• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

Jag spekulerer delvis, lösa trådar finns i detta inlägg. Hjälp mig med dessa.
vibbe; sa:
Alla bildade personer vet att dielektriskt skikt har man i kondensatorer, m.m för att isolera Katod från Anod.
Ja, där är vi överens. Dielektriska ämnen polariseras i det elektriska fältet och ju mer dielektriskt desto större kapacitans i kondensatorn.
vibbe; sa:
DET SÄMSTA MAN KAN GÖRA MED DETTA SKIKT ÄR ATT LÄGGA DET PÅ EN KIKAROBJEKTIV.
Varför?
vibbe; sa:
DI = två
ELEKTRISKT = har med elektronik att göra:

VAD HAR ISOLATORER( DIELEKTRIKUM) MED OPTIK ATT GÖRA?:
Optik handlar om elektromagnetisk strålning. Den heter så för att den växlar mellan att vara elektrisk och magnetisk i en viss frekvens. Således finns en länk mellan optik och elektronik. I de fall elektromagnetisk strålning kan passera genom ett dielektriskt ämne kommer hastigheten vara lägre än i vakuum. Här börjar mina kunskaper dock svikta. Spekulation: Vad händer om en stråle träffar ett stort antal mycket tunna skikt som var och ett ger en reflektion?
vibbe; sa:
NÄR OKUNNIGA LÄSER OCH HITTAR ETT "FINT" och för dem
"OKÄND ORD", TOR DE ATT DE VET NÅGOT:

NÅGOT ÄR HELT GALET MED DETTA DIELEKTRIKUM OCH OPTIK -
DET ÄR DERAS OCH DITT BEKYMMER INTE vårt, VI SOM ÄR
SKOLADE I FYSIK/OPTIK.
Bekymmer behöver inte vara negativt. Vissa typer kan vara mycket stimulerande.
vibbe; sa:
ATT LÄSA UTAN KUNSKAP, ÄR EN "DÅLIG AFFÄR"
Där håller jag inte med. Att läsa (och tänka) är en absolut förutsättning för kunskap.
 
Hur mycket fysik, optik och vågrörelselära måste man kunna för att köpa och använda en kikare?. Det är väl ingen som ska försöka sig på att göra en kikare hemma i hobbyrummet, som vissa gör med kläder, tarp, ryggsäckar, ispikar eller vad det nu må vara.

Man behöver inte vara mekanisk skolad eller vara expert på aerodynamik för att köra bil, och man behöver inte kunna matematiken för geometriska orten för hyperblar och behärska sfärisk geometri för att använda en GPS.

Visst kan det vara roligt att förstå de naturlagar som gör att saker och ting funkar, men det är på intet sätt ett nödvändigt villkor.

Per Brune
 
´

FÖRST LITE AVSLUTANDE OM DIELEKTRIKUM :

De som slagit i uppsagsverk, vet att det handlar om elektronik och
I-N-T-E optik .

. DE HITTAR INTE ETT ORD OM OPTIK - vilket är helt riktigt!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Nationalencyklopedin (NE) :

" dielektrikum , isolator, material med liten eller
ingen elektrisk ledningsförmåga..... "

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

¤ OBS det står mycket här och hur det användes som
ELEKTRISK ISOLATOR men ordet OPTIK nämns EJ här.

DEN SOM SLÅR I ETT ENGELSKT UPPSAGSVERK kan läsa ännu
mer om elektriska isolatorer, "dielektrikum".

ANGÅENDE REFLEXION:

NATIONALENCYKLOPEDIN (NE) :

" ....... TIDIGARE användes magnesiumflurid "

Ja det stämmer också men det var som det står: " T-I-D-I-G-A-R-E "

MEN NU KOMMER DET ROLIGASTE (men inte för alla):

. Magnesium är en metall !

. Visst kan kan man kalla denna förening (magnsiumflurid för salt, men jag skulle inte vilja salta maten med det!)

NU KOMMER DET ALLRA ROLIGASTE (och för vissa allra tråkigaste):

"SALT" ÄR EN MYCKET GOD LEDARE, DVS INGET DIELEKTRIKUM.

¤ DET STÅR "ANVÄNDES TIDIGARE" , DVS ÄR EJ AKTUELLT LÄNGRE OCH DET ÄR MED ANDRA ORD HISTORIA.

¤ JAG SKRIVER OM DAGENS AKUELLA TEKNIK/TEKNOLOGI..


- NI OCH ÄR DIELEKTRIKUM, NI FÅ NOG GE ER !
TILRÄCKLIGT MÅNGA HAR NOG TAGIT REDA PÅ
HUR DET LIGGER TILL MED DET - !

**********************************************
JAG/VI FÅR UTSLAG MED KLÅDA DÅ JAG/VI HÖR/SER
" DIELEKTRKUM RELATERAT TILL OPTIK "
**********************************************

SÅ SKON OSS KUNNIGA PÅ OMRÅDET ( VÄLDOKUMENTERAD SÅDAN
VID VÅRA UNIVERSITET) FÖR "DIELEKTRIKUM OCH OPTIK"


FORTS. FÖLJER MED LITE SVAR DÅ JAG FINNER DET
LÄMPLIGT OCH DÅ:



" ON THE R-I-G-H-T TRACK........ "





´
 
vibbe; sa:
DE HITTAR INTE ETT ORD OM OPTIK - vilket är helt riktigt!
Wikipedia:
"...when an electromagnetic wave travels through a dielectric, the velocity of the wave will be reduced and it will behave as if it had a shorter wavelength."
vibbe; sa:
"SALT" ÄR EN MYCKET GOD LEDARE, DVS INGET DIELEKTRIKUM.
Nej, saltlösningar leder ström men inte salt.
vibbe; sa:
FORTS. FÖLJER MED LITE SVAR DÅ JAG FINNER DET
LÄMPLIGT OCH DÅ:



" ON THE R-I-G-H-T TRACK........ "
Ser fram emot det, speciellt Lotusskiktet och vilken funktion det har.
 
Vibbe, dra åt helvete.

Ni andra, kolla in Zeiss informativa hemsida om optik. Avsnitten om Lens materials, Lens Production och Lens Enhancement är också mycket bra.
 
Boots (Henrik Bodin)
Wikipedia:
"...when an electromagnetic wav..

Har jag inte sagt att vi (JAG OCH MINA KOLLEGOR) får utslag med klåda:
"Av din Wikipedia och ditt dielektrukum":

Den som skrivit i Wikipedia vet nog lika lite som Du.

¤ Kan du berätta lite om din utbidning !

. Kan du finna ett dielektrikum gjort på salt?

Det räcker med "lite fuktigt" luft för att det skall
bli fria joner (VATTENÅNGA FINNS I LUFTEN I ATMOSFÄREN,).

Så länge det finns fuktig luft (DET FINNS DET ALLTID I DEN FRIA LUFTEN), så leder saltet, det kan du skriv upp.

MAN HAR INTE VALT ATT "SLIPA DIELEKTRIKUM "FÖR ATT GÖRA KIKARE !

DVS HELA KIKAREN ÄR ETT DIELEKTRIKUM:

1.# GLAS/KRISTALLGLAS ÄR ETT AV DET MEST ANVÄND DIELeIKTRIKUM.

DVS ALLA GLASLINSER PRISMOR, ÄR ETT DIELEKTRIKUM.
REPRIS: ETT AV DET MEST ANVÄNDBARA OCH ETT AV DE FÖRSTA
DIELEKTRIKUM.

2. GUMMIT RUNT KIKAREN ÄR ETT DIELEKTRIKUM.

3. PLASTEN SOM FINNS I KIKAREN ÄR ETT DIELEKTRIKUM

#

JAG DRICKER OFTA UR ETT DIELEKTRIKUM:

.DRICKS - GLAS AV GLAS ÄR ETT DIELKTRIKUM!
.PLAST- MUGGA ÄR ETT DIELEKTRIKUM
.PAPPERS-MUGGAR ÄR ETT DIELEKTRIKUM
.TRÄ-MUGGAR ÄR ETT DIELEKTRIKUM

DVS ALLT SOM INTE ÄR GODA LEDARE ÄR DIELEKTRIKUM.

KIKARENS DIELKTRIKUM (GLASLINSER) ÄR BELAGGDA MED ETT METALLSKIKT. FÖR ATT FÖRHINDRA REFLEXION NUMERA -
DEN EXAKTA MIXEN ÄR KONFIDENTIELLT SOM TIDIGARE NÄMNTS!


SKONA OSS (MIG OCH MINA KOLLEGER) FRÅN DITT DIELEKTRIKUM.

BERÄTTA LITE OM DIN UTBILDNING DVS SOM EN RIMLIG FÖRKLARING TILL DIN VIRRIGHET.
 
vibbe; sa:
Har jag inte sagt att vi (JAG OCH MINA KOLLEGOR) får utslag med klåda:
"Av din Wikipedia och ditt dielektrukum":


SKONA OSS (MIG OCH MINA KOLLEGER) FRÅN DITT DIELEKTRIKUM.

Kan du inte be någon av dina kollegor komma hit och försöka förklara istället?

12 (T-O-L-V) dagar sedan du startade tråden har du ännu inte lyckats förmedla någon kunskap värd namnet.
 
Putzfrau; sa:
12 (T-O-L-V) dagar sedan du startade tråden har du ännu inte lyckats förmedla någon kunskap värd namnet.
Just det.
Och för elva dagar sedan kom trollvarningen.
Likväl; tråden är lika roande som oroande. Den bästa icke-utvecklingen på länge :)

Wa wa wee wa!
Vibbe for President! ;)

Notera att antalet läsare är stort, och att ingen egentligen har drivit detta från frågehållet som brukligt är...
Vi bevittnar en förläsning utan efterfrågan, en föreställning som vi inte ser. Ett lustspel med versaler som scenografi. OCH VI VILL HA MER! :)
Ridå? Nädå!
[Ändrat av olle11 2006-12-09 kl 16:49]
 
Ibland blir man bara trött. En person som påstår sig vara utbildad, okänt vilken utbildning, gör såna fel som att han inte vet skillnad på bordsalt och saltföreningar och dessas ledande egenskaper i olika former, vilket för övrigt ingår i högstadiekunskaper(7'ans kemi tror jag, men det kan vara 8:an)


vibbe; sa:
Boots (Henrik Bodin)
Wikipedia:
"...when an electromagnetic wav..

Har jag inte sagt att vi (JAG OCH MINA KOLLEGOR) får utslag med klåda:
"Av din Wikipedia och ditt dielektrukum":

Den som skrivit i Wikipedia vet nog lika lite som Du.

Vibbe med din höga utbildning borde du känna till att man använder referering till andra publikationer och undersökningar för att den kritiske ska kunna granska vad informationen kommer ifrån och avgöra om den är trovärdig. Visserligen är inte wikipedia i sig en källa som kan anses vara trovärdig pga hur artiklar skapas,men om en annan trovärdig publikarion refereras till så stärker det trovärdigheten oerhört, vilket även görs i en del av artiklarna om optik, där bland annat dielektirks ämnen i coating avhandlas.

Om du vill veta hur dielektriska material bromsar elektromagnetiska vågor så hittade jag en bra förklaring i min fysikibok (Fundamentals of Physics, av Halliday, Resnick, Walker, sjätte utgåvan på sidan 805-806). Den borde vara enkel att hitta då det är en av de mest använda, iaf på KTH.

Sen kan jag också påpeka att dinna kunskaper i bevisföring och logik lämnar så mycket i övrigt att önska att jag faktiskt tvivlar på att du nånsin studerat en på tekniska eller naturvetenskaplig utbildning på högskola. Alla som kan sin logik förstår att bara för att dielektriska ämnen används till coating betyder inte det att alla dielektriska ämnen används som coating, vilket dit senaste inlägg verkar vilja använda som argument mot. Att sen NE inte nämner att dielektriska ämnen används till coating bevisar faktiskt ingenting.

Erik- från botten av sandlådan

PS. För övrigt har en av de personer i tråden du sagt varit obildad en doktors examen i tillämpad optik.DS
 
Re: Om kikare

-Man skall inte köra bil och titta i kikaren för att förstärka fartkänslan, inte heller åka om man har anlag för åksjuka. Det förstnämnda aldrig testat av mig.

-Antalet ornitologiska observationer kan ibland tendera till att stå i omvänd proportion till mängden medhavd optisk utrustning.



Ha-ha-ha..... Du har humor mannen !!!

Nej man skall inte köra bil och titta i kikare av någon som hels anledning.... Tro mig !!

Vad det gäller pippi-obsar... kan bara tilläggas:så sant, så sant.

// Jonny
 
vibbe; sa:
.DRICKS - GLAS AV GLAS ÄR ETT DIELKTRIKUM!
.PLAST- MUGGA ÄR ETT DIELEKTRIKUM
.PAPPERS-MUGGAR ÄR ETT DIELEKTRIKUM
.TRÄ-MUGGAR ÄR ETT DIELEKTRIKUM

DVS ALLT SOM INTE ÄR GODA LEDARE ÄR DIELEKTRIKUM.

KIKARENS DIELKTRIKUM (GLASLINSER) ÄR BELAGGDA MED ETT METALLSKIKT. FÖR ATT FÖRHINDRA REFLEXION NUMERA -
DEN EXAKTA MIXEN ÄR KONFIDENTIELLT SOM TIDIGARE NÄMNTS!


SKONA OSS (MIG OCH MINA KOLLEGER) FRÅN DITT DIELEKTRIKUM.

BERÄTTA LITE OM DIN UTBILDNING DVS SOM EN RIMLIG FÖRKLARING TILL DIN VIRRIGHET.

Du har rätt, glas är ett dielektriskt material.

Och så här är det: antireflexcoating är gjorda av andra typer av glas än glaset i linsen! Poängen är att skikten har annat brytningsindex än glaset i linsen, det är så det fungerar.

Alltså: skikten är gjorda av glas. Glas är dielektriska material. Alltså är skikten dielektriska.

Om du vill veta vad jag har för utbildning i optik behöver du bara googla mitt namn. Jag arbetar med forskning och utveckling av optiska instrument.

När vi ändå håller på: vad har du för utbildning i optik? Var arbetar/ har du arbetat med optik? Vilka är dina kolleger inom området? Hur kunde du få ut en universitetsexamen i optik med så bristande grundläggande kunskaper i fysik och optik?

Johannes
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.