Kaskasavagge

Hej!

I början på september funderar jag och några kompisar på att gå igenom Kaskasavagge från bron söder om Vistasstugan, via vindskyddet och sen vidare genom dalen till Tjäktjavagge. Hur stenigt och hur mycket på skrå är det egentligen? Finns det några smarta vägval som rekommenderas?

Tack på förhand!
Mats
 
Hej

Det var länge sedan nu men jag har för mig att den här bilden är tagen någonstans innan vindskyddet in i Kaskasevagge (de som kan identifiera topparna får gärna rätta mig!) Vi gick från Vistas till Tarfala och slog upp tältet vid vindskyddet (som har jag för mig har ett dass med vad som måste vara en av de schysstaste vyerna). Kommer ihåg att jag tyckte att det var mycket stenigt, och halt eftersom det duggregnade av och till (tror vi är på väg att ta på oss regnkläder på bilden).

Några vägval kan jag inte tipsa om tyvärr...

 
I början av september kan det komma snö på högre höjd, och då blir passagen upp på och ner från Njunni jobbig, men absolut inte omöjlig. Just dom bitarna är steniga och ganska branta, speciellt ner mot vindskyddet. Vattendelaren i Kaskasavagge är också stenig men inte brant, men blir förstås tidskrävande om det kommer snö. Även regn gör att dessa bitar blir jobbiga. Å andra sidan: om ni har vädret med er kan det bli en kanontur, vyerna är svårslagna!
 
Jag vandrade Kaskasavagge i början på september ifjol. Vi gick ned från cievrralahku vid Vardu och tältade vid jokken något väster om stugan. Här finns det många fina tältplatser. Vidare västerut var det ganska lättgånget fram till sjön 1167 där det blir stora block som måste passeras precis vid sjöns kant. Lurigt! Mitt sällskap tyckte det var obehagligt då det regnade och blocken var hala.
Efter sjön fram till vattendelaren blev det egentligen bara värre, det var väldigt blockigt och vi hittade ingen stig. Efter vattendelaren blir det enklare då blocken blandas med gräsmark. Bitvis dock väldigt jobbiga passager. Vi gick ganska långt ned i dalen, möjligen vore det enklare att ta lite höjd.
 
Kapar den här tråden lite...

Har tyvärr ingen information till trådstartaren men följer tråden med intresse då sommarens fjälltur ev. kommer att passera aktuell dalgång.

Jag skulle vilja passa på att fråga hur svår Gaskkasjohka brukar vara att ta sig över, om man följer den prickade färdvägen på kartan (d.v.s. nedströms sjö 1114)? Kan det bli probem vid högvatten? Hur ser där ut? Tack! /Tobbe
 

avslutad210712

Gäst
Gick genom Kaskasavagge 2004 i regn och det var definitivt ingen höjdare eftersom stenarna blev snorhala så det var en balansakt som man minns.

Den sjö där man skall passera på stora stenblock gick vi på andra sidan om vilket innebar två enkla vad dvs båda vaden ovanför sjön 1118 (min garmin-karta har ingen höjdangivelse på sjöarna men utifrån höjdkurvorna måste det vara den sjön). En bit nedanför sjön var det ordentlig fart på jåkken men som sagt ovanför den var det två enkla vad.
 
Jag skulle vilja passa på att fråga hur svår Gaskkasjohka brukar vara att ta sig över, om man följer den prickade färdvägen på kartan (d.v.s. nedströms sjö 1114)? Kan det bli probem vid högvatten? Hur ser där ut? Tack! /Tobbe
I höstas var det inga problem alls, den gick att passera torrskodd, men vi följde inte riktigt stigen. Vi gick först upp och tittade på sjön 1114 (eftersom grundsten beskriver den som så häftig. Nåja.) och sedan över dess utlopp. Uppströms detta sedan över jokken.
 

avslutad210712

Gäst
I höstas var det inga problem alls, den gick att passera torrskodd, men vi följde inte riktigt stigen. Vi gick först upp och tittade på sjön 1114 (eftersom grundsten beskriver den som så häftig. Nåja.) och sedan över dess utlopp. Uppströms detta sedan över jokken.

Vi var också upp och tittade på sjön och glaciären. Sedan gick vi ner och fixade något att äta och medans vi satte där kalvade glaciären vilket vi såklart bommade :-(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.