Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk

Efter en veckas vandring i Abiskotrakten hade jag planen att avsluta med en natt vid tältlägret vid Pallinjokk. Sitta och mysa med en kopp nånting och utsikt över torne träsk. Dessutom ville jag återse kåtan och få njuta av en kaffe därinne. Dessvärre visade det sig att den hade rasat ihop.

Är det någon som vet mer? När hände detta? Vad har skett (det såg bränt ut)?

Som jag minns det så var det ideella krafter från STF-kretsen i Kiruna som renoverade kåtan (sent 90-tal/början 00-tal ??). Det gör det hela än tråkigare.

Någon som vet?
Peter P.
 
Hej Peter
Jag var själv däruppe i mars och undrada över samma sak men glömte åt fråga i Abisko (Glömte det igen nu under sommaren).
Men jag hittade liten information på internet
http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=6356570
http://www.nsd.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=3743522&entry=6366699
http://www.flickr.com/photos/mellpat/6136045171/
Så det verkar som den har brunnit ner senast i Augusti 2011. Liten tråktig åt det ser kvar ut som det ser ut där nu med all denna skräp.
Jag tror tyvärr inte åt den kommas åt återbygga.

På den nyaste kartan finns den inte längre.

Henning
 

avslutad210712

Gäst
Gick förbi där 13:e juli och såg att den var nerbrunnen. Lite trist och framförallt tänkte jag att jag inte sett någon blänkare om det på Utsidan men eftersom man ibland är "offline" en vecka eller mer så trodde jag att jag helt enkelt bommat det.

Trist vilket som. Försökte googla på det men hittade inget.
 
Det har blivit allt vanligare att kåtor och stugor brinner ner.

Två stycken som jag själv ofta har bott i Torvkåtan i Pessina. ungefär 8 kilometer sysydväst om Kaisepakte (Torneträsk/E10)
brann ner för ett antal år sedan.

Och sedan Vindskyddet som fanns vid Piggalobben(den sista av sjöarna i Alesjärvi(30km söder om Abisko)
Brann för några år sedan. Vet inte om den är uppbyggd ännu.

Den förstnämda drog till sig en hel del ripjägare om hösten och den andra var nog främst fiskare.




Det är ju inte så svårt spekulera i vem som har irriterat sig på dessa aktiviteter i dessa renbetesland.

Karl, själv Same
 

avslutad210712

Gäst
Det är ju inte så svårt spekulera i vem som har irriterat sig på dessa aktiviteter i dessa renbetesland.

Karl, själv Same

Mycket elakt kan jag säga om samernas körande med motorfordon i fjällen men jag tror knappast att det är samerna som medvetet skulle ha bränt ner kåtor/vindskydd i fjällen.

Personligen tror jag mer på kombinationen fiskare/jägare och öl eller skoteråkare och öl tillsammans med dåligt omdömme. Eller varför inte en helt vanlig vandrare som (miss)lyckats med att elda i kaminen.
 
Håller med pack. Har hört liknande historier i Jämtland. Tror inte det är så vanligt att folk bränner ner det de bor i av misstag oavsett öl eller inte.
 

avslutad210712

Gäst
Håller med pack. Har hört liknande historier i Jämtland. Tror inte det är så vanligt att folk bränner ner det de bor i av misstag oavsett öl eller inte.

Ena stugan i Kaitumjaure brändes ner för två eller tre år sedan av en kvinna som ställde sina kängor på kaminen och sedan gick ut från stugan. Med tanke på att hon var tyska så tror jag knappast att hon var same. Å andra sidan var hon inte heller jägare, fiskare, skoteråkare och inte heller hade hon druckit öl.

Med tanke på att jag hittade en osläckt lämnad lägereld efter leden upp från Kvikkjokk under den tid som det rådde eldningsförbud så tror jag absolut på att folk kan bränna ner både det ena och andra av misstag med eller utan öl.
 
Jo, och Stensdalen gick ju till himlen pga fippel med rödsprit. Fast jag menar väldigt ofrekventerade trakter annat än för jakt eller fiske.
 
Ena stugan i Kaitumjaure brändes ner för två eller tre år sedan av en kvinna som ställde sina kängor på kaminen och sedan gick ut från stugan.

Nej, verkligen inte -- jag garanterar att alla byggnader stod upp så sent som i somras! Däremot höll det på att gå illa för en 5-7 år sedan, p.g.a. något liknande (har för mig att det rörde sig om en vedkartong), men då hann stugvärden släcka i tid.
 
Nästa stuga att brinna gissar jag blir Unna Räita-stugan, var där nu i somras och kaminen var i ett eländigt skick. En spricka bak-kanten och svårt rostangripen skorsten, förmodligen sprucken på översidan också, för där hade någon travat sten för att täcka. Om någon brassar på för mycket där blir det nog inget bra.
Pär
 
Det har blivit allt vanligare att kåtor och stugor brinner ner.

Två stycken som jag själv ofta har bott i Torvkåtan i Pessina. ungefär 8 kilometer sysydväst om Kaisepakte (Torneträsk/E10)
brann ner för ett antal år sedan.

Den var redan nedbrunnen i 2005.

Och sedan Vindskyddet som fanns vid Piggalobben(den sista av sjöarna i Alesjärvi(30km söder om Abisko)
Brann för några år sedan. Vet inte om den är uppbyggd ännu.

Det har den inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
Bert Macklin Tidsplan vid Kebnekaise Fjällvandring 10
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...