Kartor på nätet som visar befolkningsmängd

Någon som har tips på bra sidor där man via karta kan se med färg och nyanser hur stor befolkningsmängden är här i världen?

Kartan skulle användas som stöd för mitt projekt "jorden runt på 364,5 dag" där man kan få en bild av var det finns städer och befolkning och var det är bara är landsbygd med varken bebyggelse eller befolkning.

På tal om kartor, visst bör det gå att få tag på moderna och uppdaterade kartor över alla länders vägnät där man verkligen ser vilka vägar som är farbara o.s.v.?

Om man utgår från en stor tillverkare av kartor kanske man kan köpa kartor som passar ihop så är både detaljkvalitet och skalor exakt likt varande, ungefär som att du köper en karta över din hemby och vill ha en motsvarande som täcker området bredvid föregående karta.

Önskemål att inte besvara inlägg

Jag har begärt att få inlägg/tråd raderad eftersom denna tråd egentligen är en fortsättning av en diskussion jag tidigare tagit här.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Klurigt...vet inte om det finna SCB för hela världen med någon vettig upplösning..

Ett sätt kan ju vara att titta lite själv på data...om man är nörd nog. VMAP0 är ju gratis och ger en generell bild av hur det ser ut i världen. Båda befolkning och vägar.

Ska se om jag hittar åt det.

Hoppas ni fortsätter och kolla på min andra tråd eftersom den här kommer att plockas bort, då det egentligen är en fortsättning av en gammal sådan.

CIA handbook och UDs dokumentation har siffrorna men någon speciell karta över världens länder a la gamla Carlssons Skolvärldsatlas har jag då aldrig sett. Hittar du en så flagga gärna.

Det finns ju bilder som den här som säger ganska mycket.

europa-nattetid.png

http://www.theclimatescam.se/wp-content/uploads/2009/03/europa-nattetid.png

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips