Kebnekaise med fivefingers

J O: Tack för svaret. Jag har funderat lite på att ta med vanliga skor för lägerbruk men är samtidigt inte så sugen på att släpa på ytterligare saker i packningen (jag har ganska stora fötter så skorna tar plats). Jag kommer iof att ha med två par FF, ett par KSO och ett par FlowTrek, men kanske borde jag ta med ett par andra skor också.

En tanke är att ta med ett par aquasocks om jag behöver dra på mig något snabbt. Risken är väl iof att de går sönder bara man närmar sig en sten eller rot.

Det där med att stå stilla och fiska kan bli ett problem om det är kallt men normal julitemperatur bör jag klara i FlowTrek, även stillastående och fuktig.

Det största problemet jag ser är om det regnar mer eller mindre konstant. Kommer fötterna att förvandlas till någon typ av potatissvamp av att vara konstant fuktiga? Jag får avvakta väderleksrapporterna innan jag bestämmer mig...
 
Hej!

Jag brukar själv vandra med mer eller mindre blöta fötter, eftersom jag vadar med kängor och strumpor på och vrider ur det värsta efteråt (kanske låter konstigt för många, men det är det som funkar bäst för mig! :) ). När jag vandrat klart för dagen kör jag med sandaler, och då hinner fötterna vila upp sig lagom till nästa dag.

/ F
 
Mötte en tjej i somras som vandrade mellan Hemavan-Ammarnäs med Fivefingers och full packning. Det var dock i början av leden och jag frågade lite om det. Hon verkade inte så erfaren så jag vet inte hur det gick för henne senare. Hon hade inga problem alls just då i alla fall.

Hade själv ett par Fivefingers ett tag men använde dom nästan aldrig tyvärr. Rent spontant så tänker jag att det måste vara mycket lättare att stuka foten i ett par såna eftersom det inte är nåt stöd för vristen.

Jag skulle ta med mig ett par extraskor att ha i ryggsäcken i fall oturen skulle vara framme.
 
Serenade: Det är en vanlig tanke hos många att foten behöver stöd för att undvika stukningar och liknande. Jag själv tycker dock tvärtom, låser man inte fast foten i en hög sko ges fot och underben själv möjlighet att kompensera vid t.ex. snedsteg.

Detta anser även en del "experter" som t.ex. sjukgymnasten David Felhendler och x elitlöparen Lisa Blommé. Nu är det iof en viss skillnad på löpning och att vandra i hård terräng med tung packning men med starka fötter, vrister och vader tror jag risken för stukningar minskar. Risken för t.ex. skär- och klämskador lär istället öka.
 
Blöta fötter

Som folk säger borde det inte vara några problem att gå en vecka med blöta fötter så länge du kan torka dom någorlunda.

Den erfarenhet jag har av konstant blöta fötter är från värnplikten och det brukade ändå inte vara några större problem om fötterna va konstant blöta i några dygn utan att torka på varken natt eller dag. Då var fötterna visserligen vana vid mer eller mindre respektlös behandling över tiden..

Sen beror det självklart på hur lätt du har att få skavsår i vanliga fall. Vissa blir ju aldrig av med skavsår även om dom har ingångna skor/kängor medan andra, som jag, kan gå med fötter som antar konsistensen av tvättsvamp under några dagar utan att få egentliga problem.

Ta och prova. Ge dig ut en morgon med mat för dagen och något trevligt utflyktsmål och blöt ner skor och fötter från början samt vid alla tillfällen möjlighet ges.
 
Ja, det är lättare att stuka fötterna i ett par skor som inte låser fotleden (naturligtvis...), men å andra sidan så innebär inte en låst fotled att snedtramp osv bra försvinner, utan att knät/höft får ta vridningen istället.

Med en normalt vältränad fotled tycker jag inte att det borde vara ett problem kort sagt. Frågan är väl snarare om man ställer till det för sig då man "vänjer" sina fotleder vid att inte behöva arbeta vid användning av stabila kängor.
 
Ja, det är lättare att stuka fötterna i ett par skor som inte låser fotleden (naturligtvis...), men å andra sidan så innebär inte en låst fotled att snedtramp osv bra försvinner, utan att knät/höft får ta vridningen istället.

Med en normalt vältränad fotled tycker jag inte att det borde vara ett problem kort sagt. Frågan är väl snarare om man ställer till det för sig då man "vänjer" sina fotleder vid att inte behöva arbeta vid användning av stabila kängor.
Hmm, jag tycker mig uppleva risken för själva snedtrampet som mindre, när jag går med en mjuk och tunn sula, som s a s formar sig efter stenar/knöligheter jag går på, än med en styv, som ju måste balanseras på topparna av sagda knöligheter. Det blir ett större vridmoment, som ytterligare ökar med en tjock/uppbyggd sula.
Det är nog ingen slump att klätterskor och bergsfolkens traditionella mjuka men åtsittande snörmockasiner ser ut som de gör.

Men hur ofta man ö h t är i riskzonen måste vara väldigt individuellt, vissa verkar vricka fötterna lättare än andra oberoende av hur vältränade de är.

För min del stupar det "bara" på kyla, väta (och därmed skavsår), och kanske skärskador. De FF jag testat har varit en besvikelse: för plastiga/svettiga/skaviga/föga hållbara. Synd att något liknande FF (inte nödvändigtvis med åtskilda tår, men gärna med den fotformen ;)) inte görs i genomgående mjukt läder - då hade de nog åtminstone funkat för mig i torra och varma berg.
 
Joanna: Du har tydligen inte gjort någon vidare research : )

Det finns FF i känguruskinn som ska vara riktigt bra. De kostar dock ca 2000 :-. Hade jag inte precis köpt mina FlowTrek skulle jag nog slagit till på kängurudojjorna...
 
Tittar jag på mina kängor efter en veckas vandring i blockterräng så är de slitna på ovansidan av tårna och på fotknölarna (malleolerna). Kanske behövs någon form av skydd (ffa på fotknölarna) även om man inte tänker traska fram i värsta blockterrängen? Finns lite halvunderliga strumpor, verkar inte vara gjorda för överdrivet slitage men tanken är kanske god? Har dessutom inga tår! (Har inte provat de själv, bara sett dem). http://www.skadebutiken.se/cc3/malleol-strumpa/prod_203.html
 
Joanna: Du har tydligen inte gjort någon vidare research : )

Det finns FF i känguruskinn som ska vara riktigt bra. De kostar dock ca 2000 :-. Hade jag inte precis köpt mina FlowTrek skulle jag nog slagit till på kängurudojjorna...
Det har jag - det finns två modeller.
1. Bormio. Bra tänkt med skaftet, skulle ju skydda anklarna från skrap. Men saknar snörning eller annan reglering av fotvidden, som en smalanklad person verkligen skulle behöva i denna vida modell.
2. Trek LS. Lågskaftade, bra tänkt med snörning. Ingen läderinnersula, men skulle kanske gå att byta ut.

Det finns bara ett problem. Bägge finns - som vanligt - bara i killstorlekar... :(
 
För min del stupar det "bara" på kyla, väta (och därmed skavsår), och kanske skärskador. De FF jag testat har varit en besvikelse: för plastiga/svettiga/skaviga/föga hållbara. Synd att något liknande FF (inte nödvändigtvis med åtskilda tår, men gärna med den fotformen ;)) inte görs i genomgående mjukt läder - då hade de nog åtminstone funkat för mig i torra och varma berg.

Förra året vandrade jag Kungsleden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk med ett par RunAmoc. Jag skulle vilja påstå att dessa är "något liknande FF" fast utan åtskilda tår och i mjukt och skönt läder. Jag har aldrig haft tillstymmelse till skavsår i dessa. Men det är bra om man köper i en extra rymlig storlek, så man utan problem får plats med ett par SealSkinz. Då håller man värmen bra även om det regnar konstant. Om det är snö/snöslask kan man också ha ett par tjocka ullsockor under sealskinz sockorna. Men då måste man ha riktigt rymliga skor för att få plats med sockorna utan att dom komprimeras och förlorar i isolering.
 
Det kommer att gå bra men varför ha två par fivefingers med dig? Om du känner att du behöver mer än ett par skor så skulle jag rekomendera vivobarefoot ultra. Dessa är extremt lätta, du kan ha en stor storlek så du får plats med varma strumpor, har självt använt dessa i snöslask med sealskins (obs utan innerskon) Av de som har testat blöta-fötter-vandring i längden så verkar man vara överens om att så länge fötterna får torka ordenligt över natten så går det utmärkt.

Man får tänka på att om man har goretexkängor så blir fötterna "tryckkokta" dvs de är inte precis torra utan förmodligen varma och fuktiga så skillnaden är egentligen inte så stor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.