Klädsel på kebnekaise

Vi ska göra en dagstur upp och ner på kebnekaise i mitten av juli. Vet att vädret kan variera snabbt och att det skiljer mycket mellan topp och dal, men hur lägger man bäst upp det med klädseln? Vad är bra att ha på sig i början och vad bör man ha med sig i väskan?
 
Vi ska göra en dagstur upp och ner på kebnekaise i mitten av juli. Vet att vädret kan variera snabbt och att det skiljer mycket mellan topp och dal, men hur lägger man bäst upp det med klädseln? Vad är bra att ha på sig i början och vad bör man ha med sig i väskan?

En bra riktpunkt är ju att inte klä sig för varmt i början, utan att bygga på sin klädsel ju kallare det blir. Vädret kan skifta snabbt och det kan bli rätt intensivt, även ifall det inte är jättehöga höjder.

Skulle jag packat själv så skulle jag packa en fleecejacka(värmetröja), en skaljacka, mössa och vantar samt ombyten (strumpor etc.) Mer behövs egentligen inte. Packa i plastpåsar eller i vattentät säck.

Regnar det kan det ju vara en fördel att kanske packa ner något extra par med kläder ifall det blir blött. detta i en separat plastpåse.

På kroppen föredrar jag långbyxor med diverse dragkedjor så man kan ventilera, en skjorta eller t-shirt samt en vindjacka (softshell).

Finns många varianter men denna funkar bra för mig på en dagstur!

Lycka till!
 
Vi ska göra en dagstur upp och ner på kebnekaise i mitten av juli. Vet att vädret kan variera snabbt och att det skiljer mycket mellan topp och dal, men hur lägger man bäst upp det med klädseln? Vad är bra att ha på sig i början och vad bör man ha med sig i väskan?

Jag hade på mig vandringsbyxor och endast underställsöverdel på kroppen, utan handskar och mössa, men det var ett fint misstag för det när kommer upp mot sista stigningen så börjar det bli riktigt kallt och kan vara mkt blåsigt.

Så jag rekommenderar underställ och jacka (skal eller fleece som ovanstående skriver), mössa och vantar. Mer behövs ej. Från baslägret till toppen och sen tillbaka tar typ 10-12 timmar om jag inte missminner mig så två mål mat och nått tilltugg räcker nog.
 
Känns som att i år kommer det att vara betydligt kallare och kvar en hel del snö jämfört ex. förra sommaren. Så rejält med kläder rekommenderas! De åker skidor där för fullt ännu.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
 

avslutad210712

Gäst
Gympadojor, t-shirt, och shorts samt en liten macka. Något mer behövs inte.

I alla fall verkar många som går upp tro det.
 
Jag var på toppen för ett år sen. Jag började vandra i shorts och soltopp. Efter ett tag kom jacka och långbyxor på. Vid toppstugan fick vi sätta på oss ullunderställ, vantar, mössa och fleecetröja samt damasker, för på snötoppen blåste det jättemycket och duggregnade. Många satt och frös inlindade i toppstugans filtar och avundade oss våra kläder. Mycket mat hade vi med och trangia, vilket visade sig vara jättebra. Tid, 12 timmar från tältet tur retur.
 
skall upp i mitten på augusti, vad tror ni om väder och kläder då?

Du kan lätt råka ut för minusgrader och snö på toppen, för att inte tala om blåst.

På en topptur skulle jag nog ta med:
Boxers, dubbla sockar, ¾byxor, kängor, regnbyxor med ventilation, tshirt eller långärmad tunn tröja, en ofodrad softshelljacka (typ klättermusen mithril), regnjacka, buff, tunna vantar samt solglasögon.

Mer tycker jag inte behövs, och med en bra softshell eller annan jacka som skyddar mot lite vind så behöver man inte dra på sig regnjacka förrän det regnar.. och det tycker jag är mycket värt, särskilt när man går uppför ;)

Edit: Och det är nog vad jag skulle ha på mig rent generellt i sommarfjällen. Långbyxor om jag tänker gå i snårskog, men föredrar svalkan med ¾byxor :) Vid längre turer så får man fundera över tvätt vs ombyte :)
 
Kan inte slå nog många slag för byxor med dragkedja vid knäna. Shorts och långbyxor i ett, ingen extra packning att prata om.

Temperaturskillnaden kan vara rejäl mellan fjällstationen och toppen. Vandrade där i slutet av juli förra året, började trippen uppåt i shorts+tshirt över västra leden. Stigningen och all &%%¤@£"##! sten håller dig garanterat varm några timmar iaf. Redan på vierranvarri eller vad första toppen nu hette så kom jag upp i moln och då åkte nedre delen på byxorna på samt vindjackan fram. Uppe vid sydtoppen på kebne så var det fleecetröja på under jackan. Slapp mössa o vantar, men hade det nedpackat + underställ + extra sockar. Hade även med mig mitt lilla kök + mat och lunchade på toppen vilket med facit i hand var välbehövligt. Min totala packning vägde inte mycket, tänkte inte ens på den lilla dagsturssäcken bakpå ryggen... var mer fokuserad på att försöka hålla knäna helskinnade över all jädrans sten. :D
 
Jag kom aldrig överens med såna brallor. Tror det var några snabbtorkande Haglöfs jag hade och den där dragkedjan irriterade mig till döds när man gick med långa ben på byxorna.

Kan inte slå nog många slag för byxor med dragkedja vid knäna. Shorts och långbyxor i ett, ingen extra packning att prata om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.