kebnekaise

Heja majjen! Håller helt med dej, ett forum utan frågor blir väl inte så kul? Att det blir samma frågor i flera trådar spelar väl ingen roll. Just den här frågan hade jag dock inget svar på.
Pär

På biblioteket, söker du själv eller går du alltid till infodisken?
I en matbutik, ger du din shoppinglista till första, bästa kassörska?
Om du söker efter nåt i en webshop, vad gör du först, använder sökfunktionen eller mailar kundtjänst?
Om du undrar över nåt på jobbet, kollar du om det finns en instruktion eller stör du en kollega först.

/M

Fast ett forum är ju förstås till för att diskutera, till skillnad från dina exempel.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om tidigare svar skulle diskvalificera framtida frågor skulle forumet snart dö ut. Nä, jag får hålla med min farmor angående att fråga dumma frågor, hon sa alltid till mig:

Om du undrar nått är det bättre att fråga och verka dum, än att hålla tyst och förbli dum!

Man kanske skulle kunna klistra fast en tråd i toppen av forumet som svarar på de vanligaste nybörjarfrågorna? Det är synd att folk inte ens bemödar sig söka efter informationen (det ger ju väldigt mycket mer att själv få fundera lite först) innan de frågar, men med en sådan tråd kanske man underviker fler trådstarter av denna typ?

RE: Insektsnyckeln
Vi har alla varit nybörjare och frågat frågor som passar sig bättre att med lite möda läsa sig till i en nybörjarbok om Kungsleden typ Claes Grundsten vandra Kungsleden eller Ledkarta över Kungsleden

9789151844480.jpg

ledkartakungsleden.jpg

Tänker på detta inlägg
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=435066#post435066

Bättre fråga en gång för mycket en för lite....

Fasen vad det klagas

Ni lyckades iaf skrämma bort Jens (trådstartaren) från Utsidan....

Det räcker väl att nämna en gång artigt att sökfunktionen kan ge många svar i denna fråga.
Om någon redan nämnt det, behöver det inte nämnas igen.
Därefter kan ni svara på trådstartarens fråga eller inte svara alls. Svårare än så är det inte!
DET kan man kanske kalla forum-hyfs? :)

Det är iaf ett bra sätt att undvika att tråd efter tråd spårar ur till denna uttjatade diskussion... Använd sökfunktionen så ska ni se att det tjatats om detta tidigare ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips