Kinnekulleleden, finns det vatten?

Jag och tjejen har länge planerat att gå Kinnekulleleden, nu så undrar jag hur det ligger till med vattentillgången? Finns det tillgång till "publika" vattenkranar eller måste man fylla ryggsäcken med vattenflaskor?

Mvh
Fredrik 'Farbror' Wänman

Det finns de som har bättre koll på läget än jag, så det kommer säkert mer informerande svar.

Men du passerar säkert caféterian på toppen och dessutom kommer du säkert att komma i kontakt med Vänern, så några stora mängder vatten kan ju inte vara nödvändigt.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Japp!

Det finns vatten på Kinnekulleleden. Iaf så fanns det förra året, både på tapp och minst en källa med riktigt bra vatten. Ha skoj och se upp för hjortarna.

Vatten på Kinnekulle

Gick Kinnekulleleden nu på semestern i juli, trevlig och omväxlande vandring! Det finns en bra liten karta över leden,kostar bara 20 kr! Köpte min på turistbyrån i Skara, den ska även finnas i Lidköping och restaurangen på toppen. Vattenställen finns utmärkta på fyra ställen på kartan. På ett av dessa ställen finns imellertid inget dricksvatten!! Det gäller markeringen vid vindskyddet nära Västerplana! Använde vattnet på två av de befintliga ställena, och det var jättebra! Ena var en kommunal vattenkran (Götene k:n)! På västsidan om berget finns ett par bäckar som säkert duger att använda vattnet i, träffade en kille som hade gjort det. Om de nu inte har torkat ut i sommarvärmen. Ta gärna paus vid det fina vattenfallet någon km från Västerplana(utmärkt på kartan). Det går även att tälta ett litet stycke därifrån. Vi tältade en natt strax intill utsiktstornet som på en hylla med fantastisk utsikt över Vänern! Nackdelen var avsaknad av diskvatten. Annars är vinskydden okej, ved finns!
God tur önskar BrittMarie
[Ändrat av swabr 2002-08-16 kl 14:47]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips