Kelly kettle

Jag tog efter ca 15 års kikande mod till mig och köpte en kelly kettle för några månader sen. Shit vilken grej! Jag har inte använt mina andra friluftskök alls sen dess. Jag har liksom tagit med mig kelly kettlen på alla turer och liksom försökt hamna i situationer där man inte ska kunna hitta bränsle men ännu inte lyckats. Yttre havsbandet, fjällen osv, men ännu inte hittat ngn miljö där det inte går att använda.

Mitt friluftsliv är inte så himla extremt längre, utan håller mig mest i närområdet, fjällen någon gång per år, men är fortfarande ute väldigt mycket. Det blir mkt fiske. Och tycker att kelly kettlen är perfekt för detta, typ en kopp kaffe, en kopp te, lite påsmat, småskalig grillning, steka lite ägg och bacon.

De största fördelarna tycker jag är:
- Inget behov att bära med bränsle
- Inga rörliga delar, inga munstycken som behöver rengöras för att man körde fuldiesel från barentsburg osv
- få delar överlag
- hastigheten, går sjukt fort att koka upp vatten.

Stora nackdelen är väl hur man ska hantera olika eldningsförbud. Här får man nog fundera litet.

Inser att det inte blir så mycket diskussionstråd, men ville ändå bara rekommendera en gammel men bra produkt.

Hejs!
 
Det finns inte något campingkök/grill som får användas utomhus vid eldningsförbud. Värmepåsar där man tillsätter vatten för att starta en kemisk reaktion som värmer maten år då enda alternativet.
Ljummet pulverkaffe?

/John
 
Nä, där har du fel. Friluftsköket får du använda även vid eldningsförbud. Åtminstone i Stockholmstrakten. https://www.lansstyrelsen.se/stockh...477007213c95a20de67f537bd05e7f044fa452f550f47

Nu har nog du fel - för Kelly kettle drivs av kottar och pinnar (fast bränsle - läs första inlägget så antyds detta ganska tydligt) och vid eldningsförbud få du enligt din egen länk (under frågor och svar) använda dem i skog och mark, endast om de drivs av gas eller vätska (dvs INTE fast bränsle). Möjligen skulle man kunna hävda att man får använda dem lika som engångsgrill, dvs placerad i en fast eldstad, typ betongrör.

"Är stormkök/friluftskök okej att använda?
Ja, om de drivs med gas eller vätska och om det inte finns risk för antändning och brandspridning."

"Får jag använda engångsgrill?
Nej. Undantag: Engångsgrill får endast användas om den placeras ovanpå en fast grillplats som är utformad så att det inte finns risk för antändning och brandspridning."

Läs igen och läs noga, samt viktigast av allt, elda försiktigt, med eller utan kök!

/Patrik
 
Jo, men nu skrev ju John/Camp David:

”Det finns inte något campingkök/grill som får användas utomhus vid eldningsförbud. Värmepåsar där man tillsätter vatten för att starta en kemisk reaktion som värmer maten år då enda alternativet.”

Och det gör det ju. Dock inte en Kelly Kettle.
 
Nu har nog du fel - för Kelly kettle drivs av kottar och pinnar (fast bränsle - läs första inlägget så antyds detta ganska tydligt) och vid eldningsförbud få du enligt din egen länk (under frågor och svar) använda dem i skog och mark, endast om de drivs av gas eller vätska (dvs INTE fast bränsle). Möjligen skulle man kunna hävda att man får använda dem lika som engångsgrill, dvs placerad i en fast eldstad, typ betongrör.

"Är stormkök/friluftskök okej att använda?
Ja, om de drivs med gas eller vätska och om det inte finns risk för antändning och brandspridning."

"Får jag använda engångsgrill?
Nej. Undantag: Engångsgrill får endast användas om den placeras ovanpå en fast grillplats som är utformad så att det inte finns risk för antändning och brandspridning."

Läs igen och läs noga, samt viktigast av allt, elda försiktigt, med eller utan kök!

/Patrik

Allt brännbart! Vass, torkade nässlor, kospillning, gräs, allt som är brännbart fungerar som bränsle! Inte bara kottar och pinnar.
 
Nu har nog du fel - för Kelly kettle drivs av kottar och pinnar (fast bränsle - läs första inlägget så antyds detta ganska tydligt) och vid eldningsförbud få du enligt din egen länk (under frågor och svar) använda dem i skog och mark, endast om de drivs av gas eller vätska (dvs INTE fast bränsle). Möjligen skulle man kunna hävda att man får använda dem lika som engångsgrill, dvs placerad i en fast eldstad, typ betongrör.

"Är stormkök/friluftskök okej att använda?
Ja, om de drivs med gas eller vätska och om det inte finns risk för antändning och brandspridning."

"Får jag använda engångsgrill?
Nej. Undantag: Engångsgrill får endast användas om den placeras ovanpå en fast grillplats som är utformad så att det inte finns risk för antändning och brandspridning."

Läs igen och läs noga, samt viktigast av allt, elda försiktigt, med eller utan kök!

/Patrik


Skulle en esbit kunna funka?

Vet att det är fast bränsle men ändå. Risken för brand är minimal.

Tycker till och med det är farligare med sprit då det kan lätt spillas och vi vet hur svårt det är att släcka eld en rinnande sprit..
 
Jo, men nu skrev ju John/Camp David:

”Det finns inte något campingkök/grill som får användas utomhus vid eldningsförbud. Värmepåsar där man tillsätter vatten för att starta en kemisk reaktion som värmer maten år då enda alternativet.”

Och det gör det ju. Dock inte en Kelly Kettle.

Ja, vi verkar överens om att vissa (gas- och västkedrivna) friluftskök får användas i skog&mark även vid eldningsförbud av normalgraden. Skalan är ensad av MSB och följs av de flesta län numera.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.