Kebnekaise sent i februari.

Hej! jag och en god vän hade tänkt att bestiga kebnekaise i slutet av februari 2016, jag har hört att det ska vara väldigt hårda förhållanden på vintern, men börjar de tona ner sig tills slutet av feb? vi är iallafall 2 killar på 19 år i bra form med ett sinne för äventyr. Vi hade tänkt att vandra från nikka till fjällstationen och sedan slå upp tält där, ta det lugnt i en dag och sedan försöka att bestiga genom östra leden med guide. Resterande dagar hade vi tänkt att utforska naturen runtom, och sedan såklart vandra tillbaks till nikka och dra sig hemåt.

So, det jag tänkte fråga är nu saker som jag inte riktigt hittar enkelt ute på nätet: 1. Finns guidade turer upp för östra leden i slutet av feb?. 2. är detta helt omöjligt för 2 personer som inte är otroligt fjällvana? 3. tips & trix? 4. Speciell utrustning?.

Jag vet att många säkert kommer att avråda och tycka att det är dumt eller att man ska skaffa mer erfarenhet, men jag har haft släktingar som gjort det utan större erfarenhet som säger att det inte är omöjligt så att försöka blir det nog!

Håll tråden konstruktiv :)

//William

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kebenekaise Fjällstation öppnar i början av mars så guider lär väl inte finnas i februari. Ska ni vandra upp? Inte åka skidor?

Om ni väntar några år så kommer nog snödjupet i slutet på februari minska, så att vandringsförhållandena blir bättre

Hur tror du att det är att vandra mellan nikka - keb sent i mars månad?

Det är snö inte allt för sällan en bit in i juni (?).
Vinterföre (dvs man åker/går med skidor) fram til maj och däremellan slask och vattenlandskap.

Påsktur i fjällen gör man med skidor...kanske bästa tiden på året (?). Dagarna är lite längre, stabilare väder, inte så kallt och man har saknat solen i lång tid.

Har du åkt skidor?

Hejsan,

Eftersom du verkligen verkar vara inställd på att just vandra (trodde först att det bara var ett slarvigt uttryck), vilket i och för sig är möjligt om man har snöskor, undrar jag bara om du har åkt skidor någon gång? Kanske en lite elak fråga, men det känns lite osannolikt att en skidåkare inte skulle veta att det är typ 1-2 meter med snö i slutet av Mars i Kebnekaisefjällen.

Om det nu skulle vara så att erfarenheten av vintersport är noll och intet så bör ni definitivt skida/gå med snöskor med guide. Är till exempel bra att ha koll på lavinfara och andra typiska vinter "detaljer" i slutet av Mars......

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips