Äldre versioner av Fjällkartan

Under mina studier av den gamla Präststigen mellan Kvikkjokk och Alkavare kapell har jag läst en uppgift om att stigen varit utritad på en äldre tryckning av Fjällkartan (stigen fanns ju på Generalstabskartan från 1890, men inte på nutidens BD10:eek:r). Kartan ifråga skulle heta Fjällkartan blad 3, men jag vet inte vilket tryckår. Uppgiften fann jag i en publikation från 1988.

Jag har ett par äldre kartor från Padjelanta och Sulitelma men kan inte hitta någon stig utritad (min äldsta karta är från 1973). Finns det kanske någon bland alla fjällvandrare som i sitt förråd har rätt karta, i svartvit eller i färg? Jag har letat på Lantmäteriets websida också utan att hitta fjällkartor från rätt tid.
 
Ett alternativ kan kanske vara att skicka ett e-brev tilm Lantmäteriet. Kanske inte de har alla kartor tillgängliga via nätet? Finns det någon annan institution/myndighet som arkiverar kartor/tryckt material? KB, Riksarkivet?
/Rickard
 
Ännu en tanke. Eftersom det var Generalstaben som gav ut/producerade kartan kanske Krigsarkivet kan kan ha kartan?
Mvh/Rickard
 
Blad 3 verkar rätt iallafall, http://www.theeuropeanlibrary.org/tel4/record/2000068865413?locale=se

sen hur du får fat i kartan är ju en annan sak. Jag skulle väl tro att KB lär ha den, kan också finnas i biblioteket på fjällklubben (har för mig jag sett en kartong med äldre kartor).

BTW, verkar utgiven 1935, så inte direkt ny

Danskarna verkar ju ha digitaliserat dessa kartor men inte alla blad.

Med någon form av inloggning borde det gå att få tillgång till den digitaliserade kartan.

Thure
 
De dyker upp om man söker på KB med. Intressant är att det finns olika årtal för dem där, dels 1935, men sen en senare angivelse. Kanske är olika utgåvor bara.
 
Bilder

Hej!
Kartan går troligen att hitta på Lantmäteriets hemsida: http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html men jag har inte kunnat kolla upp det för jag kan inte ladda ned program på min jobbdator. Det krävs ett gratisprogram för att titta på kartan på Lantmäteriet. Hursomhaver så dyker samma kartblad upp som jag skriver om nedan - Sulitälma 1890.
En god vän till mig (Lennart Wallenius) har en papperskopia av kartblad 12 Sulitälma där stigen längs sträckan Ruonasvagge - Prestemanssten - Alkajaure finns med. Tryckår 1890. Jag har högupplösta bilder av kartan, om du vill så kan jag mejla dem till dig, om du skickar din epost-adress till daniel.koch@salem.se
mvh
Daniel
 
Fjällkartan 1935 dök inte upp på Lantmäteriets hemsida när jag sökte efter äldre kartor.
Daniel

Jag gjorde också en sökning med samma resultat. Men däremot finns - precis som du skriver - Generalstabskartan från 1890. Den är inte svår att hitta och den har jag sedan tidigare. Tack ändå för ditt erbjudande!
 
Tack för alla tips så här långt! Jag ger mig på UB i Lund och ser vad de kan åstadkomma. Om de inte har den kanske de kan få den från KB. Om dessa möjligheter inte fungerar så får jag söka efter andra spår.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.