Kebnekaise i mitten av oktober

=Argentino;560058Passar på att i denna tråd fråga om erfarenheter av sydtoppen i april. Lämpligt utifrån väderförhållanden? Fjällstugan är öppen då verkar det som.

April kan vara utmärkt för skidbestigning. Menar du fjällstationen så är den öppen förutsatt att den inte drabbas av vinterkräksjukan igen. Toppstugan är aldrig låst vad jag vet.

Thure

Tjena,

Tack för ditt svar. Nja, inga skidor inblandade tror jag...utan jag tänkte mest på dagsturen fjällstationen-sydtoppen. Är det för mkt snö?

Det kom ...

.. ett par decimeter tung blötsnö i Kirunafjällen i slutet av förra veckan.

Och det har fortsatt snöa från och till under helgen och idag.

Oktober kan dock vara en fantastisk månad med ett särskilt ljus (om än inte så länge på dagarna) och sparsmakad färgskala.

Själva turen upp och ner från toppen kan gå bra utan skidor även i april. Jag var där i slutet av mars 2010 och gick västra leden. Vi lämnade skidorna vid tältet nedanför Kitteldalen och knatade upp, och det gick bra. Men jag har hört nånstans att 2010 var en snöfattig vår där uppe.

Nu är det bokat; blir en tur i början på april till Sydtoppen via Östra leden. Skippar skidor och kör snöskor istället med en kort kurs i lavinsäkerhet, stegjärn och vandring med snöskor innan. Ska bli riktigt härligt!

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I förra veckan la sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongsstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips