Kartor

Hej alla ni initierade, det är både kul och lärorikt
att läsa era inlägg.Jag följer era inlägg kontinuerlgt.

Nu till min fråga. Jag har en Blazer 12, som i sig funkar perfekt.
Vi planerar en resa i sommar utefter riksväg 45 från Dalarna och sen E 10 upp förbi Torne Träsk och ner genom Norge över Sälen och hem. Jag är på väg att skaffa en ny Gps med möjlighet att ta in kartdelar i, men, vad jag förstått, är det svårt att hitta kartor
som ger bra resultat i norra Sverige och Norge.

Kan ni, som vet, ge mig en vink om var jag ska finna
lämpligt material.
Hans
 
Mapsource Metro Guide Europe 4.00

Tjenare!

Jag har metro guide europe 4.00 och tyvärr är den inte särskilt noggrann i norra delarna av sverige. Den kommer ner till 30 km sen är resten "overzoom". Jämföras kan att allt nedanför uppsala har en zoom på 120 m. Men jag tror att Mapsource metro guide 5.00 som väl ska ha kommit ut kan vara nåt, den kanske är noggrannare där uppe. Detta förutsatt att du har en Garmin GPS naturligtvis.
 
Till Garmins GPS:er finns kartan MetroGuide med utmärkt detaljrikedom för navigering på vägar. Det är detaljerade kartor med addressuppgifter i många städer och information om intressanta platser. Man väljer här ut ett område man kommer att vara i och laddar ner från sin dator till GPS:en. MG 4.0 har mycket riktigt täckning upp till Örnsköldsvik idag men version 5.0 skall enligt uppgift täcka hela Sverige. MG 5.0 borde komma ut ganska snart och så fort den anlänt kommer du garanterat att kunna läsa användarrapporter här. Täckningen i Norge (och Finland) är tyvärr fortfarande i MG 5.0 ett sorgligt kapitel och man täcker bara ett område kring huvudstäderna. Nu är dock en kart-GPS inte helt oanvändbar utanför det område som MetroGuide täcker då den har en grundkarta med större vägar och samhällen. För att detta skall vara giltigt måste du köpa GPS:en i Europa så att dess grundkarta täcker just Europa. Atlantic basemap kallas detta på Garmin-språk.

På nedanstående webbplats har du möjlighet att se MG:s täckning: http://www.garmin.com/cartography/mapSource/MGEuro.jsp#
Uppe till höger finns en Map Viewer (den verkar inte fungera just nu men försök senare).

Kartorna CitySelect och CityNavigator är i huvudsak samma kartor som MetroGuide men avsedd uteslutande för Garmins GPS:er med autorutt. Autorutt i GPS:en är en funktion som lyfter användarnyttan många gånger om den huvudsakliga användningen är för vägnavigation men de modellerna kostar också mer pengar.

Garmin dominerar marknaden och därför pratas det mest om deras produkter här men det finns andra fabrikat som kan vara intressanta. Magellan är den främsta utmanaren men det överlåter jag till någon Magellan-ägare att berätta mer om.
 
Tack Marcuslundmark och PR för er info som gett säkert
inte bar mig en god inblick i Gps-kart-"puzzlet".

Hos Garmin.com plockade jag ihop en konstellation Gps eTrex Vista( 375 $) + MAP SOURCE V.5,00(175 $)(dollar).

Är det paketet man beställer eller fattas det något fundamentalt ex memory card, kablar ...

Kan nån ge info om Gps eTrex och Kartex funkar tillsammans.
 
Etrex + Kartex

Jepp Etrex och Kartex funkar bra tillsammans, i alla fall ver 3.05 och framåt. Har du Version 3.0 så kan du bara gå in på Lantmäteriet och uppgradera till 3.05, det är gratis.

Jag som dock har en GPSMAP76S kan inte använda Kartex 3.05, eftersom GPS:en kom ut senare än Kartex-versionen gjorde, men det har kommit en ny version Kartex 4.0, som jag tyvärr inte har testat men som ska kunna stödja min GPS också.
 
3313; sa:
Hos Garmin.com plockade jag ihop en konstellation Gps eTrex Vista( 375 $) + MAP SOURCE V.5,00(175 $)(dollar).

Är det paketet man beställer eller fattas det något fundamentalt ex memory card, kablar ...
Om du skall använda den handburet så räcker det men om du tänkt ha den i något fordon bör du fundera på någon typ av hållare och en cigarrettuttagskabel också. En bunt laddbara batterier är också bra att ha. Jag använder GP:s NiMH på 1800 mAh eller högre från Teknikmagasinet och är mycket nöjd med dem.

Om vi skall vara petiga så är det mindre risk att få fel om du säger att programvaran heter MetroGuide Europe v. 5.0. MapSource är nämligen bara programvaran som man använder för att hantera kartorna i datorn och alla landkartor från Garmin börjar med namnet MapSource.

Var också noggrann med att det är just version 5.0 du beställer då den eventuellt inte hunnit ut till återförsäljarna riktigt än och de oseriösa kommer att ta chansen att försöka bli av med sina gamla ver. 4. Du kan iofs kostnadsfritt uppgradera den till ver. 5.0 men det tar tid och är lite krångel för dig.

Du nämner minneskort. Minnet i eTrex Vista är fast på 24MB och kan inte utökas eller kompletteras. Med tanke på enhetens sanslöst smidiga format är det dock bra med minne.

Notera vad jag skrev i mitt förra inlägg om grundkarta. Om du vill ha europeisk grundkarta måste du köpa GPS i Europa. Tyvärr innebär det att priset blir lite högre men jag tycker definitivt att det är värt det. Lycka till!
 
Bra PR, du förklarar och informerar mycket både pedagogiskt och kunnigt.

Låt mig få ställa en tydligen amatöristisk fråga men dock.

När jag laddat ner en kartdel i vistan och åker iväg i bilen kommer jag då att kunna följa mig i gpsén och se var jag är i förhållande till avtagsvägar, sam,hällwen mm.
 
3313; sa:
När jag laddat ner en kartdel i vistan och åker iväg i bilen kommer jag då att kunna följa mig i gpsén och se var jag är i förhållande till avtagsvägar, sam,hällwen mm.
Tur du kom med en rättelse av ditt stavfel, annars hade jag aldrig förstått :)

Ja, det finns en "kartsida" i GPS:en och när du bläddrar fram den ser du alltid med en liten markerande symbol var du är. Antingen på grundkartan eller på en eventuellt nedladdad detaljerad karta. Du kan zooma ut och in i kartbilden och ställa in vilken typ och hur mycket detaljer som skall visas.

Ett problem med alla små handhållna enheter i fordon kan vara den lilla skärmen. Det fungerar utmärkt när du håller dem i handen men på det avstånd de hamnar när du monterat dem kan det vara svårt att se vad det står. Kolla avståndet i bilen där du tänkt montera GPS:en när du sitter normalt och gå till en butik och testa att läsa skärmen på det avståndet. Jag hade en Vista på en lite sportigare motorcykel där man sitter framåtlutad och det gick utmärkt men på den hoj jag har nu funkar det inte med en eTrex trots att jag har bra syn.
 
Hej och hååå....


Jo det är riktigt att Vistan har lite liten display, ett naturligt resultat av sin litenhet.

Jag har skaffat en universalhållare för mobiltelefoner från Biltema för 39 kr, mellanstorleken passar som handsken. Denna skruvade jag sedan fast på en egensnidad vinklad plåtbit som sen sticks in mellan instrumentkonsollen och instrumentbrädans polstring, aldeles ovan ventilationsgallren i mitten där en lämplig glipa finns. Bilen är en Mazda 626 -89.

På detta sätt så hamnar Vistan bara lite framför höger hand ca kl 2 på ratten, vinklad mot mig och med fritt siktfält. Rätar jag ut pekfingret så når jag Vistan.

På detta avstånd från mina ögon, så ser i alla fall jag Vistans display fullt tillräckligt i de flesta situationer. Det är bara att zooma in eller ut efter behov och behag, samt om vägnamn är viktiga öka storleken på dessas texter.

Någon gång ibland behöver man kanske studera skärmen mera noggrannt, men då lutar man sig bara frammåt litet så ser man minsta prick på displayen.

Jag är själv barnsligt fashinerad av att sitta och kika på skärmen och se att det t ex skall komma en lite skogsväg i till höger eller sjö till vänster om säg ca 500 m, och se se att det stämmer precis med verkligheten. Många gånger så blir man förvånad över att minsta kostig på bara 50 m upp i skogen bredvid landsvägen faktisk finns med på displayen om man har MetroGuide Europe i Vistan.

Vistan, min roligaste leksak, som är rätt nyttig många gånger med....

MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
Crimper Kartor i tyvek Navigering 8
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.