Katium 2 eller Anjan 2

Jag är i valet och kvalet. Vill ha ett lätt tält med ffa 3-säsongs egenskaper. Har provat Anjan 2 och är riktigt nöjd med ffa vikten (1.7kg). Det jag är lite fundersam över är längden på innertältet. Jag är 197cm och fötterna tar i innertältet ganska bra. Lösningen på det problemet skulle kunna vara Katium 2, men det skulle ju också betyda 1.2kg ytterligare att bära på, samtidigt får jag ju då ett helårstält. Har ni några synpunkter, känner mig osäker på vad som är bäst
 
Kaitum och Keron är några av de bästa tälten om man är lång, men om man ska ut på soloäventyr sommartid är dryga 3 kg kanske lite mycket. Fast ska man ha det på vintern så är det ok. Om man kan tåla att säcken ligger emot lite mot duken så är Anjan ett väldigt fint tält, rymligt och lätt.

Allak har jag själv och är man bortemot två meter är jag lite tveksam till om ligglängden räcker. Väger ju en del också, ser det som ett vintertält.
 
Har inte testat Anjan, däremot har haft eller har Kaitum, Allak och Nallo. Ska du vandra själv är Kaitum mycket att släpa på, men du funderar inte på någon av 1 mans tälten. Är ni två är Kaitum bästa valet, går t ex att få upp mycket snabbare än Allak, lite lättare också, bättre utrymmen både inne och i absiderna. Nallo tyckte jag var perfekt när jag vandrade själv. Ska du upp i fjällen kan det bli bistert även mitt i sommaren. Vi hade 25 m/s och kraftig snöfall mitt i juli i Sarek för tre år sedan.
 
Jag har sedan tidigare Nammatj 2GT som huvudsakligt 2 personers tält på vandringarna, samt Nallo 2 som komplement när vi är 4 personer (eller som rymligt 1-mans tält).
På årets mellandagsrean låg det ett Kaitum 2 och tittade på mig till ett pris jag bara inte kunde gå förbi;). Detta innebär att jag just nu brottas lite med val av tält inför årets vandring i Sarek där vi kan minska vikten lite med Kaitum 2 samtigt som vi lärt oss uppskatta pålitligheten i Nammatj och det extra utrymmet i GT absiden. Jag får återkomma med en recension på Kaitum 2 när jag testat tältet.

Jag är 193cm och har inte upplevt några problem med Nammatj (som har lite större vinkel på gaveln än Nallo pga lika långa bågar). Nammatj har även två extra fästen för markpinnar på yttertältets fotgaveln vilket gör att man kan spänna ut yttertältet bättre. Sover jag ensam i Nallo 2 ligger jag däremot gärna lite diagonalt.
För att inte korta ligglängden i onödan (på tält med vinklad fotgavel) har jag valt att använda Thermarest Prolite Plus som liggunderlag vilket bara är 3,8cm tjockt.
 
Jag är inte fullt lika lång (190cm) men jag tyckte Anjan 3 var ganska bra när jag fick provligga ett. Den extra bredden gör att man kan lira lite med diagonala liggställningar om man är max 2 pers.

Anjan och Nallo 2 gillar jag inte alls då tårna eller hjässan måste slå i. Nammatj var lite bättre ordentligt utstpänt men det känns som en annan produktkategori nästan med tanke på hur bunkermässiga och tunga de är.

Jag brukar splitta ett Kaitum 3 på två pers och kunde inte vara mer nöjd. Ett perfekt tält så när som på den högljudda väven som brakar och smäller i vinden när det blåser på. Utrymmena och ventilationen är båda fantastiska.
 
Jag är inte fullt lika lång (190cm) men jag tyckte Anjan 3 var ganska bra när jag fick provligga ett. Den extra bredden gör att man kan lira lite med diagonala liggställningar om man är max 2 pers.

Anjan och Nallo 2 gillar jag inte alls då tårna eller hjässan måste slå i. Nammatj var lite bättre ordentligt utstpänt men det känns som en annan produktkategori nästan med tanke på hur bunkermässiga och tunga de är.

Jag brukar splitta ett Kaitum 3 på två pers och kunde inte vara mer nöjd. Ett perfekt tält så när som på den högljudda väven som brakar och smäller i vinden när det blåser på. Utrymmena och ventilationen är båda fantastiska.
Kan inte annat än instämma om Kaitum 3 för 2 på långvandringar. Alla tunneltält jag har haft har låtit när det blåser, kupol är tystare men tunneltältets fördelar överväger klart för min del.
 
Allak har jag själv och är man bortemot två meter är jag lite tveksam till om ligglängden räcker. Väger ju en del också, ser det som ett vintertält.

Jag är 2 meter och äger ett Allak. Jag valde det framför Kaitum då vi haft ambitioner att paddla lite mer. Sovsäcken tar i innertältet, men det har inte varit något större problem i praktiken. Som med det mesta andra får man helt enkelt kompromissa och välja för och nackdelar. Om vi endast använde det för vandring så skulle jag utan tvekan ta ett Kaitum (med GT-absid).

/Edvard
 
Jag har ägt och använt båda dom tälten, Kaitum 2 när vi är två och ensam på vintertur, samt Anjan 2 vid solovandring på sommaren.
Själv mäter jag 190 cm i strumplästorna och jag kan utan tvekan rekommendera Kaitum om utrymmet är det viktigaste. De lodräta väggarna ger en fantastisk rymd, men till priset av lite högre vikt.
Anjan köpte jag för solo vandringar och det funkar helt ok, för man sover ju inte i givakt precis, utan lite ihop krypen. Och fastän sovsäcken tar i/nuddar i tältduken så är det ingen big deal!

Däremot så kommer jag nu att införskaffa ett Niak 1,5 då jag tror att det är det absolut bästa 3 säsongstältet som hilleberg har, då man är lite längre och kommer att använda det som solo tält med extra utrymme :)!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.