Kebnekaise resberättelse...

Hej!

Om du har lite tråkigt, så kan du alltid läsa min resberättelsen från vår Kebnekaiseresa för ca en vecka sedan. Lederna som gick var;
Nikkaloukta - Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise fjällstation + Sydtoppen...

Som nu är 2104 enligt senaste mätningarna...

Ta en titt förbi, skriv gärna i min gästbok.
(Ja, du får läsa om Island med om du vill... ,-))

http://www.glädje.nu

mvh,

Fredric
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
ahhh...

Rackarns fint väder Ni verkade haft.. Gå inte då jag åker.. Det är förknippat med regn, dimma och snö... ;-) Var där i Juli, borde vart finare.. ;-)

Sista sträckan var trevligast mellan Thorsmörk och Skogar.. Vad tyckte du?

Fredric
 
Re: ahhh...

fredric@citrus.nu; sa:
Rackarns fint väder Ni verkade haft.. Gå inte då jag åker.. Det är förknippat med regn, dimma och snö... ;-) Var där i Juli, borde vart finare.. ;-)

Sista sträckan var trevligast mellan Thorsmörk och Skogar.. Vad tyckte du?

Fredric

Ja, vi hade helt underbart väder (Du måste ha varit långt från Island då) ;-) Enligt flickvännen (tidigare bosatt på Island) skulle vi tacka gudarna för vädret. Vi hade ställt in oss på regn, dimma och snö.

Vi stannade faktiskt i Thorsmörk. Vi ville trycka in lite mer av Island innan vi åkte hem. Dessutom var det snöoväder i passet och en massa människor satt fast. Så i vilket fall som helst hade det blivit stopp för oss.

Jag vet faktiskt inte vilken sträcka som var vackrast. Det var så olika saker från dag till dag och alla var lika vackra. Det enda som kanske var mindre kul var tredje dagens vandring i sandöken. Det kändes mest som en transportsträcka.

För övrigt så kommer jag garanterat att åka tillbaka till Island och vandra. Tyvärr kostar det mer än dubbelt så mycket att ta sig till fjällen som till Island för mig, så valet blir inte så svårt.
 
fredric@citrus.nu; sa:
Hej!

Om du har lite tråkigt, så kan du alltid läsa min resberättelsen från vår Kebnekaiseresa för ca en vecka sedan. Lederna som gick var;
Nikkaloukta - Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise fjällstation + Sydtoppen...

Som nu är 2104 enligt senaste mätningarna...

Ta en titt förbi, skriv gärna i min gästbok.
(Ja, du får läsa om Island med om du vill... ,-))

http://www.glädje.nu

Är det bara jag som inte kan öppna länken? Är det månne ä:et som spökar? Varje gång jag försöker får jag meddelandet att det inte går att öppna adressen.

mvh,

Fredric
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Grymt impad av deras vilja att nå toppen, särskilt i dessa kläder och väder. Många vände ovanför Kitteldalen. Iofs rekommenderar jag ju ingen att gå som dem pga faran att komma till skada, det händer ju x antal olyckor däruppe varje år.

Riktigt trevliga och tokiga snubbar.
(Det krävs väl att vara lite galen för att nå toppen under kraftig vind?)

Fredric
http://www.glädje.nu
 
Fin sida

Jag läste om din vandring upp till Keb. Verkligen en bra och underhållande läsning. Jag måste också göra en liten hemsida när jag gjort min vandring om tre veckor. Gillade verkligen killarna från Stockholm. Var glad av att du inte fått några bilder från deras vadslagning. :)

Det känns lite olustigt att klättra upp på berget nu när det har varit några hemska olyckor. För en som inte varit där tidigare, kan ni berätta om det är svår vandring upp där eller?
 
Om toppen....

Det var aningen svårare än jag trott (det var första gången). Dock så beror det förmodligen på vilken period som man åker upp. Vi hade mycket vatten, snö och vind. Under bättre förhållanden är det nog inte så svårt, dock är det ju fysiskt krävande. Men har man normal kondition skall det inte vara några problem.

Vår pölsning i midjehögsnö i kombination med den kraftiga vinden (och isen) gjorde ju att denna bestigningen tog en lite längre stund.

Håll till lederna bara så det inte sker några olyckor, ta en dag med fint väder. (Vi såg ingenting!)

Lycka till och ha det gott på keb!

Fredric
http://www.glädje.nu
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.