Klädval

Olika beroende på väder.

Ja du!

det beror helt på vädret isklättring är en aktivitet som verkligen ställer krav på klädseln. Ofta rinner det vatten längs isen och över dig, andra dagar kan det vara förbannat kallt. Man anstänger sig väldigt under klättringen för att sedan stå svettig och blöt när man säkrar upp andremannnen. Det finns som sagt mycket att tänka på och därför skriver jag inte om alla möjligheter utan istället vad jag har upptäckt passar bra för mig.

Åker jag ut och klättrar över dagen i ett hyfsat skönt vinterväder då det är minusgrader men inte för kallt. använder jag helst ett par lite kraftigare sommarklättrebyxor med långkalsonger under. på överkroppen har jag underställ och en flisväst med en tunn och lätt skaljacka över. och en tunn underställsmössa under hjälmen. Såhär klättrar jag helst eftersom jag då har maximal rörlighet.

Andra dagar då det är blötare eller kallare tar jag på mig ett ordentligt skal plag med höga byxor och lång jacka det är ett gammalt klättermusen fimbulställ och idag hade jag nog köpt en kortare jacka. Rörligheten i byxorna är väldigt viktig.

Jag har sällan fliströja med mig utan har istället en dunjacka med mig som jag kan kränga över jackan vid behov. ett replag kan gärna dela på en dunjacka. två stycken kan vara lite mycket att bära på om man klättrar många replängder.

Är det riktigt kallt kan det vara skönt att ha ett par tumvantar innanför jackan för att ha på standplatsen. Jag klättrar helst i fingerhandskar då jag upplever det som enklare att handha klätterutrustningen.

Damasker är bra att ha för att undvika repor från stegjärnen på ditt dyra skalplagg. Nuförtiden klättrar jag ofta utan damasker eftersom jag uppskattar den yterligare rörligheten och inte längre sparkar mig på benen

det var allt jag kom på nu!

M.V.H

Janne
 
O-van

Om du som jag är totalt färsk på isklättring såkan det vara bra att ha skidglasögon och facemask, det blir lätt en del is-klumpar i ansiktet. Knäskydd tycker jag också är skönt, då kan man luta knäna mot isen vid behov utan att bli kall. Snöra skorna löst så fryser du mindre.

Alpint e roligare... /Björn
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.