Kartor Vandring

Hej!

Äntligen, Äntligen ska jag upp och vandra i norra Sverige igen. Jag har kartor från området men de börjar ha några år på nacken. Så hur gamla kartor är okey att ha?

Som jag tänker så behöver jag uppdatera kartor för delar där jag inte går på Kungsleden, typ vistas-Nallo, Hukesjaure.

Jag ska vandra tidigt denna gång, börjar runt 19 juni. har inte varit ute så tidigt på långvandring förut. Min tanke är att det kanske är bäst att gå från Kvikkjokk mot Abisko istället för tvärtom med tanke på eventuell snö och vatten. Men det kanske inte spelar så stor roll. Jag kommer vara ute i cirka 10 dagar.

Skulle också gärna ta mig till Tarfala men då jag går själv så lär ju enda alternativet vara att gå via Kebnekaise.

Tar tacksamt emot tips! Har det hänt mycket så kartorna behöver uppdateras?

Hälsningar
Pia

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Du kanske kan jämföra dina papperskartor med de som ligger online, förmodlingen är det relativt små avvikelser och de kanske du kan justera med en penna manuellt istället för att kassera hela kartan. Sen är det alltid värt att kolla upp säsongens avvik och kanske markera en rasad bro eller beprövade vad etc.

Gamla kartor med personliga noteringar är hög status och ska inte kasseras :)

/Gustav

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Äntligen, Äntligen ska jag upp och vandra i norra Sverige igen. Jag har kartor från området men de börjar ha några år på nacken. Så hur gamla kartor är okey att ha?

Som jag tänker så behöver jag uppdatera kartor för delar där jag inte går på Kungsleden, typ vistas-Nallo, Hukesjaure.

Jag ska vandra tidigt denna gång, börjar runt 19 juni. har inte varit ute så tidigt på långvandring förut. Min tanke är att det kanske är bäst att gå från Kvikkjokk mot Abisko istället för tvärtom med tanke på eventuell snö och vatten. Men det kanske inte spelar så stor roll. Jag kommer vara ute i cirka 10 dagar.

Skulle också gärna ta mig till Tarfala men då jag går själv så lär ju enda alternativet vara att gå via Kebnekaise.

Tar tacksamt emot tips! Har det hänt mycket så kartorna behöver uppdateras?

Hälsningar
Pia

Jag kan se två skäl till att skaffa nya kartor förutom själva kartuppdateringen. Den första är att numera finns det fjällkartor i skala 1:50.000 vilket gör kartan mycket mer lättläst och det går att urskilja detaljer på ett helt annat sätt. Som bonus rör man sig dessutom fortare över bladet vilket kan kännas kul.

Det andra är att kartorna tillverkas i Tyvek eller annat tåligt material. Du behöver inte vara lika rädd om dina kartor som du behöver med gamla papperskartor.

Du kanske kan jämföra dina papperskartor med de som ligger online, förmodlingen är det relativt små avvikelser och de kanske du kan justera med en penna manuellt istället för att kassera hela kartan. Sen är det alltid värt att kolla upp säsongens avvik och kanske markera en rasad bro eller beprövade vad etc.

/Gustav

Ja så gör jag. Gamla kartor har ju ett visst affektionsvärde :)
Men dom bör förstås inte vara totalt uråldriga...

/Gustav

Tack Gustav! Ska kolla upp det. Och tack för länken. Även om jag kanske ska skaffa nya med tanke på det tålige materialet. Sedan så är det bra att ha koll på rasad bro och sådant. Är ju mindre kul komma dit och upptäcka det då. Men allt brukar ju lösa sig på något sätt. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips