Kaymak cream till sås?

Är det någon som provat att använda Kaymak cream till att göra sås i skogen eller på fjället?
Har köpt några burkar och det verkar vara någon sorts konseverad grädde.
Tänkte att man kunde koka ihop den med lite dill, salt och citronpeppar och ha som sås till
den nyfångade fisken. Sås är något jag ofta saknar på längre turer sommartid då vanlig grädde och creme fraiche surnar efter någon dag.

/ Erik

Tjena. Känner inte till Kaymak Cream, men tycker det låter som om den är närbesläktad med kondenserad mjölk - vilken ju är väldigt söt i smaken. Det finns ju många olika såser i pulverform på påse, väger mindre än konserver.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kajmak är skummad grädde. Jugoslavisk specialitet. Det görs genom att ta det feta som kommer på ytan då man kokar mjölk. Blandas sedan med lite salt. Liknar närmast smör, men är fluffigare.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Kajmak är skummad grädde. Jugoslavisk specialitet. Det görs genom att ta det feta som kommer på ytan då man kokar mjölk. Blandas sedan med lite salt. Liknar närmast smör, men är fluffigare.
Kajmak finns inte bara på Balkan, utan i flera varianter i Turkiet och hela Mellanöstern. I originalversion är den gjord på buffelmjölk och lätt syrad, så allt mjölksocker är bortjäst. I den moderna förenklade varianten är den gjord på ohomogeniserad komjölk, som man skummar av i flera omgångar vid kokning, och lätt saltad i stället. Inte heller den är söt, men inte lika syrlig som originalet. Den påminner väl närmast om en lite friskare och fluffigare mascarpone. Så visst går den att ha som bas för ljuvliga och krämiga såser. Det blir lite mer vikteffektivt att ta med kajmak än vanlig grädde, eftersom den är betydligt mer koncentrerad.

Edit: "ohomogeniserad" skulle det ju vara, inte "opastöriserad". Sorry.

Det går utmärkt att göra sås av kaymak. Mogen kaymak håller sig bra minst en-två veckor så länge temperaturen understiger rumstemperatur.

Tack Joanna! Det ante mig att det inte bara var en serbisk specialitet (såsom Momo Kapor påstod i boken 'A guide to the serbian mentality'. ). Ordet har en klart turkisk klang. Försökte gardera mig med Jugoslavisk.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips