Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko

Jag gick där förra året. Hade funderingar på stigen över hunddalstoppen, men det såg "omöjligt" ut att ta sig upp ovanpå järnvägstunneln där stigen tydligen skulle börja. Så jag tog vägen istället, och den var inte alls dum. Lättvandrat.
Jag gick inte fram till hunddalen utan vadade över hunddalsälven och gick sedan på östra sidan av oallajokken. Det gick fint.
Här kommer en bild av anläggningsvägen mot hunddalen:

Bilagor

• vägen.jpg
    vägen.jpg
    50.2 KB · Visningar: 1,118
mera foton : )
Här är en blick bakåt, dvs ner mot hundalselva / sördalen, ifrån foten av djevlepasset.

Bilagor

• östra.jpg
    östra.jpg
    99.6 KB · Visningar: 1,127
Då jag gick där så började det med en stege mellan spåren (dubbelspår just där). Därav att jag skrev att de med taskig balans inte riktigt gillar starten.

Christian

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Sorry har varken bild på stege eller damm, det var ju på den där analoga tiden då man var mera kräsen vad man fotograferade, och inte bara dokumenterade allt man såg.

Christian

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips