
Lättvikt i plast, hållbar och bra grepp (båtbutiker har) som greppar på linor samt grövre, den mindre vita med "krokar" fast kanske med fel riktning för stående stång. Ser mer komplicerad ut än den är.
19520skylt fixclip.jpg

19523-2 1910 Mini.jpg

Bilagor

• 19523-2 1910 Mini.jpg
    19523-2 1910 Mini.jpg
    60.4 KB · Visningar: 192
Borra 2,5 mm hål i tältstången böj till krokar av 2 mm galvad tråd, hur många behöver du? Hålen skrotar du med ett 5-7 mm borr. DIY är underbart!

Kan det funka med en prusik-knop?
Visst funkar det - trodde alla gjorde så :). Ta inte alltför glatta repstumpar. Till lätta saker kör jag lata varianten med kraftiga klädda hårsnoddar - praktiskt men inte lika hållbart som rep/snöre.

PS: du skriver inte om det är en vertikal gångstav eller "vanlig" tältbåge det handlar om. I varje fall den senare skulle jag INTE borra några hål i, av lättinsedda hållfasthetsskäl. Onödigt att skaffa sig en brottsanvisning. Knappt i vandringsstaven heller egentligen.

Det är en vanlig gammal hederlig rak tältstång. Söker en fjäderbelastad klämma med samma princip som en tvättklämma, men i metall och med två "hooks" som man trycker ihop för att klämma fast den på stången. Dessa kunde man hänga något på.

Det enklaste jag spontant ser framför mig vore i så fall något sådant, ihop med valfri krok/pinne/ögla genom bakkanten och/eller fäst i skruvhålet.Finns i storlekar för rördiametrar allt mellan 5 och 54 mm. Nog inte det allra lättaste man kan hitta på, men flexibelt (man kan variera själva upphängningsdelen efter behov), starkt, billigt och idiotsäkert - inga rörliga delar som kan gå sönder. Och mer lätthanterligt med frusna händer - bara att trycka på i ställer för att klämma ihop små handtag.

PS till lätta grejer funkar ju vanlig kontorsklämma i rätt storlek - har just testat hemma :). Men stökig att packa och inte så hållbart med alla smådelarna.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips