Kebnekaise fjallst - Tjuonajokk

Hallå

Jag har tänkt att vandra med en kamrat från Kebnekaise fjällst till Tjuonajokk fiskecamp i sommar. Är det möjligt, eller snarare, lämpligt att vandra rakt söder ut från Kebnekaise fjällst utan vandringsled mot Tjuonajokk endast med karta och kompass?

Hur lång tid kan det uppskattningsvis ta och är det någon som gjort en liknande vandring?

Tanken att gå "fågelvägen" var att spara någon dags vandring i jämförelse med att vandra tex Kungsleden.

Tips och förslag, tack

/Tobias
[Ändrat av Tobias_P 2005-04-20 kl 14:24]

Annars är det väldigt lättgånget från Nikkaluokta till Tjuonajokk efter led. Först några km österut från Nikka sedan rakt söderut till Tjuona.

/p-a

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ca 3 mil

Tobias_P; sa:
Hur långt är det och hur lång tid kan det ta ca? Håller normalt svenssontempo i leden.

Hej!

Sträckan är ca 3 mil med en del höjdskillnad i början och slutet. I övrigt lättgånget.

Rätt trist sträcka i mitt tycke.

Mvh Bert

PS. En liten nyfiken fråga: Hur hade du tänkt ta dig dit via Kungsleden?
[Ändrat av nidob49 2005-04-21 kl 08:42]

Om leden mellan Nikka och Tjuonajokk är så trist kan väl diskuteras men jag tycker det är rätt fint uppe på högplatån där du kan räkna med att bli anfallen av Labbar när du kommer för nära deras bon...

Ett annat alternativ är ju att kliva av vid Kaitums station och sedan gå västerut längs Kaitumälven. Den leden går i skog och är ca 45 km. På höstarna är det gott om hjortron på myrarna efter leden och hyggligt harrfiske i älven!

Kolla kartorna/lederna på http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

/p-a

Ett annat alternativ är ju att kliva av vid Kaitums station och sedan gå västerut längs Kaitumälven. Den leden går i skog och är ca 45 km. På höstarna är det gott om hjortron på myrarna efter leden och hyggligt harrfiske i älven!

Kolla kartorna/lederna på http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

/p-a [/QUOTE]

Jag bryter lite mot ursprungsfrågan men det är på samma väg så att säga. Jag och en fiskekompis har planer på att vandra just den sträckning du beskriver från Kaitums-station. Jag undrar om det är lättgånget (bra led), bara skog i synfältet, kortfiske längs hela sträckan till Tjounajokk?
/Tord

asp; sa:
Om leden mellan Nikka och Tjuonajokk är så trist kan väl diskuteras men jag tycker det är rätt fint /p-a

Det är klart att i vackert sommarväder med varmdoftande gräs- och rishedar, så kan ju även denna led vara härlig att gå.

Men jag håller hellre gärna till i mera dramatiska omgivningar. Det är s.a.s. "i mitt tycke".

Subjektivt?!! Javisst.

:)

mvh Bert

Det är tur att smaken är delad (som baken) annars skulle ju vi trängas på samma ställe...

Ha de' gôtt var än du går!
/p-a

osse; sa:
Jag bryter lite mot ursprungsfrågan men det är på samma väg så att säga. Jag och en fiskekompis har planer på att vandra just den sträckning du beskriver från Kaitums-station. Jag undrar om det är lättgånget (bra led), bara skog i synfältet, kortfiske längs hela sträckan till Tjounajokk?
/Tord

Det är många år sedan jag gick där sist... men vad jag minns så är det blandad gran/tall- och björkskogsterräng hela vägen. Kolla med turistbyrån i Kiruna alt. Gällivaare vad gäller fiskekort nu för tiden.

/p-a

Tack för alla svar. Hmm flera tankar nu.

Det som slår mig. Jag gillar att vandra på platån men skogspariter går också bra. Vill helst njuta av fjället.

Kan man gå sträckan mellan Kebne och Tjuona på en dag, i normalt tempo? Eller ska man dela upp sträckan på två dagar? Servärdigheter el andra tips på vägen?

[Ändrat av Tobias_P 2005-04-22 kl 09:37]

Du menar väl Nikkaluokta?

Tobias_P; sa:
Kan man gå sträckan mellan Kebne och Tjuona på en dag, i normalt tempo? Eller ska man dela upp sträckan på två dagar? [Ändrat av Tobias_P 2005-04-22 kl 09:37]

Hoppas du menar sträckan Nikkaluokta - Tjuona. Skall du starta i Kebne blir det mer än 4,5 mil!

Mvh Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips