Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla?

Förra säsongen i Sarek råkade jag ut för ett riktigt busväder och tunneltältet fick sig en rejäl smäll när stormen slog in på bredsidan av tältet. Tältet klarade sig utan några skador men tältstången blev böjd på flera ställen. Tältet höll resten av vandringen tack vare bättre väder.
Nu inför sommarens vandring är jag tveksam till om jag skall använda samma tältstång eller köpa ny?

Bilagor

• IMG_20230609_154013.jpg
    IMG_20230609_154013.jpg
    1.3 MB · Visningar: 243

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Jag skulle inte vara orolig med så lite böjning. Jag har haft stänger som har sett ut sådär i 20 år, och de håller fortfarande.

Tältbågar ser ut sådär när dom utsatts för hög påfrestning.
Så länge dom inte har sprickor, veck eller börja bli platta i materialet så funkar dom ändå.

Den har varit bra mycket mera böjd, två stänger blev lite platta när jag böjde de rätt med en sten. Dessa två stänger måste i alla fall bytas ut. Tack för inputen.

Böja tillbaka är nog en stor risk för stångbrott. En böjd sektion kan hålla länge, vissa bågar är förböjda från fabrik?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips