Kastspö till nybliven pensionär (present)

Tjenare!

Som en del av ett hobby-kit till en nybliven 65-åring tänkte jag köpa ett kastspö, då jag vet att han gillar att fiska, men att hans gamla kastspö (säkert från 70-talet) rasat ihop. Själv är jag helt novis på området, och känner mig väldigt osäker på vad jag ska leta efter/undvika, samt hur mycket man faktiskt bör lägga för att få ett hyggligt fiskespö. Skit vill jag inte köpa, då kan det lika gärna få vara. Men då allt fokus inte heller får hamna på fiskespöt så tänker jag mig att landa någonstans mellan 500-1000 kronor för detta.

Tycker ni att det är en rimlig prisnivå för att få ett spö som fungerar, och har ni några konkreta tips på vad jag skulle kunna köpa i så fall? Att köpa med lite schyssta drag vore heller inte helt fel - och där är jag också helt lost.

Evigt tacksam!
Llama
 
Jag äger en hel del spön som kostar mellan 150-2600kr styck.

Det måste inte vara dyrt, det är roligt med dom billigare också, några av mina favoriter är 300kr spön. Dom går dock sönder lite lättare. Dåliga handtag, ringar som pajjar osv.

För 500-1000kr så får du i alla fall ett bra fiskespö! :)

För att kunna rekommendera så är det lättast med lite mer information.
Vad gillar han att fiska för fisk och i vilken typ av vatten fiskar han? Kastar han drag eller kastar han flöte?
Vad har han för rulle på spöet? Haspel eller Multiplikator rulle? Eller är det flugfiske han håller på med?
Haspelrulle sitter under spöet och multi rulle sitter ovanpå spöet, spöna är olika så man måste välja efter vilken rulle man använder.

Om du inte vet så tror jag att ett haspel med kastvikt upp till ca 25g kommer funka bra till det mesta fisket.

Det brukar vara en del rea kring April-Maj så det går säkert att fynda något.
Men om han använt något från 70-talet så kanske det enda som kan ersätta hans gamla spö är ett nytt gammalt spö. ;)

Här är några tips från mig i alla fall:

En billig som jag äger själv är denna.
7'4" 2.28m 8-25g som kostar 400kr är nog ett bra lågpris spö.


Billigt teleskopspö som man kan fälla ihop. Vissa älskar såna spön och dom är lätta att hantera under frakt.

Hyffsat spö från Berkley. Snygg och vet någon som har en sådan som gillar den.
Just detta spö brukar vara nedsatt till ca 400-500kr från 700kr nästan varje rea.

Spränger budgeten lite med ett kvalitetsspö från Shimano. 1200kr
Shimano är ett bra japanskt företag.
Definitivt ett bra spö med skön klinga.
Ser ut att ha ett liknande handtag som min Shimano Expride, jag älskar det greppet mer än något annat.
 
När folk som inte fiskar säger kastspö menar de vanligen spö med rulle. I så fall är det svårt att få något som i längden är roligt att fiska med inom den angivna budgeten, men kan man lägga en hundring til så finns bla den här kombon https://www.dogger.se/rullar-och-spon/haspelset/berkley-phazer-pro-ii-combo-8-24700 och då ingår även en bra lina (påspolad på rullen) som bara den kostar mer än den extra hundringen. Då får den nyblivne pensionären en hyfsat bra utrustning som passar till det mesta.
 
Jag äger en hel del spön som kostar mellan 150-2600kr styck.

Det måste inte vara dyrt, det är roligt med dom billigare också, några av mina favoriter är 300kr spön. Dom går dock sönder lite lättare. Dåliga handtag, ringar som pajjar osv.

För 500-1000kr så får du i alla fall ett bra fiskespö! :)

För att kunna rekommendera så är det lättast med lite mer information.
Vad gillar han att fiska för fisk och i vilken typ av vatten fiskar han? Kastar han drag eller kastar han flöte?
Vad har han för rulle på spöet? Haspel eller Multiplikator rulle? Eller är det flugfiske han håller på med?
Haspelrulle sitter under spöet och multi rulle sitter ovanpå spöet, spöna är olika så man måste välja efter vilken rulle man använder.

Om du inte vet så tror jag att ett haspel med kastvikt upp till ca 25g kommer funka bra till det mesta fisket.

Det brukar vara en del rea kring April-Maj så det går säkert att fynda något.
Men om han använt något från 70-talet så kanske det enda som kan ersätta hans gamla spö är ett nytt gammalt spö. ;)

Här är några tips från mig i alla fall:

En billig som jag äger själv är denna.
7'4" 2.28m 8-25g som kostar 400kr är nog ett bra lågpris spö.


Billigt teleskopspö som man kan fälla ihop. Vissa älskar såna spön och dom är lätta att hantera under frakt.

Hyffsat spö från Berkley. Snygg och vet någon som har en sådan som gillar den.
Just detta spö brukar vara nedsatt till ca 400-500kr från 700kr nästan varje rea.

Spränger budgeten lite med ett kvalitetsspö från Shimano. 1200kr
Shimano är ett bra japanskt företag.
Definitivt ett bra spö med skön klinga.
Ser ut att ha ett liknande handtag som min Shimano Expride, jag älskar det greppet mer än något annat.

Tack för ett bra och utförligt svar. Det uppskattas verkligen ☺️ Du sätter fingret på flera relevanta frågor som jag helt enkelt inte haft koll på att jag borde ställa, haha. Men känner jag honom rätt så föredrar han ett haspelspö. Han fiskar med drag, och då mest i svenska sjöar.

Nog för att han haft ett gammalt spö länge, men jag tror att han helt enkelt bara kört det så länge det höll, eftersom det fortfarande "fungerade bra". Han skulle säkerligen inte ha någonting emot ett lite modernare spö heller. Teleskop verkar ju smidigt - men finns det några direkta nackdelar med det?

Han fyller rätt snart, så kommer nog tyvärr inte kunna invänta någon rea. Men dessa spön ligger ju helt klart bra i pris - och om de ändå håller hyfsad kvalité så känns det väldigt aktuellt!

Ett budgetalternativ från Fladen Fishing. https://fladenfishing.se/produkt/vantage-blue-classic-combo-168-300cm/
Något av paketen med 210 cm eller 240 cm långt spö är mest allround.

Det här är ju också väldigt intressant! Jämfört mot din första länk (Berkley Phazer Pro), vad är den största skillnaden mellan dessa två spön bortsett från en övergripande högre kvalité och livslängd? Och vad gäller 210 cm gentemot 240 cm, är det mest en personlig preferens vad personen i fråga föredrar?
 
Livslängden vet jag just inte om det är någon skillnad på utan det är snarare prestandamässigt spöna skiljer sig åt men den billigare utrustningen är helt OK. Tittar vi på fladenpaketen så är det inte bara längden som skiljer utan det längre spöt är något kraftigare och rullen till det något större och försedd med något grövre lina. Fiskar han mest abborre är 210-spöt bäst men är han ute efter gädda bör han ha 240-spöt.
 
Det billigare spöet har en klassisk nylonlina. Det är få som fiskar mycket som numera använder sådana.

Berkley-alternativet har en spunnen lina. En sådan är betydligt starkare och stummare. De har i princip helt tagit över från vanliga homogena nylonlin i allt utom lågprissegmentet.

Teleskopspön blir korta och därmed lätta att ta med sig. De ger generellt sett kortare kastlängd och mindre ”känsla”. Jag skulle bara välja ett sådant som rese-spö.

Vad som ska fiskas har rätt stor inverkan på val av spö. Småaborre fiskas med lättare grejor än storgäddan. Utan att veta vad som ska fiskas så är det svårt att rekommendera något.

Jag gissar att ett två-delat spö på 7-8 fot för lättare kastvikter (typ 5-30 gram) som levereras i ett paket med rulle och spunnen lina bör passa. T.ex. https://www.dogger.se/rullar-och-spon/haspelset/tormentor-combo-7-ml Det verkar också finnas i lager. Det ligger i din budget och finns i lager. Jag tror inte det är ett bättre paket än Berkley-varianten som föreslogs ovan — men det finns i lager.
 
Tack för era svar!

Då har jag ytterligare lite bättre koll på vad som skiljer dessa spön från inom olika prissegment. Som jag förstår det så är Berkley Phazer Pro II-kombon med FireLine-linan ett bra kit här - och det är klart, rör det sig om en hundring över budget och det kan motiveras av att han får ett bättre spö med en bättre lina så är inte jag den som är den 🙂

Det största problemet där är att den inte fanns i lager, och jag skulle behöva lägga en beställning väldigt snart. Hittade istället den här då som jag tolkar som samma kombo, fast i 210?


Då jag tror att han mest är intresserad av abborre så borde väl det i så fall vara ett rimligt alternativ?
 
Lundgrensetet är likvärdigt (men rullen är av annat, inte sämre, fabrikat). Vad gäller nylonlina så är det många även erfarna fiskare som använder sådan. Själv använder jag nylon när det passar bäst och PE-lina när jag vill ha dess egenskaper.
 
Abu garcia har alltid bra spön men ibland kan de bli ganska dyra. Jag själv gillar shimano och daiwa väldigt mycket. När man köper av dem så får man mycket för pengarna. Man kan absolut hitta ett bra spö mellan 500 och 1000 kronor
 
Jag är bara lite orolig att 210 cm skulle vara lite för kort för att vara mångsidigt och fungera i flera sammanhang? Vet dock inte vad jag bygger det på. Han kommer säkerligen mestadels att fiska från land. Säkerligen föredra att fiska Abborre, men även vara glad för lite större fiskar. Det känns som att jag lägger mig på en sweetspot med 240? Eller?

Abu garcia har alltid bra spön men ibland kan de bli ganska dyra. Jag själv gillar shimano och daiwa väldigt mycket. När man köper av dem så får man mycket för pengarna. Man kan absolut hitta ett bra spö mellan 500 och 1000 kronor

Någonting jag totalt missade när jag skrev mitt första inlägg var det här med att spöt oftast köpes separat 😄 När du säger ett bra spö mellan 500 och 1000, inkluderar det rulle och lina då? För det är klart, att monterad rulle och spunnen lina är att föredra.

Personen i fråga är ju ingen supersportfiskare. Han kommer att vilja ge sig ut och kasta i lite olika sammanhang, och det viktigaste är att få till en mångsidig lösning inom ett rimligt prisspann som han kan ha kul med under en tid framöver - utan att det är några elitfiskargrejer.
 
Jag är bara lite orolig att 210 cm skulle vara lite för kort för att vara mångsidigt och fungera i flera sammanhang? Vet dock inte vad jag bygger det på. Han kommer säkerligen mestadels att fiska från land. Säkerligen föredra att fiska Abborre, men även vara glad för lite större fiskar. Det känns som att jag lägger mig på en sweetspot med 240? Eller?



Någonting jag totalt missade när jag skrev mitt första inlägg var det här med att spöt oftast köpes separat 😄 När du säger ett bra spö mellan 500 och 1000, inkluderar det rulle och lina då? För det är klart, att monterad rulle och spunnen lina är att föredra.

Personen i fråga är ju ingen supersportfiskare. Han kommer att vilja ge sig ut och kasta i lite olika sammanhang, och det viktigaste är att få till en mångsidig lösning inom ett rimligt prisspann som han kan ha kul med under en tid framöver - utan att det är några elitfiskargrejer.
210cm duger bra! Det är inte för kort utan en helt normal längd på ett vanligt fiskespö.
Kastvikten ser bra ut och så är det lagom grov lina med och hela kittet ser fint ut också.
Tror det blir en jättebra present om du köper den!



Malmstroems Abu Garcia rekommendation verkade riktigt bra med.
213cm med 5-20g kastvikt är riktigt bra kombination.


Lausviks Fladen spö ser riktigt prisvärt ut också!
Kollade lite mer på fladens hemsida och dom verkar ha jättemånga bra kit till salu.
Fladen är det bästa lågprismärket jag känner till. Brukar vara bra kvalite för pengarna.
För samma peng skulle du kunna ge honom ett 180cm UL kit för grymt Abborre och Örings fiske och ett 240cm spö som all-around.
UltraLätt och Lätt fiske är jätteroligt och jag önskar att någon lett in mig på det istället för att jag skulle behöva upptäcka det själv alldeles för sent i livet.


12K-31002180cm 3-15g

12K-31006240cm 15-50g


Nu måste jag dock sluta kolla på fiskesaker.
Du vill ha ett spö och jag börjar att rekommendera två stycken. Det kommer sluta med att jag börjar handla själv och då spårar det ur!
Det är en sjukdom jag vet.. ;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pellepaltnacke Flugkast, kastspö flöte Fiske 12
anasi.maskas Haspelspö, spinnspö och kastspö Fiske 6
olind Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
lsjonsson GÖS-en guide till Sveriges hetaste fiskevatten Fiske 14
lsjonsson Till Trassselgubben Fiske 4
Martin 0725 Spötips till novis! Shimano 200B Fiske 3
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
Alternativ till mask Fiske 13
dunderbjorn Fiskekompis resa rån Stockholm till Dalarna Fiske 1
Älgö låda till portabelt ekolod? Fiske 6
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
Fiskson Bästa stället att åka till över en helg? Fiske 5
mojja1 Älvdalen till fots komplettering Fiske 1
mojja1 Älvdalen till fots?? Fiske 3
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
axen290 Lack till cane spön Fiske 2
divadiva gå till tertojåkka? Fiske 2
divadiva helikoptertransporter till fjällfisket Fiske 18
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
divadiva plats i bilen för flugfiskare till lappland Fiske 0
flindra Drag till metspö Fiske 13
M.Gustavsson Crippled Minnow till Gös? Fiske 3
Älgö Från flätad till nylon...? Fiske 2
Tigershark Länkar till bra fiskeforum/fiskesidor. Fiske 16
srpp Present till flugfiskare? Fiske 14
M.Gustavsson ska oxå till Jämtland v.33 Fiske 0
Edsbyn Till Pakistan igen Fiske 3
v99helto Klingor till spöbygge direkt från tillverkare Fiske 11
fesk Saknar underdel till Elbe President 12 fot Fiske 1
peppe_malmqvist Forumister till mässan? Fiske 2
Malindo Wader-boot: hjälp till i vâr produktutveckling! Fiske 40
vuogga Längtan till fjällen.... Fiske 3
M.Gustavsson 1 Dag kvar till Norge!! Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
peppe_malmqvist Ammarnäs till Gaula? Fiske 0
peppe_malmqvist Placering av ringar i förhållande till ryggrad Fiske 5
corollamannen Tips till haspelspöbyggnad? Fiske 0
samarn Länk till fiske Fiske 1
EdgeX Länk till spöbyggnadstips. Fiske 2
peterw Lina till Fenwick Techna AV 9" klass 6 Fiske 11
Kålle Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare? Fiske 80
Mikael-71 Tafs till jig Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.