Kilar

Hej! Ska nu komplettera upp mitt trytande kilset. Vilka kilar föredrar ni? Att placera, säkerhet, prisvärdhet osv..
DMM och Wild country har bra kilar vet jag men det finns ju en hel uppsjö tillverkare.
 
Oj du kan få lika många svar som det finns kilfabrikat. Vad vill du veta? vill du har råd eller är du bara anmält nyfiken?
Säkerhetsmässigt så är de olika fabrikaten likvärdiga(starndard). men sen finns det små kilar i tillex mässing eller koppar, små huvuden smalare vire och tål då mindre.
Exakt vad vill du veta ? vad har du i dag? vad/var vill du klättra?
 
Kort, petig kommentar:
Hållfasthetsmässigt så skiljer det ju en del, men det är alltid angivet på resp kil.
Det som är normerat är nog snarare sättet att beräkna maxlast.

Lite generellt skulle jag kanske våga säga att WC Rocks är starkast, men skillanderna är små, och det finns ju dessutom så många varianter, särskilt av de mindre, så det är nog vanskligt att säga nåt generellt. Det finns förstås trådar här sen tidigare där Rocks, Stoppers, Wallnuts osv rescenseras/diskuteras.
 
Intressant. Om någon där ute har kilar av olika fabrikat, kan ni då ta en kil av vardera fabrikat ungefär samma storlek och kolla om hållfastigheten på dessa två. Hur stor är skillnaden på starndarkilarna (1-10). Och hur stor är skillnaden på två likvärdiga kilar under storlek 1????

Ska googla lite...
 
Blev tvungen att kolla...

Tittade närmare på mina gamla WC Super Rocks (10-15 år gamla?) och jämförde med DMM Wallnuts (ca 8 år). I någon storlek (motsv. Wallnut 5) så hade DMM högre hållfasthet, i övrigt var det samma. Några av Super Rocksen saknade dock hållfasthetsmärkning. Tror att Super Rocksen utgick ur sortimentet för flera år sen.
 
Sedan är det väl rätt sällan som det är själva kilens hållfasthet som är den kritiska punkten. Utan att ha någon statistik så oroar jag mig mer för hur väl kilen sitter i berget, och hur väl själva berget runt kilen håller.
 
Jag håller med Gustav.

Antagligen så är det så att maximal hållfasthet gäller för en perfekt placering. Sen så är det så att beroende på hur kilen ser ut, och hur en eventuell placering ser ut så är det olika lätt att lägga en kil och få denna perfekta placering.

Jag tror att Wallnuts är lättast att sätta bra, själv använder jag Stoppers och Rocks beroende på hur placeringen är vinklad.

/Tommy
 
Det är bara att surfa runt så ser man vad maxlasten på resp kil är.
Det skiljer en del, och ibland ser man att det sannolikt är wiren som är begränsningen - dvs om man valt en tunnare wire för en kil av ett fabrikat än för ett annat så finns en skillnad där, samt att de olika storlekarna i samma set har olika hållfasthet och att det ofta är kopplat till wiren.

Självklart har placering stor betydelse, och i alla lägen där kilen lossnar från berget saknar ju kilens hållfasthet betydelse. Små kilar kan dock innebära att maxlasten är så låg att den är väsentligt lägre än resten av systemet. Sen tycker jag ju förstås att 10 kN är bättre än 8 kN rent generellt.
Personligen har jag en liten mix av kilar, ett set WC Rocks och ett Wallnuts, samt ett antal udda kilar bl a några offsets. Har förresten 4 WC Wild Rocks, som jag dock knappt nånsin hittat placeringar för :).
 
Ett set (10) DMM Wallnuts, ett set (10) Wild Country Rocks, och, om du vill ha några småttingar också, ett set BD Micro Stoppers. Då är du fit for fight!
 
Jag köpte offsets för att komplettera mina wallnuts. Nu använder jag dem överlägset oftast. Jag såg de nya och jämnförde dem med mina HB och formen är identisk. De nya är borrade för lättare vikt... Rekomenderas varmt. Annars är wallnuts fina, men jag föredrar de gamla framför de nya (de är mera 'offsettade' på tvären). Jag vet inte hur WC rocks är nuförtiden men de var mitt första kilset för ett gäng med år sen... Det tog inte längre tills de var utbytta, de var för raka för min smak.
Jag tycker att det viktigast man ska tänka på när man köper kilar för att komplettera är att de är helt olika dina nuvarande. Att ha 2 nästan likadana kilset blir ingen vidare komplement.
 
Jag har bara nån enstaka HB Offset, skulle kunna tänka mig nån ytterligare. Frågan är bara var man köper dem?
Om jag googlar på svenska träffar får jag ju föga förvånande massor med träffar bland handelsbolag i tryckeribranschen...

PS. Verkar ju faktiskt som om nedanstående ställe har ensamrätt på dem!
http://www.yosemitegifts.com/wetoyomosh.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.