Kidnappning i Pakistan?!

Vi är två killar som den 1 Oktober trampar iväg på ett projekt som tar oss från Göteborg till Peking, med rutten Sverige - Polen - Slovakien - Ungern - Rumänien - Bulgarien - Turkiet - Iran - Pakistan - Kina. Planeringen är i full gång och tankarna går dygnet runt till resan. Farorna är ju en del, men en av de värsta skulle kanske vara oroligheterna i provinserna Baluchistan och NWFP i Pakistan. Det slog mig först häromdagen, när jag lästa om de kidnappade koreanerna...

Tänk två skandinaviska cyklister i princip helt försvarslösa som cyklar genom områden som (i en västerlännings ögon) kan betraktas som helt tokiga, vem som helst kan ha läst om oss i tidningar eller liknande, och det känns som att vissa där nere skulle kunna tro att Sverige gärna pungar upp ett par miljoner för att köpa ut två medborgare... Vad tror ni??

Nino
 
Var beredd på att ni inte kommer att cykla hela vägen till Kina. Var nyligen i Iran (fantastiskt land) men gränsen mellan Pakistan och Iran bör ni inte cykla. Mycket instabilt och mycket drogtrafik. Poliserna i Pakistan kommer dessutom ge poliseskort på vissa sträckor. Visst det finns risker men det går att minimera dem

Lycka till
Martin
 
Farorna är ju en del, men en av de värsta skulle kanske vara oroligheterna i provinserna Baluchistan och NWFP i Pakistan. Det slog mig först häromdagen, när jag lästa om de kidnappade koreanerna...
Nino

Dessa två områdens största faror torde vara att våldsmonopolet inte överhuvudtaget tillhör staten utan lokala klaner. Staten kan d v s Pakistan kan inte göra annat än be snällt om något skulle hända er... För några år sedan lärde jag känna en ung pashtun som sa att inte ens han åkte dit av rädsla för att bli kidnappad. Fördelen är dock att även som blåögd europé kan man smälta in hyfsat med ett rejält skägg och en shalwar kamish. Afghaner kan vara både ljusa och blåögda.
 
Vi är två killar som den 1 Oktober trampar iväg på ett projekt som tar oss från Göteborg till Peking, med rutten Sverige - Polen - Slovakien - Ungern - Rumänien - Bulgarien - Turkiet - Iran - Pakistan - Kina. Planeringen är i full gång och tankarna går dygnet runt till resan. Farorna är ju en del, men en av de värsta skulle kanske vara oroligheterna i provinserna Baluchistan och NWFP i Pakistan. Det slog mig först häromdagen, när jag lästa om de kidnappade koreanerna...

Tänk två skandinaviska cyklister i princip helt försvarslösa som cyklar genom områden som (i en västerlännings ögon) kan betraktas som helt tokiga, vem som helst kan ha läst om oss i tidningar eller liknande, och det känns som att vissa där nere skulle kunna tro att Sverige gärna pungar upp ett par miljoner för att köpa ut två medborgare... Vad tror ni??

Nino

Jag har inte varit i Pakistan men skulle gjaerna ha cyklat daer. Ser kidnappning som en liten risk och man utsaetter sig foer maanga andra risker under en cykeltur.
Foersta tipset aer att lyssna paa lokalbefolkningen. Om alla varnar foer ett omraade och saeger att risken foer attacker aer stor saa boer man undvika det.
Andra tipset aer att foelja landets klaedkoder. I maanga muslimska laender boer man undvika att baer shorts och aeven paa vissa staellen aeven t-shirts. Foersoek doelja huden saa mycket som moejligt och se hur folk klaer sig i omraadet.
Tredje tipset aer att inte bevaepna sig. Kaenns helt onoedigt att springa runt med pistol eller ett tufft automatvapen. Visst kan det skraemma naagon men man kaen aendaa bli skjuten paa avstaand. Vapen medfoer bara problem vid graenser...

Lycka till
/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Det verkar onekligen dumt att ge sig rakt in i soppan där dom härjar som värst, men om vi håller oss i skinnet och försöker smälta in nåt sånär skall det nog gå vägen. Det verkar på folk som om en stor del av befolkningen i Pakistan inte är skeptiska mot cyklister från omvärlden, snarare blir nyfikna och glada när man cyklar igenom. Vissa säger t o m att man av många betraktas som en gåva från gud, vilket medför en otrolig gästfrihet, vilket gör just Pakistan till många cyklisters favoritland.

Dock kände jag inte till att det var såna problem mellan Pakistan och Kina. Karakoram är ett av resans huvudmål, och där måste vi ju bara cykla, så jag hoppas det går vägen.

Till sist vill jag bara rekommendera en lite annorluna inblick i Pakistan: Från och till dyker det upp små ljusglimtar i det ständiga skithaglet av vad jag kallar dagens TV.
SVT visar nu ett reportage i 7 delar om Noman Mubashir som reser runt i olika provinser i Pakistan.

Tusen tack för svaren.
Nino.
 
Dock kände jag inte till att det var såna problem mellan Pakistan och Kina. Karakoram är ett av resans huvudmål, och där måste vi ju bara cykla, så jag hoppas det går vägen.

Tycker inte ni behöver vara oroliga. Det finns så klart områden man bör undvika, gränsen till Afghanistan t.ex. Jag har inte cyklat KKH (än), men har bott många år i norra Pakistan, och tror inte det finns nån särskild risk för kidnappning där, men däremot stenkastande barn (pojkar) i Kohistan.
Den bild som förmedlas via media av Pakistan (eller valfritt långt-bort-istan) är knappast rättvis. I stort sett det enda som kommer fram i våra medier är små notiser om våldsdåd eller social oro, eller, om någon västerlänning är inblandad, större artiklar/nyhetsinslag... Koreanerna befann sig för övrigt i ett område dit många afghaner skulle dra sig för att besöka; och om det nu var så att de var där med ett kristet budskap som lätt kunde kopplas av vissa fundamentala grupper som en förlängning av västlig (östlig...) imperialism är det lättare att förstå varför de kidnappades.
Har också hört att Iran-Pakistangränsen bör passeras med cykeln på taket av en buss...men det är bara vad jag hört, jag kanske skulle försöka cykla ändå.


Förutom KKH finns andra vägar väl värda ett besök, men är det hänger väl på hur mycket tid ni har. Då jag bodde där var gränsen stängd på vintern pga just vintern, jag har inte hört något om att den är öppen året runt nu, men är det så så...
Lycka till, hoppas resan blir bra
 
Farorna är ju en del, men en av de värsta skulle kanske vara oroligheterna i provinserna Baluchistan och NWFP i Pakistan.

Pakistan är ett väldigt varierat land. Jag tror inte jag någonsin blivit så gästvänligt behandlad som när jag vandrade i Chitral. Å andra sidan kännetecknas de pashtutalande områdena av att alla män är beväpnade till tänderna. Det är rena vilda västern. Är man på rätt sida om dem är de beredda att gå i döden för en. Se bara hur de givit Usama Bin Laden en fristad i åratal: trots att belöningen för att ange honom är på flera hundra miljoner dollars. Ändå har de inte förrått honom. Å andra sidan hamnar man på fel sida om dem är de direkt livsfarliga, och kristna och västerlänningar står inte särskilt högt i kurs.

Finns det ingen annan väg som skulle funka? Hoja norr om Afganistan? Eller ta ett plan till Syd-ostasien? Jämför man med Laos, Viet Nam, Thailand, Malaysia, Kina eller Indien, framstår Pakistan som världens armhåla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kafsh Pakistan, säkerhet? Långcykling 4
PontusEricsson Färsk info. från Pakistan och Iran? Långcykling 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.