Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla?

Förra säsongen i Sarek råkade jag ut för ett riktigt busväder och tunneltältet fick sig en rejäl smäll när stormen slog in på bredsidan av tältet. Tältet klarade sig utan några skador men tältstången blev böjd på flera ställen. Tältet höll resten av vandringen tack vare bättre väder.
Nu inför sommarens vandring är jag tveksam till om jag skall använda samma tältstång eller köpa ny?

Bilagor

• IMG_20230609_154013.jpg
    IMG_20230609_154013.jpg
    1.3 MB · Visningar: 236

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle inte vara orolig med så lite böjning. Jag har haft stänger som har sett ut sådär i 20 år, och de håller fortfarande.

Tältbågar ser ut sådär när dom utsatts för hög påfrestning.
Så länge dom inte har sprickor, veck eller börja bli platta i materialet så funkar dom ändå.

Den har varit bra mycket mera böjd, två stänger blev lite platta när jag böjde de rätt med en sten. Dessa två stänger måste i alla fall bytas ut. Tack för inputen.

Böja tillbaka är nog en stor risk för stångbrott. En böjd sektion kan hålla länge, vissa bågar är förböjda från fabrik?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips