kebnekaise planering

Jag tänkte vandra upp till kebnekaise med hund och en vän. Men jag har lite svårt att få rätsida på transporterna...

Vi tar tåget till kiruna, men sen då? Hur tar man sig till berget? Läste någonstans att man tar buss till nikkaloukta och sen går? hur långt är det mellan de olika platserna och vad har ni för erfarenheter av transporterna?
 
Jag tänkte vandra upp till kebnekaise med hund och en vän. Men jag har lite svårt att få rätsida på transporterna...

Vi tar tåget till kiruna, men sen då? Hur tar man sig till berget? Läste någonstans att man tar buss till nikkaloukta och sen går? hur långt är det mellan de olika platserna och vad har ni för erfarenheter av transporterna?

Helt rätt! Buss går från Kiruna till Nikkaluokta, flera gånger om dagen under högsäsong. Från Nikkaluokta, där bussen stannar, vandrar du till Kebnekaise fjällstation. Den sträckan går på en dag och är rätt lättvandrad. Under rätt säsong kan du också ta båten över sjön Laddjujavri för ett par hundralappar. Då spar du några kilometers vandring. Du kan ju också ta helikopter från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation för en femhundring (?).

Bussen är punktlig och går smidigt. Vandringen styr du ju själv över.

Nikkaluokta Sarris hemsida med info om båten: http://www.nikkaluokta.com/
Busstrafik i Norrbotten: http://www.ltnbd.se/
Kebnekaise fjällstation: http://www.svenskaturistforeningen....d/Fjallstationer/STF-Kebnekaise-Fjallstation/

Finns också ett redan gäng trådar här på forumet med samma tema. Sök uppe i övre höger hörn här på Utsidan!

Lycka till!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Båten över Lattjojaure kan knappast vara särskilt prisvärd för de flesta... kostar 250 spänn och vad sparar man? två timmar en dålig dag?

Är helin som gäller om man ändå är på spåret att korta transportsträckan...
 
Jag tyckte personligen inte heller att båtresan var värd pengarna (kom dock inte ihåg priset). Sedan gick den ungefär 2 ggr varje dag, och eftersom jag aldrig time:at den så tjänade jag helt enkelt på att gå sträckan!

Dessutom tror jag att helikoptrar kostar minst 1000kr, åtminstone senast jag var där i somras.
 

Almgren

Avslutat
Jag tyckte personligen inte heller att båtresan var värd pengarna (kom dock inte ihåg priset). Sedan gick den ungefär 2 ggr varje dag, och eftersom jag aldrig time:at den så tjänade jag helt enkelt på att gå sträckan!

Dessutom tror jag att helikoptrar kostar minst 1000kr, åtminstone senast jag var där i somras.

Då kan jag ju glädja dig med att med 30 s google så hittade jag priset 800 kr, så de har sänkt priset tydligen;)
 
Båten över Lattjojaure kan knappast vara särskilt prisvärd för de flesta... kostar 250 spänn och vad sparar man? två timmar en dålig dag?

Vandra med barn så kommer du snabbt till att två timmars kortare vandringen en dålig dag kan vara värd hur mycket som helst ;)

Jag tycker att sträckan Nikka-Keb är ganska så tråkig. Jag vill helst bara komma förbi den - för mig är den en transportsträcka in till den riktiga vandringen...

Sen kan ju båtturen i sig vara en liten upplevelse. Man kan lyfta blicken på ett helt annat sätt när man glider fram på vattnet än när man stretar på inne i björkskogen. Landskapet breder ut sig mera.

Och till slut - det är ju faktiskt ett par minuters vila (utan ryggsäck och utan mygg) samtidigt som man vinner ett par kilometer.

Så...jag tycker inte man ska förkasta båtturen bara så där. Visst kan man gå, det har jag gjort flera gånger. Men jag har njutit mera de gånger jag tagit båten...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Almgren

Avslutat
Jag håller med Karolina, för 250 kronor kan jag glida en bit över sjön, fotografera, uppleva bergen komma närmare, och få en behagligare anmarch.

var och en gör som den vill, men jag tar gärna båten om jag kommer den vägen.

Och nej kära puritaner, det innebär inte att jag tar helikoptern.
 
Då kan jag ju glädja dig med att med 30 s google så hittade jag priset 800 kr, så de har sänkt priset tydligen;)

Känns en aning mer värt än att åka skrotbåt cirka 5 km (kostnad 250 kr). Dessutom sitter dess fönster så högt upp så att man inte kan se ut, och fotografering blir svårt. Dock känns det mer prisvärt om man kan ta båten 12 km upp i Vistas till samma kostnad.
 

Almgren

Avslutat
Känns en aning mer värt än att åka skrotbåt cirka 5 km (kostnad 250 kr). Dessutom sitter dess fönster så högt upp så att man inte kan se ut, och fotografering blir svårt. Dock känns det mer prisvärt om man kan ta båten 12 km upp i Vistas till samma kostnad.

Nu är ju detta inget absolut utan upp till var och en. trådstartaren har ju fått sin info, undrar om den är nöjd? Kriget om gå, båt/helikopter kan vi ju ta en annan gång. där hat nog alla sin åsikt i frågan
 
Båten över Lattjojaure kan knappast vara särskilt prisvärd för de flesta... kostar 250 spänn och vad sparar man? två timmar en dålig dag?

Är helin som gäller om man ändå är på spåret att korta transportsträckan...

Det är sjukt värt 250 kr att åka båten. I alla fall när jag var där, var världens myggbo i björkskogen då så den båten räddade mitt liv..:)
 
Hej och tack alla glada för svaren! Jag har hunden (4år rottweiler hane) och en god vän med bristfällig fysik (parkinssons) som sällskap och inga barn.

Jag vill att han ska uppleva så mycket frisk luft som möjligt utan att för den delen köra slut på honom, jag tror att det blir beslut om båtens vara eller icke vara, på plats. Helikopter är ett alternativ, men som sagt, håller han så vill jag gå så mycket som möjligt.

Jag ska fortsätta mecka ihop färdplan och planera vidare, återigen; tack för svaren :)
 
Man kan ju dela upp sträckan Nikka-Keb om man vill. Till nedre båtlänningen är det rel lätt att gå och tar man båten så kommer man väl ca halvvägs. Jag har sett folk tälta i närheten av övre båtlänningen, ffa barnfamiljer, så det går nog. Kanske kan vara en reservplan om ni har tält med er...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.