Keron 3 vs. Tarra

Hjälp!

Ska köpa tält och valet står mellan keron 3 och tarra.
De har lika stora absid ytor i stort sett samma vikt och kostar lika mycket.Enda skillnaden är ju konstruktionen och att tarra är för 2 pers. Vilket ska jag välja?

Omöjligt att säga!

Vad ska du ha tältet till? Sommar/vinter? Skärgård/kalfjäll/skog? Vandring/paddling/cykel? Hur många ska bo i tältet, är ni nånsin fler än två så kan Tarra bli trångt.

Har själv Tarra, då vi aldrig är fler än två, kan än så länge inte säga så mycket om det, mer än att det är snyggt, (har bara sovit en natt i det).

Nammatj 3 GT är ju ett annat alternativ, hade ett sånt tidigare, enda nackdelen med det var att det var rätt stort på två pers, samt att taket är lutande i fotänden = risk för kondens på nederdelen av sovsäcken. Nammatj har 0,2 m^2 större absidyta, men väger lite mindre, vilket jag tyckte var tilltalande.

Tarra är ju lite av ett "pansartält", så du behöver knappast oroa dig för bortblåsning i det, om du lyckats ankra upp det ordentligt vill säga. Kan som sagt inte säga så mycket om det än, men jag har fått en känsla av att man lätt skippar en del stormlinor av ren lathet, eftersom man måste packa upp dem separat och sätta fast dem på stängerna efter att själva tältet är rest, något du slipper på både Keron och Nammatj, där sitter alla linor från början och det är bara att fästa dem i marken. Detta gör ju på ett sätt tunneltälten "säkrare".

/Harald!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vill gärna ha mer hjälp

Tältet skall främst användas till fjällvandring.Sen om man enbart är två personer så funkar ju keron 3 ändå väldigt bra.Tarra och keron 3 kostar ju ändå lika mycket.
Vilket ska jag välja?

MVH Magnus

Tarra

Uppsättning tar i princip lika lång tid, båda är jämförelsevis "enkla" att hantera i hårt väder.

Den största praktiska skillnaden är nog ljudnivån i hård vind. Keron låter en del, fladdrar och slår i vindkasten. Tarra och Saivo står tysta i jämförelse. Den geodesiska konstruktionen tar också snölaster lite bättre än tunnelkonstruktionen. Därför skulle jag välja Tarra.

Mvh

Johan

Tarra

Har själv ett Tarra.
Jag har sovit både två och tre pers utan problem i Tarra.
Tarra är lite bredare än ett "vanöigt" två manna tält.
Tarra är lite mer allround än Keron enligt min uppfattning.
Tarra är lite mer självstagande, vilket kan vara en fördel.
Har du inte testat tälten så gå in till närmsta affär och kräv att få sätta upp tälten och gemföra.
En så tung investering ska göras efter ordentlig benchmarketing.
Lycka till

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips