Kläder för cykelpendling?

Har fått längre cykelväg till jobbet, dryga timmen t o r. Har cyklat i membranjacka och motsvarande byxor under vintern och det har funkat bra (snö, 0- -20). Senaste dagarna har det krupit strax över nollan och genast har det blivit för varmt i hårdskalisarna. Samtidigt börjar det se lite ansträngt ut i byxbaken. Har cyklat sönder några byxgrenar, vill inte göra det med dessa. Skulle vilja ha något bra ytterplagg för över och underkropp, något välventilerat som passar mellan ca -5 och +10. Vad använder ni som tränings- och tävlingscyklar så här års? Finns det någon typ av plagg i cykelklädssortimenten som man kan titta närmare på? Funderar annars på någon typ av löparställ, vill helst inte ha något alltför tight. Tips?

MVH
/Mikael
 
Någon form av cykeljacka. Fördelen med dem är att de har vind och väderskydd fram och uppåt, medan de har väldigt bra andning på hela ryggsidan. Det finns vintervarianter med delvis fleecematerial, fungerar utmärkt som skal. Allra billigast är de när t ex Lidl råkar sälja en eller 2 dagar/år, annars har cykelaffärerna också. Det finns nog inga helt vattentäta kläder som inte blir alltför varma att cykla i . Men även regnkläderna för cyklister, är optimerade för maximal ventilation.
 
Det låter som en bra idé. Ska kika närmare på det. Byxor då, finns det något bra där? Eller är alla cykelbyxor jättetighta?
 
Jag använder en montane vindjacka, den är ace som man säger på engelska. Fast nu på vintern är den för kall, köpte ett ställ med adidas vinterkläder på bikebuster, jackan har mkt bra impregnering och är varm och vindtät, med cykelanpassad skärning, byxorna är bibs med vindpaneler, ingen stoppning. Det som är lite dåligt är att nedersta 15 cm av byxorna inte är vindtäta. Jackan har varit bra till löpning nu under vintern också, varför har inte fler löparjackor ryggfickor?

Här är setet iaf: http://www.bikebuster.se/detaljer/140019.html

Vad är det för fel på tighta byxor egentligen? Mindre vindmotstånd=högre hastighet med samma effekt. Inget onödigt prasslande, byxorna rör sig med benet, inget som kan skava eller slita på understället.

För varmare väder kör jag på ovannämnda montanejacka och ett par tights från spectra som jag hittade på rea. Under cykelkalsonger med skinn. Det är fan så mkt roligare att cykelpendla med bra grejor. Räääääser mao. Men när det är träning på riktigt är det naturligtvis vanliga korta byxor och cykeltröja, möjligtvis med knävärmare och armvärmare.
 
Tack för tipsen! Ska kolla utbudet nästa gång jag är i storstan. Det verkar ju finnas en del att kika vidare på. Får se om jag ska omvärdera det där med åtsmitande kläder också...
 
det beror ju också på vad du menar med "cykla"...

för egen del har jag ingen möjlighet att duscha när jag kommer fram och måste dessutom ganska direkt efter ankomsten börja se ut som om jag inte just kommit i mål från en nio mil lång skidtur...

därför:

jag kör ca 10km och på nederdelen tycker jag det funkar med vanliga civila byxor .överdelen började jag inför den här vintern med ett enormt lyckat koncept. på överkroppen; vanliga kläder skjorta + om det är kallare än 0grader en slipover, över detta en en vanlig normaltjock fleccejacka. på morgonen är jag varm och det blåser lagom mycket igenom detta.

i 99% av fallen funkar det kanon blir det för varmt (risk för svettnig) minskar jag temot något, blir det kallt ökar jag.

i reserv och till hemfärden har jag en supertunn vindjacka som varken tar plats eller väger ngt.



mitt första inlägg här var faktiskt just runt detta med kläder till cykling, så här kan du se min lösning:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53125
 
Senast ändrad:
Jag kör med samma filosofi som flanell. Jag har ett par vanliga Itab TP brallor vet inte vad modellen heter men dom ser ut som de flesta friluftsbrallor. Dom torkar desutom relativt fort. Vilket är bra om det kommer några regnstänk.

Även jag har ett jobb att göra när jag kommer fram så jag brukar reglera farten så att jag ser någorlunda värdig ut när jag kommer fram.

Tristas är egentligen när det regnar speciellt om fötterna. Jag har ett par hyffsat tunna stövlar som funkar sådär

Hans Friedel
 
Vanliga byxor är ju ett alternativ, men medför vissa problem (bla att de slits fortare än önskat). Därför funderade jag på om utbudet av cykelkläder har något att erbjuda. Tills vidare blir det skalisar eller bomull/poly-byxorna. På överkroppen borde det ju kunna funka med en fleecejacka e dyl, även om jag tänkte mig något mer vindtätt. Får prova. Jag har turen att vara tvungen till ombyte till arbetskläder på arbetsplatsen, så jag kan egentligen se ut lite hur som helst dit och hem. Tack för synpunkterna!
 
Jag har

en jacka från Mammut i relativt välventilerad windstopper "Ultimate" som jag sytt fast en varselväst på. Använder den jackan 8 månader om året. Ullfrotte under på vintern. Är det riktigt kallt även ullskjorta. På benen bra elastiska cykeltights olika tjocklekar beroende på temperaturen. Tights är ett måste, varmare och blir inte lika blöta som vanliga byxor vid blötsnö och regn eller när man svettas. Köpte mina senaste vintertights som verkar mycket bra på Globetrotter och har cyklat ca 300 mil i dem http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=us_41851&k_id=0306&hot=0

När det är riktigt kallt ullfrottelångkallingar under byxorna.

Thure
 
Slitstarka byxor borde ju funka fint, vill du ha cykelspecifika kläder som inte är tighta kan du kolla på långbyxor för freeride eller down hill (de har tom förbjudit tighta kläder i DH nu): http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=2136

Om arslet tar skada kan du ha ett par cykeltights under byxorna, eller välja andra kallingar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/796343

Har du en timme enkel väg skulle iaf. jag byta om till cykelkläder och duscha när jag kom fram och sedan bli "civil" igen. Är det bara 30 minuter kan du cykla i vilka vardagskläder som helst och försöka hålla dig under svettnivån, men sliter du sönder byxorna behöver du mer slitstarkt material. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.