Äldre versioner av Fjällkartan

Hej.
Får man fråga hur det har gått? Någon framgång eller nya ledtrådar?
Mvh/ Rickard

Jo, det har gått bra. Tror jag. Fick besked från Universitetsbiblioteket att de har denna karta. Dessutom i tre(!) olika tryckningar från olika år. Jag har inte hunnit besöka UB än.

Besöket går till så att man bokar en tid någon dag i förväg (via en bibliotekarie vars mejladress jag fått) så plockar de fram kartorna så att man får titta på dem. Kopiera lär gå bra, men hemlån går inte.
 
Rätt karta hittad?

Hej!
Har du kunnat kopiera rätt kartutsnitt? Annars har jag hittat rätt karta och har tagit bilder som jag kan skicka över.
mvh
Daniel
 
Tack för intresse och hjälpsamhet! Jo, Lunds UB hade letat fram flera olika tryckningar av denna karta och jag var och tittade på dem. Mycket intressant, även om det inte hjälpte mig. Kartorna var nämligen i skala 1:200 000 och baserade sig på de gamla generalstabskartorna! Så de gav inte mer än dessa (och de har jag ju flitigt använt mig av).

Det var väl sedan ca 1970 om den nyare fjällkartan trycktes, baserad på flygfoton. Om jag har rätt för mig.
 
Kolla in Generalstabens s.k. konceptkartor som var underlagen för fjällkartorna. Skala 1:50 000 och 1:100 000, tryckta i rasterfritt ljustryck.

Kanske står dig lyckan bi där.

Mats
 
Kolla in Generalstabens s.k. konceptkartor som var underlagen för fjällkartorna. Skala 1:50 000 och 1:100 000, tryckta i rasterfritt ljustryck.

Kanske står dig lyckan bi där.

Tack för tipset! Det som jag är ute efter är själva stigen. Den kanske fanns på de här konceptkartorna? Eller var det bara själva topografin? Ska se om jag får tid att leta.
 
Tack för tipset! Det som jag är ute efter är själva stigen. Den kanske fanns på de här konceptkartorna? Eller var det bara själva topografin? Ska se om jag får tid att leta.

Jag kan beställa fram den på KB eller gå förbi Rönnells och kolla åt dig.

Denna stig finns på GSK, är det den du menar?

Mats
 

Bilagor

  • Screenshot from 2014-12-16 18:52:42.jpg
    Screenshot from 2014-12-16 18:52:42.jpg
    110.1 KB · Visningar: 430
V.v. bortse fr frågan kring GSK, ser nu att du har använt denna flitigt i din forskning.

En fråga bara: Är det för att du ska finna stigen i bättre skala som du söker efter fler kartor där den är utmärkt?

Mats
 
En fråga bara: Är det för att du ska finna stigen i bättre skala som du söker efter fler kartor där den är utmärkt?

Mats

Nej, egentligen inte. Det jag vill se är hur sträckningen av stigen ritats ut på kartan. Jag hade hoppats att kartorna från 50- och 60-talen hade kunnat bekräfta eller dementera GSK på vissa sträckor. Nu tycks det bara vara samma information.
 
Nej, egentligen inte. Det jag vill se är hur sträckningen av stigen ritats ut på kartan. Jag hade hoppats att kartorna från 50- och 60-talen hade kunnat bekräfta eller dementera GSK på vissa sträckor. Nu tycks det bara vara samma information.

Hej,

Satte en bibliotekarie på KB att jobba på detta, men det visar sig att stora delar av konceptkartorna saknas i deras bestånd, däribland Sarek.

Ska passera ett antikvariat också som jag vet har utgåvan.

Mats
 
Mats, det är ett enastående och imponerande spårningsarbete du gör.
Det var inte alls nödvändigt med allt detta. Men jag är förstås mycket tacksam.

/Hans
 
Mats, det är ett enastående och imponerande spårningsarbete du gör.
Det var inte alls nödvändigt med allt detta. Men jag är förstås mycket tacksam.

/Hans

Äsch, du talar med en kartnörd. Varje svepskäl att få snöa in på någon dammig karta i något arkiv någonstans tar mig direkt till sjunde himlen... ;)

Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.