• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

´

LITE MER TORR-SIM :

. Men klaga inte då det blir för svårt för de som tror sig veta något. Har avhandlat ca 1/5 av kikarens Underbara Värld.

. DEN sista 1/5 blir lite svårare : Tänkt som lite överkurs för de som kan lite och vill fördjupa sig lite

. JAG VILL OCKSÅ PÅPEKA (2:a Repris) ATT DET ÄR MYCKET, MYCKET FRIVILLIGT ATT LÄS MINA INLÄGG (de som inte gillar mina inlägg, ja för dem finns en mängd andra inlägg att läsa)

Har dock hunnit med en hel del nyttigheter EX:

.1. NU VET NÄSTAN ALLA ATT MAN/KVINNA SKALL FRÅGA EFTER
EN "LUFTTÄT(T)" (KIKARE) OCH INTE "VATTENTÄT(T)".

.2. NU VET OCKSÅ EN DEL ATT DET SOM STÅR I "WIKIPEDIA" OCH DÅ SPECIELLT OM NATURVETENSKAP* och andra svårare saker, BÖR MAN TA MED EN S-T-O-R NYPA SALT (NaCl dvs. natriumklorid, helst havs-salt med alla de nyttigheter som det innehåller)

* På webben och wikipedia: KAN VEM SOM HELST SKRIVA VAD SOM HELST!
Kolla därför med en betrodd källa också ex: NE, men tyvärr är inte NE gratis ( de som har lång, bra utbildning vill ha lite betalt för sådant )

OVANSTÅENDE VISSTE INTE MÅNGA (HAR GOD ERFARENHET AV DETTA. HAR OCKSÅ lite ERFARENHET AV UNDERVISNING/föreläsning, OCH DÅ I NATURVETENSKAP PÅ EFTER-GY. nivå)

...............................................................................................

NU SKALL NI FÅ REDA PÅ VARFÖR KVINNA/MAN ANVÄNDER EN
REGN-ROCK FÖR ATT INTE BLI BLÖT och då i god "WikiPedia - stil":

OBS DETTA STÅR I-N-T-E i WikiPedia, i alla fall inte än

MAN/KVINNA TAR PÅ SIG ETT DIELEKTRIKUM MED GODA ELEKTROSTATISKA EGENSKAPER. DETTA EFTERSOM VATTENMOLEKYLER HAR EGENSKAPER ATT BILDA STARKA DIPOLER. DESSA DIPOLISKA ELEKTISKA KRAFTER KAN MAN BERÄKNA. VIRDMOMENTET ÄR BEROENDE AV DEN HÄVARM SOM VERKAR PÅ MOLEKYLEN.
DÄRFÖR BLIR DET GENOMSNITTLIGA DIPOLMOMENTET FÖR H-TVÅ-O, DVS RENT VATTEN SOM OCKSÅ KALLAS DESTILLERAT VATTEN :
1.85 debye. Destillerat vatten är så rent att det i stora mängder är farligt att dricka. DÄRFÖR ÄR DET VATTEN SOM MAN TVÄTTAR STÖRR SÅR MED, INTE ENBART DESTILLERAT, UTAN MAN/KVINNA HAR TILLSATT CA 2% VIKTSPROCENT SALT OCH LITE ANNAT. DETTA KALLAS DÅ FÖR EN FYSIOLOGISK LÖSNING.

DET VATTEN SOM TRÄFFAR DIELEKTRIKUM I DROPPFORM, EFTERSOM VATTEN HAR SPECILLT HÖG YTSPÄNNING, KOMMER ATT VRIDAS AV REGNROCKEN MED HJÄLP AV GRAVITATIONSKRAFT OCH DEN ELEKTRISKA KRAFT DROPPARNAS DIPOLMOMENT UTÖVER PÅ DET AKTUELLA DIELEKTRIKUM som också kallas "regn-plagg", "regn-skydd" , "regn-protektor".
...................................................................................................

NU VET ALLA VARFÖR VATTEN INTE TRÄNGER IGENOM VATTEN-TÄTA SKIKT !

JAG PÅSTÅR, ATT ALLT SOM JAG HAR SKRIVIT ÄR RÄTT, SATS FÖR SATS OCH DÅ SOLITÄRT.

KAN NÅGON HITTA ETT FEL, SATS FÖR SATS?!

INTE JAG I ALLA FALL......

AVSLUTNINGSVIS (3:e REPRIS) : DET ÄR MYCKET, MYCKET FRIVILLIGT
ATT LÄSA MINA INLÄGG, SÅSOM I ALLA KÄNDA DEMOKRATIER HÄR PÅ GLOBEN.......



´
 
Får inte ihop ....

Olle om du avhandlat den första femtedelen och nu kommer att ge dig på den sista femtedelen, fattas det ju tre femtedelar. Och hur vet vi att den femtedel som kommer är den sista och inte den andra, tredje eller fjärde.

Nä nu räcker inte min lokförarutbildning längre till.
 
Försökte diskutera det för 100 inlägg sedan. I början finns några tips från folk som använder sina kikare. Numera är detta en akademiskt saltad tråd utan förmåga till att leda spänning.

Bosse
 
Oh JOY! Jag åkte bort över helgen, och till min stora lycka har tråden både överlevt och vuxit! :-D

Under min frånvaro har det tydligen lyckats med konststycket att blanda ihop begreppen "dielektrikum" med "isolator", utslungats dryga förolämpningar och visats en total oförmåga att svara på enkla frågor rörande eventuella meriter.. SNAFU, således. Jag ser även att misshandeln av grammatiken nu spridit sig att också omfatta bråkräkningen.

Bland höjdpunkterna är sågningen av Wikipedia, med just motivationen att "vem som helst kan skriva dumheter på webben". Ironi på hög nivå.
/Rilleman
 
Vibbe har rätt!

f91jsw; sa:
Om du vill veta vad jag har för utbildning i optik behöver du bara googla mitt namn. Jag arbetar med forskning och utveckling av optiska instrument.

Pfft... Vibbe har en uppslagsbok och ett diplom i baklängeslogik! Han vinner!

Världen blir mycket roligare om Vibbe har rätt, eftersom till exempel kopparsulfat är en metall och leder ström så fort det nuddar luft. Det är inget salt eftersom det inte är vitt och finns på popcorn.
Eller så är det tvärtom... eftersom det är ett salt ska man ha det på popcorn.

Och trolldeg är som sagt metalliskt. Det står i NE (sats för sats), som jag har både i tryckt och webbaserad version.
 
Klart han vinner. Han sätter ju reglerna i denna lek. Vi, förlorarna, leker en annan lek. Klart han vinner.

Här är det ju kul. :)

En jävla skillnad när maktfullkomliga och/eller korkade chefer kör samma race. Då vill man bara kräkas.
 
På nåt sätt blir det ju informativt detta diskuterande. När man anstränger sig hårt för att förklara för folk som inte vill förstå varandra spiller det ju också över på oss dödliga som vill förstå och säger oss anan och därför aldrig får veta så här grundligt av egen kraft.

Det känns dock avlägset att få veta nåt mer matnyttigt om kikare. Jag skiter nämligen i om coatingen är av salt eller av metall bara den fungerar. Det är också ointressant vad det är för gas i kikaren bara den stannar kvar där och gör kikaren dimtät. Vi här borta är ju lite nyfikna på vad som fungerar när och ifrån vilken prisklass. Tack till endel jättebra länkar.

Jag har en känslig kollega som tagit åt sig personligt via den här tråden och bor i ett köksskåp sen en vecka tillbaka. Han kommer inte fram förän jag säger att det finns ny intressant information om själva kikarna. Han är inte sveriges enda tokstolle. Det är framför allt stavvningen han ogillar ock så förståss det hära med alla salter han prövat på popcurnen.

Bosse

Bosse
 
Unik tråd

och därför inte helt oäven som förströelseläsning.

Hoppas att tråden förblir unik sprider sig farsoten att förvirra mer än upplysa, så får vi kanske börja med begränsande åtgärder.

Jag känner inte till definitonen på dielektrium med flera liknande ord som förekommit här i tråden. Någon som kan förklara varför den termen valdes och inte termen glas?

Thure
 
vibbe; sa:
´

MAN/KVINNA TAR PÅ SIG ETT DIELEKTRIKUM MED GODA ELEKTROSTATISKA EGENSKAPER. DETTA EFTERSOM VATTENMOLEKYLER HAR EGENSKAPER ATT BILDA STARKA DIPOLER. DESSA DIPOLISKA ELEKTISKA KRAFTER KAN MAN BERÄKNA. VIRDMOMENTET ÄR BEROENDE AV DEN HÄVARM SOM VERKAR PÅ MOLEKYLEN.
DÄRFÖR BLIR DET GENOMSNITTLIGA DIPOLMOMENTET FÖR H-TVÅ-O, DVS RENT VATTEN SOM OCKSÅ KALLAS DESTILLERAT VATTEN :
1.85 debye. Destillerat vatten är så rent att det i stora mängder är farligt att dricka. DÄRFÖR ÄR DET VATTEN SOM MAN TVÄTTAR STÖRR SÅR MED, INTE ENBART DESTILLERAT, UTAN MAN/KVINNA HAR TILLSATT CA 2% VIKTSPROCENT SALT OCH LITE ANNAT. DETTA KALLAS DÅ FÖR EN FYSIOLOGISK LÖSNING.

KAN NÅGON HITTA ETT FEL, SATS FÖR SATS?!

INTE JAG I ALLA FALL......

Hmm... Är det inte så att fysiologisk (isoton) koksaltslösning håller en salthalt av 0,9%?

/Lars
 
Re: Unik tråd

thureb; sa:
Jag känner inte till definitonen på dielektrium med flera liknande ord som förekommit här i tråden. Någon som kan förklara varför den termen valdes och inte termen glas?

Thure

Hej Thure,

Efter att ha kollat runt lite har jag fått uppfattningen att man pratar om dielektriska material i optiksammanhang just för att särskilja dem från metalliska material, som ju också blir fina beläggningar. Det är ett sätt för materialvetarna att klassa ämnet.

Jag kan ha missuppfattat det hela, men just "di-elektrisk" betyder väl att själva molekylen av ämnet är elektriskt polariserad? En sida är positivt laddad och en är negativt? Om så är fallet kommer detta att vara ett bra hjälpmedel när man på elektrisk väg vill ordna jämna släta lager av coatingen på en glasyta. Man får möjligheten att även med elektriska fält styra molekylerna som skall ångas fast på glasytan.

När det gäller att kalla saker för "glas" så känner jag på mig att det vore att öppna en helt ny burk med mask eftersom det förmodligen finns tusentals olika sorters glas också. Det faller kanske tillbaka på nån logisk finess som säger att "glas är ett dielektrikum, men alla dielektrikum är inte glas" eller nåt sånt.. Just vad som egentligen händer när en stråle i det elektromagnetiska spektrat stöter på eller passerar ett tunt skikt av nåt material är ju en del av fysiken som det forskas hårt på sedan några år tillbaka. Tunnfilmsfysik kallas det väl? Hur som helst är det vi i vardagligt tal kallar glas ett material som inte tillåtits att svalna på ett så ordnat sätt att det hunnit organisera sig i kristallform. Molekylerna ligger således lite huller om buller. Hur det funkar med optiska coatingar vet jag inte, min egen erfarenhet av högskolefysiken baseras på att växa kristaller av kiselkarbid, och dom diamanthårda rackarna vill jag hålla så långt borta från mina kikare som det går att komma för att undvika repor. ;-)
/Richard
[Ändrat av Tumbleweed 2006-12-11 kl 10:55]
 
larsakarlsson; sa:
vibbe; sa:
(...)
DÄRFÖR ÄR DET VATTEN SOM MAN TVÄTTAR STÖRR SÅR MED, INTE ENBART DESTILLERAT, UTAN MAN/KVINNA HAR TILLSATT CA 2% VIKTSPROCENT SALT OCH LITE ANNAT. DETTA KALLAS DÅ FÖR EN FYSIOLOGISK LÖSNING.

KAN NÅGON HITTA ETT FEL, SATS FÖR SATS?!

INTE JAG I ALLA FALL......

Hmm... Är det inte så att fysiologisk (isoton) koksaltslösning håller en salthalt av 0,9%?

/Lars

Från Wiki:
"An isotonic solution has an equal amount of dissolved solute in it compared to the things around it. Typically in humans and most other mammals, the isotonic solution is 0.9 weight percent (9 g/L) salt in aqueous solution, this is also known as saline, which is generally administered via an intra-venous drip. It is a medium between hypotonic and hypertonic solutions. Red blood cells normally exist in a 0.9 percent salt solution (saline) with the same concentration of salt in the outside solution."

2% låter väl mer som Östersjövatten? Eller vätskorna hos nån som ätit VÄLDIGT salta popcorn. :)
/RJ
[Ändrat av Tumbleweed 2006-12-11 kl 11:15]
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.