Kebnekaise med fivefingers

Hej!

Jag vet att det finns gamla trådar som behandlar detta ärende men jag tänkte att det kan vara dags med en ny tråd.

Jag ska vandra en vecka runt Kebnekaise i slutet av juli och är sugen på att göra detta i fivefingers. Vi kommer inte att göra någon topptur (då alla inblandade gjort det tidigare) utan troligen röra oss mer söderut för fiske och vandring.

Jag går ca 2 timmar om dagen och springer 2-3 ggr/vecka med fivefingers så jag är övertygad om att fötter och ben klarar det.

Vad jag är mer fundersam på är hållbarheten, risk för förslitningsbesvär av att vandra kanske 6-10 timmar/dag i en vecka samt risken för att behöva gå med blöta fötter. (om man har otur och det regnar hela veckan). Hur påverkas fötterna av att alltid vara blöta?

Det finns en "artikel" om någon som gick i Sarek en vecka med fivefingers. Finns det fler med erfarenhet?

Mvh
 
Utan att ha någon riktigt erfarenhet kring ämnet.

Att du skulle råka ut för förslitningsskador låter osannolikt så länge du har övat upp fötterna och fotlederna i dina fivefingers. Fötterna är gjorda för att gå på =)
 
Med vanliga skor kan man använda fuktspärrar. Finns det fuktspärrar med tår..?
Långvarig väta är aldrig kul, risk för skav och andra problem ökar. Att ha torrt på fötterna är prioriterat för mig, alternativt torrt åtminstone på kvällen runt tältet.

//J
 
Det finns ingen möjlighet att ta med sig ett par lätta trekkingskor (membran) och ett par gaiters? Väger knappt något och är en räddare i nöden om det nu skulle regna?

Man behöver ju inte köra "allt eller inget" =)
 
Konstigt resonemang

Klart att han kan dra på sig förslitningsskador... Utveckla gärna varför han inte kan göra det! Finns hur mycket som helst skrivet om marschrelaterade besvär i det militära.

Magnus
 
FF i fjällen

Hej!

Jag vet att det finns gamla trådar som behandlar detta ärende men jag tänkte att det kan vara dags med en ny tråd.

Jag ska vandra en vecka runt Kebnekaise i slutet av juli och är sugen på att göra detta i fivefingers. Vi kommer inte att göra någon topptur (då alla inblandade gjort det tidigare) utan troligen röra oss mer söderut för fiske och vandring.

Jag går ca 2 timmar om dagen och springer 2-3 ggr/vecka med fivefingers så jag är övertygad om att fötter och ben klarar det.

Vad jag är mer fundersam på är hållbarheten, risk för förslitningsbesvär av att vandra kanske 6-10 timmar/dag i en vecka samt risken för att behöva gå med blöta fötter. (om man har otur och det regnar hela veckan). Hur påverkas fötterna av att alltid vara blöta?

Det finns en "artikel" om någon som gick i Sarek en vecka med fivefingers. Finns det fler med erfarenhet?

Mvh

Jag vandrade för ett par år sedan, några dagar i fjällen med FF, och det var hur skönt som helst. Vilken otrolig känsla att ha lätt på fötterna, spelade heller ingen roll att det blev blött, de torkar hyfsat fort ändå.
Jag fick dock skavsår på hälen, men det kan man ju få med olika skodon.
Nu har jag gått över till lätta terrängskor men det är för att få bättre grepp i sulan.
Ta med dig varmt och torrt ombyte till lägervistelsen som någon annan skrev så borde fötterna må bra.

/Tobias
 
Klart att han kan dra på sig förslitningsskador... Utveckla gärna varför han inte kan göra det! Finns hur mycket som helst skrivet om marschrelaterade besvär i det militära.

Magnus

Kanske var jag otydlig =)

Varför skulle en annan typ av sko orsaka mer förslitningsskador, givet att fötterna är lika vana vid bägge typerna?

Sen att man kan få förslitningsskador av att gå, det är ju ingen hemlighet =)
 
Tack för svaren. Har kommit fram till att jag bestämmer mig strax innan avfärd. Lovas det torrt väder går jag "all in" på fivefingers (förvisso tar jag med två par) men ska det bli mycket nederbörd får det bli kängor med ett par fivefinger med som vadskor.

Vilket dilemma, jag tycker nästan att det är trist att gå med vanliga skor numera.
 
Hej!

Att "gå runt Kebnekaise" kan ju betyda många olika saker beroende på vilken väg man tar. Om man håller sig till huvuddalarna borde det ju funka fint med FF. Men går man "kortaste vägen", dvs genom Koupervagge och förbi Tarfala, så blir det ju en hel del blockterräng. Skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av blockterräng och FF.

/ F
 
Jag tror faktiskt inte att blockterräng är några större besvär. Man måste givetvis vara lite försiktigare med FF men jag tycker att man blir stabilare på foten med FF. Men det vore intressant om någon har erfarenhet av det.
 
Vandra i snö

med FF är kanske det man framförallt vill slippa. Har du lätt att få skavsår på blöt hud? Att ta med lättare skodon med syntetstrumpor kan vara en reservmöjlghet om du får skav. Personligen får jag inte plats med tåstrumpor i Fivefingers.

Kul att höra dina erfarenheter efteråt.

Thure
 
Jag hade nog tagit med mig ett par vanliga skor också när du ska vara ute så länge. Framförallt för att ha som lägerskor, att dra på sig ett par småblöta och trånga ff:s på kvällen när du ska ut och kissa är ingen höjdare. Sen kan jag tänka mig att det kan bli kallt att stå och fiska utan vattentätt på fötterna.

Hållbarheten är svår att säga nåt om när det numera finns så många olika modeller. Men min erfarenhet är att de enklare modellerna som är gjorda för löpning nöts fort i fjällterräng. De mer robusta trekkingvarianterna lär nog hålla bättre. Sök efter recensioner så lär du hitta mer info om det.

Men jag tycker absolut du ska vandra i dina ff:s. Det är verkligen annorlunda mot att gå i kängor och ger en grym frihetskänsla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.