Katterjåkk-Alesjaure

Avser att vandra från Katterjåkk till Nikkaluokta i augusti. Jag är fundersam på sträckan Katterjåkk till Alesjaure. Är det svårvandrat eller problemfritt att vandra den sträckan. Avser att tälta och att även ha min hund med.
Tacksam för tips från er som gått sträckan.

/Olle

Almgren

Avslutat
det är en fin sträcke. Jag gick där en regnig sommar och det var bitvis ganska lerigt. (biten norr om storsteinsfjället).

Från Katterjåkk kan du antingen gå på höjd elelr i dalen. Jag gick dalvägen, den går efter en gammal anläggningsväg upp till stugan.

mvh Christian

Jättefin. Man är direkt uppe på fjället. Den är omväxlande och lättvandrad med gott om fina tältplatser och en del sevärdheter. Kolla in Grundstens bok om Abisko & Keb.

HåkanF

Ekko; sa:
Avser att vandra från Katterjåkk till Nikkaluokta i augusti. Jag är fundersam på sträckan Katterjåkk till Alesjaure. Är det svårvandrat eller problemfritt att vandra den sträckan. Avser att tälta och att även ha min hund med.
Tacksam för tips från er som gått sträckan.

/Olle

Några stora svårigheter är det inte.

Ett par km efter sjön vid Stuor Kärpel blir det lite stenigt fram till vadet vid Valfojåkka (ett vad som kan vara lite tricksigt om det är mycket vatten. Enklast är nog att vada strax nedanför rastskyddet (flera beskrivningar finns här på forumet om du söker på "vad" och "valfojåkka".

t ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33470
och

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32186

Mellan Katterjaure och Stuor Kärpel är det ett landskap som präglas av gräshedar och berg i dagen. Någon beskrev det som ett skärgårdslandskap där någon dragit ur proppen, och det är inte en så dum liknelse.

Mellan Unna Allakas och Alesjaure är det lite brant upp mot passet, men absolut inget oöverkomligt.

Almgren

Avslutat
När jag läste Johans inlägg insåg jag att jag blandat ihop namnen. Du skrev katterjåkk, jag tänkte Katterat. Sorry. Men vägen från katterat kan rekomenderas.

mvh Christian

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

avslutad210712

Gäst
Har gått både Katterjokk-Unna Allakas-Alesjaure respektive Katterjokk-Hoiganvaggi-Kungsleden och båda vägarna är lättvandrade med hund. Om man går den rätta vägen sista biten i Hoiganvaggi vill säga. Den väg vi gick var rätt småjobbig *L*

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.