Kebnekaise i mitten av oktober

=Argentino;560058Passar på att i denna tråd fråga om erfarenheter av sydtoppen i april. Lämpligt utifrån väderförhållanden? Fjällstugan är öppen då verkar det som.

April kan vara utmärkt för skidbestigning. Menar du fjällstationen så är den öppen förutsatt att den inte drabbas av vinterkräksjukan igen. Toppstugan är aldrig låst vad jag vet.

Thure

Tjena,

Tack för ditt svar. Nja, inga skidor inblandade tror jag...utan jag tänkte mest på dagsturen fjällstationen-sydtoppen. Är det för mkt snö?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det kom ...

.. ett par decimeter tung blötsnö i Kirunafjällen i slutet av förra veckan.

Och det har fortsatt snöa från och till under helgen och idag.

Oktober kan dock vara en fantastisk månad med ett särskilt ljus (om än inte så länge på dagarna) och sparsmakad färgskala.

Själva turen upp och ner från toppen kan gå bra utan skidor även i april. Jag var där i slutet av mars 2010 och gick västra leden. Vi lämnade skidorna vid tältet nedanför Kitteldalen och knatade upp, och det gick bra. Men jag har hört nånstans att 2010 var en snöfattig vår där uppe.

Nu är det bokat; blir en tur i början på april till Sydtoppen via Östra leden. Skippar skidor och kör snöskor istället med en kort kurs i lavinsäkerhet, stegjärn och vandring med snöskor innan. Ska bli riktigt härligt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips