Kläder för cykelpendling?

Vanliga

långbyxor typ jeans eller chinos stoppar inte alls för den här typen av nötning i grenen. Olika tights och på sommaren korta cykelbyxor har överlägsen hållbarhet. Personligen brukar jag ha vanliga bomullskortkallingar under vid cykelpendling för att slippa tvätta cykelbyxorna så ofta. Vid längre sträckor så bör man vara utan bomullsunderbyxor för att minska fukt och nötning på huden.

Thure
 
åker ni runt och små juckar eller hur lyckas ni slita så enormt på brallorna.

det måste väl nästan ha att göra med materialet /utformningen av sadeln..?!

jag kollade just, jag har ett par "cykel jeans" som jag låter bli lite skitiga mellan tvättarna. inte är dom så slitna, trots många mil i sadeln. men då har jag en racersadel i blank gallon...

jag kan tänka mig att tex en mocka sadel äter upp ett par tunna bomullsbyxor betydligt fortare..
 
jag kan tänka mig att tex en mocka sadel äter upp ett par tunna bomullsbyxor betydligt fortare..

Har man sadeln för högt blir det ju också en del slitningar när arslet måste vicka från sida till sida för att nå ned till pedalerna också. Men typen av sadel är nog en bov i dramat.

Vill man inte tvätta ofta är ullkläder ett bra tips!
 
Juckar gör jag ju inte nämnvärt när jag cyklar. Och sadeln sitter bra, inget vickande. Men jeansen slits ändå ut och går sönder just vid grensömmen (inte genomnötta i hela baken inte). Även skalbyxorna jag kört i vinter uppvisar tecken till slitage vid sömmen.
 
Lösningen blev att jag köpte ett par vandringsbyxor i "fyrvägsstretch". Lite slappa i grenen, så det blir knöligt någon gång ibland. Men annars har det funkat jättebra. Skönt med lite tightare byxor. Inget slitage noterat efter ett par månader. Ny cykel kanske också spelar in. Tack för alla tips, hade inte provat den här lösningen annars!

/Mikael
 
Slitaget

beror på många faktorer. Tid i sadeln, bredd och material på sadeln, dimensioner på lårmuskulaturen m fl anatomiska mått.

Thure
 
Det är omöjigt att hålla sig varm och torrt, eller ?

Jag har gett upp på att hålla mig torra. Jag vill helst bara bli varm och klädd så att, även om jag får punktering och måste stanna, ... så att jag kan hålla mig varm i 20-30 minuter "stående".

Jag använder Janus underställ (100% ull), fleece över det (på över kroppen) och en lättare cykeljacka som stoppar vinden framtill men släpper ut fukten baktill.

Det är inget speciellt. Jackan köpte jag (min fru) från Ellos. Janus ullunderställ har jag haft i minst 15 år. Jag har 3 uppsättningar. De är smockfulla av håll här och där, men värmer fortfarande. Jag skulle tro att jag har tvättat dem vartannat år, ungefär (om ens det). Ull är ett märkligt material.

Understället blir blöt, men den värmer fortfarande. Jag försökte med ett underställ av syntetmaterial, men det var mycket sämre (och stank efter ett tag). Jag har testat Gore Windstopper och Gore-tex, men jag tycker man kan lika gärna klä sig i gummi. De andas inte lika bra som en jacka utan vindskydd baktill.

Fötterna fryser. Köpte sulor hos en skoaffär. Det hjälper, men även med överdrag, börjar tårna blir kalla efter en timme eller så. För i tiden (med "clips" i pedalerna) körde jag med systempåsar över fötterna (jag använder systempåsar till till mycker ... bra för att skydda lädersadel också). Jag ser att David E. har en artikel om att göra så. Det påminde mig. Jag antar att det går med SPD-skor också.

Min gräns är -12. Jag kan hålla mig varm men det gör ont i lungorna. Det var länge sedan det var så kallt på västkusten så det har inte varit ett problem.

Jag tar gärna emot tips som inte bygger på att man lägger ut 3000 kr. Janus-ull, suveränt.

Jag räknar kallt med att jag måste duscha när jag kommer fram/är färdig.
 
el och ul

Har också upptäckt ullens förträflighet istället för all denna syntet.

När det gäller fötter så har jag ELsuler nu förtiden (hembyggda). Tillsammans med biltemas överdrag så fungerar sommarskorna ner till -4 (än så länge, det har inte varit kallare ännu)

Kylan vid punkteringar är besvärande, en schyst pannlampa minskar bytestiden avsevärt, tillsammans med CO2 pumpen så gör man ett byte på runt 5 minuter nu men kallt blir det i alla fall. En vanlig pump tillför ju också värme....

Kostnaderna för punkteringarna överstiger däckskostnaden per mil men vi får se hur det blir med det nya däcket bak.

/Janne
 
sexigt

Nu börjar den trevliga tiden för cykelpendlaren!

Crafts sexiga vindkalsong "Gunde" över de korta cykelbyxorna, under långtightsen, är ett måste och gör att man blir oövervinnelig.

Med Biltemas neoprenöverdrag på fötterna (inte över tightsen, alltså) blir man odödlig!

Upptill brukar jag klara mig med underställströja, vindväst och tunn träningsjacka. Är det kallare tar jag en underställströja eller en tunn fleece över västen. Regnar det tar jag en tunn skaljacka.

Långtights funkar även om det regnar, ev förstärker jag med knäskydd i neopren, typ Vulkan eller Rehband. Mina tights är från 1998 och håller fortfarande i grenen. De är inte snygga, men w-t-f?

Jag har fördelen att kunna duscha och byta om till arbetskläder när jag kommer fram så det gör inget om jag ser ut som Thomas Wassberg på vägen. Det underlättar.
 

Bilagor

  • wassberg.jpg
    wassberg.jpg
    20 KB · Visningar: 5,620

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.