Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vet inte exakt hur din tälstång ser ut men nedan funkar utmärkt på rör upp till 32 (10) mm.
Vet inte heller vad du vill hänga i den, men den greppar riktigt bra och kan kanske bära en valfri krok?
Lättvikt i plast, hållbar och bra grepp (båtbutiker har) som greppar på linor samt grövre, den mindre vita med "krokar" fast kanske med fel riktning för stående stång. Ser mer komplicerad ut än den är.
Visst funkar det - trodde alla gjorde så . Ta inte alltför glatta repstumpar. Till lätta saker kör jag lata varianten med kraftiga klädda hårsnoddar - praktiskt men inte lika hållbart som rep/snöre.
PS: du skriver inte om det är en vertikal gångstav eller "vanlig" tältbåge det handlar om. I varje fall den senare skulle jag INTE borra några hål i, av lättinsedda hållfasthetsskäl. Onödigt att skaffa sig en brottsanvisning. Knappt i vandringsstaven heller egentligen.
Det är en vanlig gammal hederlig rak tältstång. Söker en fjäderbelastad klämma med samma princip som en tvättklämma, men i metall och med två "hooks" som man trycker ihop för att klämma fast den på stången. Dessa kunde man hänga något på.
Det enklaste jag spontant ser framför mig vore i så fall något sådant, ihop med valfri krok/pinne/ögla genom bakkanten och/eller fäst i skruvhålet.Finns i storlekar för rördiametrar allt mellan 5 och 54 mm. Nog inte det allra lättaste man kan hitta på, men flexibelt (man kan variera själva upphängningsdelen efter behov), starkt, billigt och idiotsäkert - inga rörliga delar som kan gå sönder. Och mer lätthanterligt med frusna händer - bara att trycka på i ställer för att klämma ihop små handtag.
PS till lätta grejer funkar ju vanlig kontorsklämma i rätt storlek - har just testat hemma . Men stökig att packa och inte så hållbart med alla smådelarna.
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...