• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

Torr luft

Definitionsmässigt så innehåller torr ren luft inget vatten. I praktiken är dock saken en annan. Halten av föroreningar (t.ex vatten) kan vara större eller mindre, men de finns där ändå.

Angående kvävgas i kikare förefaller det mig mest logiskt att man har ett övertryck i kikaren vid alla förekommande temperaturer. På detta sätt hindras bla vatten att komma in. Jag har inga belägg för att det ligger till på det här sättet men det förefaller som sagt mig mest logiskt.

/ Morgan
 
Har läst i reklam om detta övertryck. Tätningarna är väl mest till för att hålla trycket inne. En mycket enklare teknisk följd blir vattentäthet. Tillverkarna verkar satsa på lite olika atmosfärers täthet. Leica är ruggigast så långt jag sett med sina fem meter, exempelvis Swarowski gör reklam för fyra, Det är ju också väldigt ruggigt, har också sett nån säga en meter i minst en halvtimme. Ja just ja,det är min egen focus. Ruggig på ett helt annat mer traditionellt sätt men alls inte oanvändbar.

Nån som använder en kikare med 6 ggr förstoring här. Jag är lite nyfiken då 6/32 ger 5.3 i utgångspupill. Brukar ha stort synfält också. Lätt och med goda skymningsegenskaper. Finns bara som jag sett det på de dyrare lågprisalternativen. Hur blir 6 ggr förstoring över exempelvis kalfjälldistanser. Ser man nog med fjäll för att kunna fiska???

Bosse
 
VILL AV OLIKA ANLEDNINGAR INTE TALA OM FABRIKAT/MODELLER:

" FABRIKAT/MODELLER KOMMER OCH GÅR - KUNSKAP BESTÅR "

(Vill påpeka är fuktig luft är lika illa som fuktig kvävgas)

Dvs. om Kvävgasen innehåller Vattenånga så är det, lika illa som luft som innehåller Vattenånga.
Repris:

* Det vi kallar luft inehåller SYRE (syrgas ) KVÄVE (kvävgas) Ädelgaser (mest argon), Vattenånga, m.m,

*******************************************************
Ren/torr luft innehåller INGEN vattenånga dvs. inget HHO (H-två-O)
*******************************************************

NU "ON TRACK":

Lite mer om kikarens skötsel/omtanke.

. Oberoende av fabrikat, så bör man använda kikaren med
KÄNSLA och STIL. I alla fall om man vill att den ska fungera som det är tänkt.

För att kunna göra detta behövs KUNSKAP om kikarens
"funktion och beteende".

. MAN GÖR MYCKET KLOKT I ATTA KÖPA ETT MJUKT FODRAL TILL DEN AKTUELL KIKAREN .
Det räcker i de flesta fall med ett mjukt fodral.

I Detta bör man förvara kikare ALLTID, då den inte användes.

Extra viktigt är det då man utsätter den för hastiga
temperatur-växlingar:

Rumstemp. -----> Vinterklimat ------> Rumstemp.

Här kan det bli temp.diff. på 30 grader och då mycket snabbt:

Ex om man går ut från ett varmt rum, hus, koja (+20) och ut i den kalla geografin (- 10)

Det är ganska vanligt att folk har ett skydd då då de ger sig ut i kylan, med det är ganska ovanligt att folk sätter på skyddet då de går in inomhus.

* DET ÄR MINST LIKA V-K-T-G-T ATT KIKAREN ÄR SKYDDAD DÅ MAN GÅR INOMHUS efter att ha varit ute i den kalla
geografin.

KIKAR-FODRALET SKYDDAR KIKAREN FÖR SNABBA TEMPERATUR-SKILLNADER

STORA TEMP-DIFF. KAN MEDFÖRA:

."OBOTLIGA, KRONSKA" SKADOR
. PÅSKYNDAR ALLTID ÅLDRINGSPRCESSEN

* MAN BÖR ALLTID INNA MAN GÅR UT LÄGGA DEN I
FODRALET SÅ ATT KYLAN SAKTA KOMMER TILL KIKAREN.
(man använder den efter en stund då den hunnit bli kall)

* ÄMMU VIKTIGARE ÄR ATT LÄGG DEN I FODRALET INNAN
MAN GÅR I EN VARMT RUM/KOJA, M.M., så att värmen
kommer sakta . Den bör som tidigare nämnts ligga där en tid innan man tar upp den. INTE MINST VIKTIGT ÄR , DETTA OM DEN LIGGER NÄRA EN ÖPPEN SPIS, ÖPPEN ELD, VÄRMEELEMENT.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

KIKARE AV RANG KLARAR STARK KYLA OCH HÖG VÄRME, MED DEN
ÄR KÄNSLIG FÖR STORA OCH SNABBA TEMP.-DIFF.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

DAGENS KLOKA ORD OM KIKARE:

. LÅT KIKAREN LIGGA I FODRALET SÅ ATT DEN LÅNGSAMT BLIR VARM/ KALL INNAN DU ANVÄNDER DEN. DETTA GÄLLER BÅDE VID "INGÅNG OCH UTGÅNG"
. DÅ DU INTE ANVÄNDER DEN LÅT DEN ALLTID LIGGA I FODRALET.

(Den som inte har ett fodral bör låt den ligga en stund i väskan/ryggsäcken innan man använder den. Detta gäller som ovan vid "ingång/utgång ")


ANVÄND KIKAREN MED STIL, SÅ BLIR DET LITE STIL PÅ
KIKAREN OCKSÅ......
 
Momenon?

Dodetot äror vovälol enon foförorsosvovinonnonanondode lolitotenon mominonororitotetot avov totilollol exoxemompopelol fofågogelolsoskokådodarore, rorenonsoskokötotarore, jojägogarore ocochoh anondodrora foflolitotigoga kokikokaroranonvovänondodarore sosomom anonvovänondoderor etottot momjojukoktot fofododroralol soså foforortot dode roröror sosigog momelollolanon inonomomhohusos ocochoh utotomomhohusos? Nonysossos vovilollole dodu dodesossosutotomom kokasostota kokikokarorenon i bobetotonongogenon fofrorånon totvovå mometoterorsos hohöjojdod, vovarorfoföror dodenonnona poplolötotsosloligoga omomsosororgog?
 
Nog måste välen kikare tåla ett temeraturspann på 30 grader, Mina kikarsikten tål då åtminstånde från +25 - -30 utan skydd och jag tvekar inte att vrida på förstoringen. Min Focus skitkikare har fått samma behandling.
 
Gick lite fort att skicka inlägget. Jag har sällan med väskan då den tar plats och gör kikaren mindre snabbanvänd. Vanligen vid toppjakt hänger jag på mig grejorna när jag går ut och tar av dem när jag kommer in. Ingen kondens i var sig kikare eller kikarsikte. När man är ute under flera dagar blir det skillnad om inte grejorna är täta. Samerna med Leica är jag helt säker på att de gör minst likadant. Tror även att kikaren kan bli hängande ute i en buske över natten.

Skiv nåt om färgstick och färgåtergivning????

Bosse
 
´
. Allt Bör Tagas i Rätt Ordning (sakta i backarna)....
. Man kan inte ta något för givet....
. ALLA OBEROENDA AV KUNSKAP ERFARENHET, bör få
något av värde....

Repris:

" Då jag plöjt igenom hela FÄLTER kommer det mesta om
kikaren med. Största möjliga TÅLAMOD åberopas, allt
kommer sakta med säker, var så säker...."

Det vissa har missat är :

** Snabba temp.-växlingar medför ALLTID EN
PÅSKYNDAD ÅLDRINGSPROCESS, utmattning.

* Detta kan visa sig först efter 5-15 år, dvs små
sprickor i materialet, ej synliga för blotta ögat,
men tillräckligt stora för vatten ånga ( vatten i
gasform) att läcka in.

Ex. De packningar som är gjorda av "gummi" åldras
snabbare (Jämför BILDÄCK m.m )
................................................................................

NU TILL OPTIKENS/FYSIKENS ÄDLA KONST:

(Optik tillhör FYSIK, dvs vill ni veta något bör ni
fråga en Fysiker)

Då en ljusstråle passerar ETT Transparant Medium, Glasskiva, Lins, m.m sker alltid vid ingång och utgång, dvs TVÅ gånger, REFLEXION . I själva linsen sker alltid ABSORPTION. Detta medför därför ljusförluster.

Den besvärligaste är REFLEXION eftersom den "lever loppan" och "grumlar bilden", försämrar kontrasten m.m.
(bilden blir "vattnig och mister all dynamik")

Ovanståend meför att i en kikare med 10 liser (inklusiv prismor) uppstår

2 X 10 = 20 st reflexioner!

Säg att 2% går förlorat vid reflexion. Detta medför då:

1 x 0,98 x 0,98 x 0,98 ........... 0,98

(dvs motsvarar 2 % inflation i 20 år )

Av ljuset återstår då. ca 2/3 och 1/3 är förluster.
Det värsta med detta ljus är att det "lever loppan i
kikaren "

* Hade det inte "levt loppan" utan bara gett sig i väg
så hade det inte vart lika illa.

Det ljus som absorberas, är det inte mycket man kan
göra något åt, det få vi tyvärr leva med.

DET NYTTIGA LJUS ÄR DET SOM PASSERA genom linsen som TRANSMISSION , hels oförvrängt till färg och form.

DAGENS KLOKA, och för viss nya, OPTISKA ord BLIR DÅ:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
¤ REFLEXION ¤ ABSORPTION ¤ TRANSMISSION ¤
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


(Eventuella "tryckfel" kan den som så vill själv
rätta. Jag är inte vän med "Tryck Nisse" då det går
snabbt...... Hinner sällan redigera texten, tyvärr.
Detta gäller nästan alla inlägg... )
 
Reflektion 1

Är det inte dessa reflektioner som tillverkarna försöker minska mid sina coatingar och dessutom påstår sig kunna minska med si eller så mycket. Swarovski till exempel säger sig minska denna reflektion drastiskt genom att ytbehandla alla glasytor.

Absorbtion 2

Tillverkarna försöker även säga oss att olika sorters glas absorberar olika mycket ljus beroende på kvalite. Ett exempel på vedertaget kvalitetsglas skulle kunna vara BAK 4.

Ju längre vi kommer i debatten så tänker jag att en kikare med bra och gratis servicegarantier blir värd mer pengar än en kikare med begränsade garantier och att det är en faktor att ta med i beräkningen, DVS köpa dyrt för att använda i 30 år och veta att man får service eller köpa billigare och köpa ny kikare när den går sönder. Jag menar att om man får fullgod kvalite redan vid 4.000:- kan man ju köpa 3 sådana för en kikare för 12.000. Biefekter blir även att den blir billigare att tappa bort och att det blir mer ok att repa linserna på utsidan som ju är ett fel som inte går att putsa upp.

Så var det det här med monokulärkikare. Har sett exvis Zeiss i 8x20 men finns det kvalitetsmonukular och större storlekar, låt säga 8x32 eller 7x42. Jag lyckas inte hitta några men jag är inte så haj på att söka. Jag pratar om moderna täta monukular nu och inte sjörövarkikare.

Bosse
 
´

Ett litet snabbt svar och i all hast :

DET FINNS SÄKER FOLK SOM ÄR PETIGA OCH RYNKAR
PÅ NÄSAN FÖR ALLA DE FEL-TRYCK SOM UPPSTÅ.

JAG ÄR MER NOGA MED ATT SKRIVA AKADEMISKT RÄTT
DÅ nya svåra ord nämns för första gången:

. Det är akademiskt riktigt att skriva både:

" REFLEKTION och REFLEXION " (inget är fel, båda är rätt)

. Däremot skriver man ABSORBERA och ABSOR-P-TION

(Det kan tyckas ologiskt, men man ger sig för uttalet)

"ABSORPTION" ÄR ALLTSÅ AKADEMISKT RIKTIGT, allt annat är felaktigt.

DETTA SKRIVER JAG SÅ ATT ALLA "STAV-NISSAR" SKALL FÖRSTÅ - det finns sådana här har jag förstått!
..............................................................

DETTA MED "MOMOKULÄRA KIKARE" KOMMER JAG ATT BEHANDLA SENARE - INTRESSANT.

Kan nämna att jag A-L-L-T-I-D har en sådan i höger
bröstficka. Med andra ord har jag den alltid med mig
då jag är klädd, dvs har den inte PÅ MIG då jag
simmmar eller dyker, men den är INTE LÅNGT BORTA DÅ
HELLER.

Själv föredrar jag en 6 x 18 som då ger en utgångspupill på 3,0 mm dvs 18/6 = 3,0 mm.
Det finns flera anledningar till detta:

* Det viktigaste för mig är att den har en närgräns på
3,0 dm dvs 0,3 m.

Högre förstoring går ej att få om man vill ha en närgräns på
TRE (3) D-E-C-I-M-E-T-E-R .

. Detta innebär att den fungerar som lupp/mikroskop med en förstoring på ca 18 ggr vid denna närgräns 3 dm!
dvs 18 x 18 vid 3 dm avstånd och 6x18 vid oändligheten.

Ja så märkligt blir det vid denna närgäns, enligt optikens ÄDLA LAGAR.

Den är med andra ord GRYM: 3 dm - OÄNDLIGHETEN!
föstoring x6- x18, utgångspupill 3,0 mm.

DESSUTOM FUNGERAR DEN SOM EN BOOSTER , men det är en
helt annan historia.......
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.