Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än?

Som titeln lyder så undrar jag när dessa båtar ligger i vattnet och går att använda?

Såhär står det på STF's hemsida "Roddbåtarna läggs i när sjön är isfri, vilket brukar vara runt midsommar. "

Nu planerar jag att anlända till Laitaure 19/6. och ta mig över antingen på kvällen eller på morgonen 20/6.

Tror ni det finns roddbåtar tillgängliga då? Går det bara att ro Aktse-Laitaure eller kommer det gå att ro Laitaure-Aktse?

Dela gärna med er om information, tankar och ideer!! :) :) :)

Om roddbåtarna är på plats kan du få behöva ro 3 vändor den långa överfarten, varav en med en båt på släp, då det alltid måste finnas en båt på vardera strand.
Stämmer uppgifterna ska det med start med morgonturen 20/6 gå att boka motorbåtsöverfart.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Kvällen innan fjällstugan och motorbåtstrafiken startar för säsongen, gissar jag att det borde vara ganska riskfritt att räkna med att roddbåtarna ligger i sjön. Det är formellt länsstyrelsen som är ansvarig för vattenleden och båtarna, men i praktiken är det oftast STF som lägger i dom när stugorna görs i ordning inför sommarsäsongen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips