Kartor version 2009 och 2012

Jag har fundering på om jag behöver uppgradera mina kartor som för BD6 och BD9 är från 2009. Någon som vet om det är mycket som ändrats? Kartorna är för Kebnekaise-Narvik området och Padjelanta-Sulitelma.

Hälsningar
Pia
 
Kort tid

i sammanhanget trykta svenska topografiska kartor uppdaterades vart 10:e år enlig tidigare praxis men för ett par år sedan byttes rutmönstret RT 90 mot sweref99 och då nytrcktes kartorna. Om du har GÅS har detta betydelse annars inte.

Nu finns kartor på Tyvek men beträffande infon om ledsträckningar broar etc skulle jag acceptera upp till flera decennier gamla kartor i fjällen.

Thure
 
3 år är ju ingen stor tid.
Jag skall själv gå ut med min BD6 från 2006 under nästa veckan och den känns kvar bra...
Gå in på http://kso.lantmateriet.se zooma in på omradet och välj Fjällkartan so kan du se sjaälv om där finns stora förändringar (Och rita den in på din karta...)

Henning
 
Fjällkartorna revideras vart fjärde år, så även om man har de färskaste kartorna så kan de vara lika gamla som din äldsta från 2009.
 
En intressant förändring på fjällkartorna beskrivs här.
Där beskrivs hur symbolen för glaciär tagits bort trots att glaciären finns kvar.
beror enligt skribenten på att en glaciär numera ska ha ett djup av minst 40m för att markeras som glaciär. Exemplet som beskrivs är nergången från passet mellan Pyramiden och Knivkammen mot Unna Räitastugan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.