Kartor & GPS till WM6 - för städer - gång, inte bil

Jag skulle vilja ha en karta på mobiltelefonen (som är en ordentlig smartphone med Windows mobile 6 och inbyggd GPS), som är ungefär som Google Maps (ett program som redan fanns på telefonen från fabrik). Alltså inte ett navigationsprogram för bil, likt Tomtom.

Jag ska ha det för att navigera i städer när jag turistar, och då är det inte hållbart med Google Maps som laddar ner kartor hela tiden. Det skulle man bli ruinerad på. Så en karta man laddar in på minneskortet.

Någon som har koll på ett sådant program?

Har provat ett par olika program nu, men inte fått något att fungera.
 
Jag misstänker att det bästa alternativet är ändå ett navigationsprogram. Här finns förstås inga gång- eller cykelleder, men det finns ändå möjlighet att ange dig som fotgängare. Så är i varje fall fallet med mitt navigationsprogram Route 66 som jag använt några enstaka gånger i okända städer.

Sedan har jag i och för sig OziExplorerCE med terrängkartan (1:50 000) på mobilen också, så man har möjlighet att få lite överblick också.
 
Gmxt

Jag använder Garmin Mobile XT med kartan City Navigator Europe på min mobil för just detta.

I kartan finns ett stort antal POI:s, intressepunkter, såsom museer & toaletter. Klart användbart.

Innan jag åker till en stad som Rom eller London så planerar jag vilka platser jag tänker besöka. T ex Fontana de Trevi och Spanska Trappan. Alla dom lägger jag in i ett dokument på PC:n (Mapsource) och tankar sedan upp till GPS:en. Även hotellet där jag bor och järnvägsstationen mm lägger jag in.

Under stadspromenaden kan jag använda GPS:en på tre olika sätt.
- Förplanerade rutter. Dvs jag har på PC:n lagt upp en slinga jag vill gå. Sedan visar jag den på mobilens skärm och följer "Feta linjen"
- Pekare till målet. Dvs jag väljer en plats jag vill gå till. Sedan visas en pil på mobilen som pekar mot målet.
- Ruttning. Dvs med GMXT inställt på "fotgängare" så kan mobilen välja och guida en väg till målet.
De två senare alternativen funkar absolut bäst om man i förväg tankat upp interssanta platser. Dvs waypoints.

Mina mobiler, N95 och N97, klarar i stort sett en dags stadspromenad på ett batteri. Dvs man bör ha ett eller två reservbatterier i fickan.

Att sedan GMXT fungerar som en vanlig bil-GPS på bilresan Malmö-Rom är ju ingen nackdel direkt. Numera använder jag bara GMXT i bilen. Min Garmin Nüvi 760 är förpassad till hustruns bil.

GMXT utnyttjar A-GPS vilket gör att mobilen får satellitkontakt på c:a 5 sek. Nyare mobiler har högupplösta skärmar vilket ger enormt bra detaljrikedom på kartan. Klart bättre än nästan alla bil-GPS:er.

Att inte kartor tankas ner via telenätet är ett absolut krav. Blir sanslöst dyrt utomlands. Flera 1000-lappar per dag!

Nokia har "Nokia Maps" som ingår i telefonpriset och som oxå jobbar mot kartor i internminnet. Helt OK men inte lika bra som GMXT.
 
Senast ändrad:
Jag använder OziExplorer CE tillsammans med Compaq Ipaq PDA och WM6. Det går att köpa stadskartor ganska billigt kalibrerat och klart. Man kan också ta skärmdumpar och kalibrera dessa själv.

Fast personligen så tycker jag att en enkel turistkarta på papper ger bättre överblick och är enklare och smidigare att hantera vid stads-turism. PDAn blir mest använd vid turer i skog och mark för min del. Men för planering använder jag gärna OziExplorer (PC-varianten) och stadskartor (liksom HMR påpekade tidigare).

mvh
Håkan Åkesson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Fredrik_Nilsson GPS kartor till berg Navigering 0
påp Överföring kartor till gps! Navigering 16
avslutad131104 Överföra kartor till GPS Navigering 3
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
Kincop Snabbast överföringsteknik av kartor till GPS? Navigering 4
jonasolof transparanta kartor till Mpsource och GPS med IMG2MS Navigering 1
KillerKaninen Norska kartor till GPS? Navigering 2
copycat Kartor och GPS modul till bärbar dator? Navigering 12
jonasolof Ladda ned kartor till Garmin GPS fråjn Palm/iQue Navigering 0
jonasolof Egna kartor till Garmin GPS via SendMap alt Mapsource Navigering 3
Björnis Skapa egna kartor till Garmin GPS! Navigering 0
wejden Kartor i shapeformat till GPS? Navigering 0
tomhe Kartor till GPS-mottagare Navigering 0
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
pansarharry Sveaskog GPS kartor Navigering 16
eriksjöberg Begagnade GPS kartor Navigering 2
hdn729 Norska gps-kartor? Navigering 11
Joakim Ambrosson Amerikansk GPS, svenska kartor? Navigering 10
Vandrare GPS som kan läsa scannade kartor Navigering 9
arnebo Uppdatering av kartor och GPS program Navigering 3
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
olhe Intressant artikel om hur GPS kartor görs Navigering 2
grodanbolle GPS vs Tryckta kartor Navigering 8
Bertil Skapa egna kartor för Garmin GPS Navigering 1
Nikodemus GPS kartor med höjdkurvor Navigering 8
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.