Kartor Vandring

Hej!

Äntligen, Äntligen ska jag upp och vandra i norra Sverige igen. Jag har kartor från området men de börjar ha några år på nacken. Så hur gamla kartor är okey att ha?

Som jag tänker så behöver jag uppdatera kartor för delar där jag inte går på Kungsleden, typ vistas-Nallo, Hukesjaure.

Jag ska vandra tidigt denna gång, börjar runt 19 juni. har inte varit ute så tidigt på långvandring förut. Min tanke är att det kanske är bäst att gå från Kvikkjokk mot Abisko istället för tvärtom med tanke på eventuell snö och vatten. Men det kanske inte spelar så stor roll. Jag kommer vara ute i cirka 10 dagar.

Skulle också gärna ta mig till Tarfala men då jag går själv så lär ju enda alternativet vara att gå via Kebnekaise.

Tar tacksamt emot tips! Har det hänt mycket så kartorna behöver uppdateras?

Hälsningar
Pia

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Du kanske kan jämföra dina papperskartor med de som ligger online, förmodlingen är det relativt små avvikelser och de kanske du kan justera med en penna manuellt istället för att kassera hela kartan. Sen är det alltid värt att kolla upp säsongens avvik och kanske markera en rasad bro eller beprövade vad etc.

Gamla kartor med personliga noteringar är hög status och ska inte kasseras :)

/Gustav

Hej!

Äntligen, Äntligen ska jag upp och vandra i norra Sverige igen. Jag har kartor från området men de börjar ha några år på nacken. Så hur gamla kartor är okey att ha?

Som jag tänker så behöver jag uppdatera kartor för delar där jag inte går på Kungsleden, typ vistas-Nallo, Hukesjaure.

Jag ska vandra tidigt denna gång, börjar runt 19 juni. har inte varit ute så tidigt på långvandring förut. Min tanke är att det kanske är bäst att gå från Kvikkjokk mot Abisko istället för tvärtom med tanke på eventuell snö och vatten. Men det kanske inte spelar så stor roll. Jag kommer vara ute i cirka 10 dagar.

Skulle också gärna ta mig till Tarfala men då jag går själv så lär ju enda alternativet vara att gå via Kebnekaise.

Tar tacksamt emot tips! Har det hänt mycket så kartorna behöver uppdateras?

Hälsningar
Pia
Jag kan se två skäl till att skaffa nya kartor förutom själva kartuppdateringen. Den första är att numera finns det fjällkartor i skala 1:50.000 vilket gör kartan mycket mer lättläst och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt. Som bonus rör man sig dessutom fortare över bladet vilket kan kännas kul.

Det andra är att kartorna tillverkas i Tyvek eller annat tåligt material. Du behöver inte vara lika rädd om dina kartor som du behöver med gamla papperskartor.

Du kanske kan jämföra dina papperskartor med de som ligger online, förmodlingen är det relativt små avvikelser och de kanske du kan justera med en penna manuellt istället för att kassera hela kartan. Sen är det alltid värt att kolla upp säsongens avvik och kanske markera en rasad bro eller beprövade vad etc.

/Gustav
Ja så gör jag. Gamla kartor har ju ett visst affektionsvärde :)
Men dom bör förstås inte vara totalt uråldriga...

/Gustav
Tack Gustav! Ska kolla upp det. Och tack för länken. Även om jag kanske ska skaffa nya med tanke på det tålige materialet. Sedan så är det bra att ha koll på rasad bro och sådant. Är ju mindre kul komma dit och upptäcka det då. Men allt brukar ju lösa sig på något sätt. :)

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
Naturnissen Ladda ned karta från lantmäteriet? Fjällvandring 11
Utetant Karta Gautelis? Fjällvandring 3
mkadventure Funäsfjällen karta Fjällvandring 4
Felle96 karta Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 2
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
Nervös Karta Grövelsjön Fjällvandring 6
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
piaea Kartor version 2009 och 2012 Fjällvandring 6
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
szvinto Online-kartor över Norge Fjällvandring 6
mick102 Karta Kungsleden Fjällvandring 11
bfia73 karta på nätet Fjällvandring 1
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
Naturtjejen Tips på kartor.. Fjällvandring 9
P.D Pertex i på karta. Fjällvandring 3
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
sm5jyp Nya kartor, en varning Fjällvandring 63
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
Igelkotte Karta över Kebnekaiseområdet Fjällvandring 27
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
oms Madeira- kart Fjällvandring 1
dennis_h Karta Jotunheimen Fjällvandring 6
perniklasjoh Karta över skåneleden ? Fjällvandring 2
davni Kartor Norge Fjällvandring 4
...Uffe... Inplastad karta eller ej ?? Fjällvandring 44
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
lusth Karta Keb? Fjällvandring 0
sursta Karta över Jotunheimen Fjällvandring 3
Pigge2 Norsk karta? Fjällvandring 2
acdcpeter Söker kartor över Jotenheimen Fjällvandring 5
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Filip J Jotunheimen/karta Fjällvandring 3
Fjle Kartor Fjällvandring 6
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
sm7vqi Kartor till Eruropaled 6 Fjällvandring 0
Karta & Kompass Fjällvandring 3
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar

Logga in

Tips!