Klädsel vid vårpaddling

Mycket klokt sagt av P-E: "Hjälpa varandra, visst, men det är MITT ansvar att ge min kamrat så stora chanser det bara går att lyckas hjälpa mig!"

En annan aspekt på torrdräkt är att den är väldigt bra att ha all den tid det tar (i alla fall för mig) att vara i halvkallt vatten och träna för att få den där 100%-iga rollen som skall hjälpa dig upp när du inte är optimalt klädd för att vara i vattnet utanför kajaken.
 
Bland de nya torrdräkterna finns fina tunna med möjlighet att öppna upp i halsen (eller tom förbereda påsättning av torris så man har överkroppen utan). Vid ändrade vind/vågförhållanden är det bara att trä i armarna och fullborda, det går att göra i kajaken.

Att inte stänga torrdräkten under färd har sina risker. En i min paddelkrets har paddlat med öppen hals ett par gånger och plurrat. Första gången fylldes hela dräkten och han kunde inte ta sig upp i kanoten utan hjälp från flera i sällskapet. Andra gången fick han bara i ett par liter.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Att inte stänga torrdräkten under färd har sina risker. En i min paddelkrets har paddlat med öppen hals ett par gånger och plurrat. Första gången fylldes hela dräkten och han kunde inte ta sig upp i kanoten utan hjälp från flera i sällskapet. Andra gången fick han bara i ett par liter.

Jodå, jag är medveten om det. Det får var och en givetvis bedöma från fall till fall. Ibland räcker det fint med möjligheten att kunna öppna upp och lufta sig när man glider in i någon fin vik eller pausar i lä.

Mannen som plurrade 2(!) gånger kanske har förbättrat sin förmåga att bedöma när torrisen ska vara stängd... ;)

mvh thomas
 
Helt novice!

Kanske inte har så mycket med klädsel till vårpaddling att göra men. Jag tror ni kan svara på detta också. Jag ska paddla ett av Sveriges större vattendrag i sommar, strax efter midsommar är det tänkt. Men har aldrig varit ute på riktigt med kajak än. VAD ska jag ha med mig? Har inte hittat någon direkt packlista för paddling, Något man ska tänka på, eller hålla sig ifrån?
Gäller ju dock även klädsel en del men tror jag kan lista ut den biten.
 
Kanske inte har så mycket med klädsel till vårpaddling att göra men. Jag tror ni kan svara på detta också. Jag ska paddla ett av Sveriges större vattendrag i sommar, strax efter midsommar är det tänkt. Men har aldrig varit ute på riktigt med kajak än. VAD ska jag ha med mig? Har inte hittat någon direkt packlista för paddling, Något man ska tänka på, eller hålla sig ifrån?
Gäller ju dock även klädsel en del men tror jag kan lista ut den biten.

Starta en ny tråd och berätta hur många dagar du ska vara ute, vilket (sorts) vattendrag och vad du har för sällskap med dig så kommer du få massor av tips! Gärna vad för sorts kajak du kommer använda också och om du ska tälta och laga egen mat.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tack!

Stort tack för alla svar i denna tråd! Jag har fått massor av bra input och att följa era diskussioner har givit mig mycket att fundera över, både när det gäller klädsel och hur/var man paddlar och med/utan sällskap.

Jag har hittills bara paddlat ensam men ska i år bli mer aktiv med att söka mig till arrangerade turer med tex Friluftsfrämjandet för att kunna komma ut på längre turer på ett säkert sätt. Jag ska även gå några kurser i paddelteknik och säkerhet. Ser fram emot en härlig paddlingssäsong!
 
Att gå kurs är klart att rekommendera.
Man lär sig oftast snabbare samt att man träffar likasinnade.
Paddlade de första ett och ett halvt år själv, sen gick jag kurs i surf och rockgardening förra hösten. Sedan dess har jag nästan varje helg paddelkompisar. Eftersom det inte är så många som paddlar året runt, är man rätt glad att hitta ett gäng med samma intresse.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.