• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

-PaTRiC-; sa:
det som roar mig mest är att så många är så försonliga mot dig trots att du envisas genom att välja ett skriftspråk och en pedagogik som det vore riktat mot småbarn och obegåvade, jag tycker att det är ett jävla sätt att behandla folk som idioter och när det påtalas köra martyrstilen..

Jag tar åt mig, har yrkesvana i att bli kallad idiot och ändå arbeta för att få fram de korn av visdom som kan finnas. Många är ju ohövliga men kan ändå ha fackkunskaper.

Det som OROAR mig mest är att det går så inåtbarsebäck överforsmark långsamt att ta del av de "eventuella" kunskaperna. Men det är ju inte jag som styr. God följdeffekt är att jag samlat info på annat håll och tittat på kikare i affärer såväl som egen kammare. I början av den här tråden diskuterades en hel del som berikade mig men nu är tempot bortitok långsamt. Jag börjar misstänka att det finnes teoretisk kunskap men att vi som har praktisk erfarenhet av att titta på saker utomhus sagt vårt.

Bosse
 
lol...

titantomten; sa:
-PaTRiC-; sa:
olle, jag vet inte huruvida fantasier kan vara billiga eller inte.. jag tror det blivit lite mycket penseltvätt genom åren, inte bra..

det som roar mig mest är att så många är så försonliga mot dig trots att du envisas genom att välja ett skriftspråk och en pedagogik som det vore riktat mot småbarn och obegåvade, jag tycker att det är ett jävla sätt att behandla folk som idioter och när det påtalas köra martyrstilen..

Hm... jag håller med dig helt och hållet PaTRiC ! Jag har försökt, verkligen, att få ut någon vettig information ur Vibbes inlägg, men denna information drunknar i så fall i den ==[==B*I*S*A*R*R*A]== stilen och #M#A#N#I#P#U#L#A#T#I#V#A argumentationen. Åtminstone min mor, högskoleverket och centrala studiestödsnämnden anser att jag är bildad, jag är inte fysiker visserligen men har läst både en del fysik och ögats anatomi/fysiologi samt i ett tidigare (analogt) liv varit kamerafetischist, så jag vet vad de optiska termerna betyder...och jag vore ytterst tacksam för en lite ödmjukare inställning från Vibbes sida vad gäller övriga Utsidan-läsares eventuella intellektuella gåvor och lite mer saklig information - lite mindre SSSSNNNNAAAACCCCKKKK och lite mer //V//E//R//K//S//T//A//D// helt enkelt (så att ni mer svagbegåvade förstår vad jag menar...OBS!OBS! ironi :D )

... exakt... hade detta varit ett onlinespel så hade vibbe varit bannad för länge sen...

Kanske nåt för utsidan... eller är det en demokrati?
 
In link

Nirrebosse; sa:
-PaTRiC-; sa:
det som roar mig mest är att så många är så försonliga mot dig trots att du envisas genom att välja ett skriftspråk och en pedagogik som det vore riktat mot småbarn och obegåvade, jag tycker att det är ett jävla sätt att behandla folk som idioter och när det påtalas köra martyrstilen..

Jag tar åt mig, har yrkesvana i att bli kallad idiot och ändå arbeta för att få fram de korn av visdom som kan finnas. Många är ju ohövliga men kan ändå ha fackkunskaper.

Det som OROAR mig mest är att det går så inåtbarsebäck överforsmark långsamt att ta del av de "eventuella" kunskaperna. Men det är ju inte jag som styr. God följdeffekt är att jag samlat info på annat håll och tittat på kikare i affärer såväl som egen kammare. I början av den här tråden diskuterades en hel del som berikade mig men nu är tempot bortitok långsamt. Jag börjar misstänka att det finnes teoretisk kunskap men att vi som har praktisk erfarenhet av att titta på saker utomhus sagt vårt.

Bosse
Kokononcocepoptotetot popåmominonnoneror enon dodelol omom dode gogamomlola gogrorekokerornonasos Ororakokelol i Dodelolfofi - dode evovenontotuelollola rorätottotvovisosanondode utotsosagogorornona dodöloljojsos avov momasossosivova voverorbobalola rorökokroridodåeror. Isch, jig trir jig bitir sprik, dit vir jibbigt i lingdin dit hir... Dissitim: jig firstir inti vid ni pritir im, dit ir vil ingin sim invindir itt indirligt skriftsprik i din hir tridin?

Fir in nigit snibbiri kirs i kikirkinskip istillit fir iptik-mistirbitiin, kin min till iximpil kinsiltiri
http://www.betterviewdesired.com/
ich spisiillt
http://www.betterviewdesired.com/basiced.html
 
Re: lol...

thomalin; sa:
... exakt... hade detta varit ett onlinespel så hade vibbe varit bannad för länge sen...

Kanske nåt för utsidan... eller är det en demokrati?

Äh, kom igen nu, nu har han ju börjat ta sig! Om alla är allt för överens så utarmar man forumets fundament. Har ni riktiga klagomål så finns det redan en funktion för sånt, annars är det bara att ta det han skriver med en klackspark. Jag tycker Vibbe är en frisk fläkt på Utsidan, lite som ett magnesiumbloss i bensindimman..
/R
 
Utan speciell riktning eller slutsats; jag är glad att jag följer den här tråden. :)

Gogadod afoftotanon!
// Pitric
 
Re: Re: lol...

Tumbleweed; sa:
Äh, kom igen nu, nu har han ju börjat ta sig! Om alla är allt för överens så utarmar man forumets fundament. Har ni riktiga klagomål så finns det redan en funktion för sånt, annars är det bara att ta det han skriver med en klackspark. Jag tycker Vibbe är en frisk fläkt på Utsidan, lite som ett magnesiumbloss i bensindimman..
/R

ok... vart väl lite för hård där... håller med om den friska fläkten... det finns ju dessutom ett visst underhållsvärde...
 
Re: In link

Sarvi; sa:
dode evovenontotuelollola rorätottotvovisosanondode utotsosagogorornona dodöloljojsos avov momasossosivova voverorbobalola rorökokroridodåeror.

Ditt rövarspråk är enklare att läsa än vibbes inlägg. Det finns en anledning till att vi har ett standardiserat skriftspråk med regler för stavning, grammatik, meningsbyggnad, interpunktion och typografi.

Och ärligt talat, har han bidragit med någon värdefull sakkunskap som inte går att läsa sig till på vilken websida om grundläggande optik som helst?

Men, visst ska det vara högt i tak och visst ska han få hållas.

Johannes
 
Re: Re: In link

f91jsw; sa:
Och ärligt talat, har han bidragit med någon värdefull sakkunskap som inte går att läsa sig till på vilken websida om grundläggande optik som helst?
Nä. :)
Och det gör ju det hela extra kul och intressant. ;)
Det här är ju realityhumor i realtid. Wa wa wee wa!

Go vibbe go!
 
´

ON THE RIGHT TRACK AGAIN.....

Enligt tidigare inlägg så går ca 1/3 av det ljus
som infaller förlorat genom REFLEXION. Dessa strålar
är "dopade" och därmed BILD/FÄRG-FÖRSTÖRANDE.

OVANSTÅENDE GÄLLER FÖR EN OBEHANDLAD GLASYTA.

Genom att belägga AKTUELLA YTOR ( dvs ca 2x10= 20 st)
MED ETT METALLISKT SKIKT, kan man minska detta
fenomen/förluster avsevärt.

. Därför är denna beläggning av vital betydelse för
kikarens Färgåtergivning, Kontrast och därmed bildens
DYNAMIK.

. Varje tillverkare av rang har en EGEN sådan MIXT av
metalliska lager. Hur man gör detta och vad denna MIXT
består av är KONFIDENTIELLT.

(Alla mäster-kockar vet att de bästa recepten inte är
till salu...)

Denna MIXT består av flera lager och är därför
en multi-beläggning (multi = många) och heter
därför på det GLOBALA SPRÅKET : MULTICOATING

Som tidigare nämnts så är det viktigt att alla, ca 20
glasytor, är VÄL behandlade.

Efter 10-15 år brukar tillverkare förbättra denna
beläggning och då slår man på stora trumman för att
informerar att nya bättre kikare/kameraobjektiv är på
marknaden.

. Kikare och Objektiv har samma beläggning om de är av
samma fabrikat.

. Denna beläggning kan se lite blåaktig, brunaktig,
gulaktig ut, beroende på tillverkare.

Sammanfattingsvis botmedel finns och kallas:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
¤ MULTICOATING på samtliga glasytor ¤
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.