Kebnekaise under vintern

Hej!

Jag och en vän funderar på att åka till Kebnekaise efter nyår och spendera en vecka där, med toppförsök!

Jag har bestigit berget innan, detta var i början av Augusti, då det inte fanns mycket snö kvar. Båda är dock vandringsvana då vi vandrar ofta. Vi har dock inte mycket erfarenhet av fjällen.
Så mina frågor är: Vad behöver vi ta med oss? Vad skall vi tänka på? Går det att bestiga berget under bra väderförhållanden?

Allt man måste tänka på nu under vintern helt enkelt.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Stationen är förvisso stängd vid nyår, men det finns alltid vinterrum öppna. Om ni ska bestiga Keb, kan det vara en idé att ha topptursskidor eller snöskor med er.

Mvh /Joel

Hej!

Kul att ni vill till fjällen vintertid! Men som sagt, vi den tiden på året är det ont om dagsljus, om ens något. Så om ni vill upp på Keb vintertid kan det vara en bra idé att vänta till vårvintern, mars/april ungefär och ta med skidor.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Kaj

Om ni inte har så mycket erfarenhet skulle jag rekommendera en guidad tur. Det ger en bra grund för vidare bestigningar. Även utrustning finns att hyra om man inte vill köpa nya skidor eller hittar några begagnade. Brukar ju vara ganska dyrt med topptursskidor framför allt om man bara använder dem en gång.

Jag hade nog som flera tidigare här väntat och tagit en tur upp dit i mars/april. Jag var där i fjol vid den tiden och det var väldigt härligt, skidade i enbart underställ vissa dagar.
Kan tänka mig att runt nyår är det inte mer än 4 timmar ljus per dag där uppe? Vilket jag inte tror räcker för en topptur.

Och på vinterturer är det mycket mer att tänka på. Allt från att smälta snö till att hålla koll på vädret, och om det skulle bli riktigt dåligt kunna gräva ner sig i en nödbivack.

En guidad tur är nog inte så dumt faktiskt.

Fullmånen ska man inte att förakta.

En stjärnklar natt med fullmåne i ett vitt vinterlandskap, är inte att förakta, som ljuskälla.
Men även som naturupplevelse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips